SDT Lexikon
2004/03/18 14:59
2561 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
A Sulinet Digitális Tudásbázissal kapcsolatban számos olyan kifejezéssel találkozhatunk, melyek jelentésének ismerete elengedhetetlen ahhoz, hogy eligazodjunk a rendszer felhasználhatóságának és kezelésének megértésében. Az SDT Lexikon ezeket a kifejezéseket foglalja össze.

SDT Lexikon

A Sulinet Digitális Tudásbázis (SDT) egy Learning Content Management rendszer (LCMS), egy komplett, a műveltségi területeket minden iskolai évfolyamon felölelő elektronikus tananyag-adatbázis és tartalom-menedzsmenteszköz. Az SDT-vel kapcsolatban számos olyan kifejezéssel találkozhatunk, melyek jelentésének ismerete elengedhetetlen ahhoz, hogy eligazodjunk a rendszer felhasználhatóságának és kezelésének megértésében. Az alábbi lexikon ezeket a kifejezéseket gyűjti össze, a szakszavak magyarázatait kiegészítve releváns pedagógiai, módszertani, valamint informatikai/információtechnológiai fogalmak definícióival.

A keresendő címszavak eléréséhez kérjük válassza ki az alábbi legördülő listában a megfelelő kezdőbetűt. Az SDT Lexikon teljes tartalmával itt letölthető (PDF).

_C

CBL - Computer-based Learning
Számítógép-alapú tanulás. Lásd CBT.
CBT - Computer-based Training
Számítógép-alapú képzés. Minden olyan oktatási forma összefoglaló neve, amely a tudásátadás közvetítő közegeként a számítógépet használja.
CMS - Content Management System
Lásd "Szerkesztőségi rendszer"

_CS

Csoportmunka - kollaboráció
Csoportmunka alatt a rendszer egy adott munkacsoportja által végzett feladatot értjük.
Csoportos tananyagszerkesztés
Lásd "Munkacsoport"

_D

Diszpozíciós képességek
A megnevezés a diszpozíció mint hajlam értelmezése során válik világossá. A diszpozíció (hajlam) az emberrel veleszületett beállítottság, amely előfeltétele bizonyos képességek és magatartásmódok kifejlesztésének. Pedagógiai értelemben a diszpozíciós képességek adottságokként értelmezhetők. Ilyen adottságok az észlelés, a képzelet, a figyelem, az emlékezet stb.

_E

Jelenleg nics E-vel kezdődő kifejezés a Lexikonban.

_Fa_Fo

Feladat
Az SDT rendszere által támogatott feladatok beemelhetők adott foglalkozás csomópontjába mint tananyagelemek. Feladatokból összeállított feladatsorok beemelhetők adott foglalkozás csomópontjába mint tananyagegységek. Feladatlap olyan foglalkozási egység, melynek csomópontjaiba feladatok és/vagy feladatsorok vannak.
Feladatlap
Lásd "Feladat".
Feladatlejátszó
A tananyagegységhez tartozó lejátszó XML az IMS QTI ASI 1.2 sémának megfelelő formátumú XML állomány.
Feladatsor
Lásd "Feladat".
Foglalkozás
Az SDT rendszerében létrehozott "lapokat" lehet foglalkozásba szervezni. A lapok között meghatározható a bejárási útvonal, tehát, hogy milyen módon lehet az egyes lapok között mozogni. A legegyszerűbb esetben minden lapon két lehetőségünk lesz: behívhatjuk a következő és az előző lapot. De lehetőség van arra is, hogy elágazásokat hozzunk létre, attól függően, hogy milyen irányba kívánjuk a felhasználót terelni.

A foglalkozás tehát egy adott, jól behatárolható, kisebb méretű (általában 10-40 perc alatt feldolgozható) tananyagot tartalmaz. Szerkezetileg a foglakozás olyan egység, melynek csomópontjaiban lapok és elemek lehetnek.

Az egyes foglakozásokhoz vagy akár azok csomópontjaihoz (tehát az adott foglalkozásban található lapokhoz vagy külön csomópontként beillesztett elemekhez) a következő tulajdonságok rendelhetők:

  • A tananyag műveltségi terület szerinti besorolása (műveltség terület/tantárgy/témakör/altémakör formában)
  • Célrendszer (fejlesztendő képességek)
  • Tevékenységformák
  • Módszerek, eljárások
  • Tanulásszervezési munkaformák
  • Tanulás színterei
  • A teljes anyag tervezett lejátszási/feldolgozási időtartama
  • Az anyag elsődleges célcsoportja (évfolyam)
  • a tanítási program (TIP) instrukció és megjegyzés
  • a tanulási program (TAP) instrukció és megjegyzés

E tulajdonságok globálisan, a foglalkozásra vonatkozóan is megadhatóak - sőt a jelenlegi előírások szerint kötelező megadni -, de akár a foglalkozás egyes csomópontjaihoz is rendelhetünk módszertani tulajdonságokat -, itt azonban már nem kötelező. A foglalkozáshoz globálisan hozzárendelt, tipikus TIP utasítás pl.:

"A foglalkozásban található szimuláció segítségével könnyen megvilágítható, hogy a viszonylagos légnedvesség vízgőztartalomtól és a hőmérséklettől függő változása milyen összefüggésben van az időjárási viszonyokkal. A felhőtípusok osztályozásában szemléletes képek nyújtanak segítséget."

_Fo_Fü

Foglalkozáslejátszó
A tananyagegységhez tartozó lejátszó XML a tartalmazott tananyagok bejárását határozza meg. A bejárást egy gráf írja le. A gráf minden egyes csúcspontjának pontosan egy tananyag (tananyagelem vagy tananyagegység) felel meg. Az "utvonal-lejatszo" sémájú XML-ben szerepelnek a tananyagegységet alkotó egyes csúcspontokhoz tartozó következő jellemzők
  • csúcspont TAN: a metastruktúrában megadott erőforrások belső azonosítói ("eroforras-azonosito"), azaz a komponensekre történő hivatkozások
  • csúcspont TAP: Az adott csomóponthoz tartozó tanulási instrukciók
  • csúcspont TIP: Az adott csomóponthoz tartozó tanítási instrukciók • módszertani tulajdonságok
  • célcsoport
  • lejátszási/feldolgozási időtartam
  • más csúcspontokkal való kapcsolat: a csúcspontok közötti élek meghatározása. Az egyes csúcspontbeli meghatározott élek határozzák meg, hogy az adott csúcspontból merre lehet továbblépni. Az így kialakított gráf többféleképpen is bejárható.

_G

Gondolkodási képességek
Az embernek azon képességcsoportja, amikor az egyén absztrakt vagy szemléletes ismereteinek (emlékezés, absztrahálás, kategorizálás) felhasználása problémamegoldásra vagy új ismeretek szerzésére irányul, belső pszichológiai folyamatok révén.
Grammatikai képességek
Az emberek nyelvtani képességei (hangtan, szótan, mondattan). Ebbe a körbe tartozik például a helyesírás teljes képességrendszere is.

_GY

Gyűjtemény
A lexikonszerű felhasználást támogató fogalom-, hang-, kép-, film-, link vagy feladattárak az SDT-ben. A pedagógusok a központilag létrehozott törzsanyagokon kívül a már meglévő és esetlegesen, az általuk létrehozott új objektumokból saját tananyagegységeket is készíthetnek, amelyeket a rendszer megjelenítő felületén, vagy abból kinyerve más eszközökkel felhasználhatnak tanóráik megtartásánál.
Gyűjteménylejátszó
A tananyagegységhez tartozó lejátszó XML a tartalmazott tananyagok megjelenítési sorrendjét határozza meg.

_K

Kollaboráció
Lásd "Csoportmunka"
Kommunikációs képességek
Ezek alatt mind a verbális (írásbeli, szóbeli: hangszín, hangsúly, hanglejtés stb.), mind nem-verbális (metakommunikáció: testtartás, gesztus, mimika, pantomimika, térközszabályozás stb.) "megnyilvánulásokat" értjük.
Könyvjelző
Minden regisztrált SDT-felhasználónak lehetősége van a rendszerben található elemekre hivatkozást létrehozni, ezeket a hivatkozásokat nevezzük könyvjelzőnek. A könyvjelzők elemei hierarchiába rendelhetők.
Közkincs
Lásd "Láthatósági szintek"
Közkinccsé tétel
A közkinccsé tétel folyamata az a folyamat, amely során egy felhasználó saját útvonala, tananyageleme közkinccsé, vagy értékes közkinccsé alakul.

_La_Lá

Lap
A "lap" az a "gazdag szöveg" jellegű objektum, amely a tananyagelemek elrendezésére szolgál. A "lap" egység csak elemi szintű egyedekből, azaz tananyagelemekből épülhet fel. Elhelyezhetünk a lapon szövegeleme(ke)t, ebbe beszúrhatunk képe(ke)t, képlete(ke)t és egyéb elemeket. Az így létrehozott tartalmakat TIP és TAP utasításokkal kell ellátnunk.
Laplejátszó
A laplejátszó XML határozza meg az adott egységhez rendelt tananyagelemek együttes megjelenítését.

Elrendezés

Az elrendezés során előre definiált szabályok alapján lehet a felületen elhelyezni az egyes elemeket. Minden elem esetében meghatározható, hogy a "cím" metatulajdonságának tartalma megjelenjen-e az elemmel együtt, ha igen, akkor az elem felett, vagy alatt. A felület táblázatszerűen oszlik fel részekre, amelyekhez hozzá lehet rendelni az elemek egy részét (az adott cellában melyik elem legyen). A táblázat nem rendelkezik fix méretezéssel, teljes szélességében kitölti a rendelkezésre álló területet. Az egyes oszlopok szélességi adatai százalékos arányban kerülnek megadásra. Az egyes sorok magasság adatai nem adhatók meg, a cellatartalomtól függően automatikusan kerülnek méretezésre. Az egyes cellák tartalma vízszintesen igazítható (balra, jobbra, középre, sorkizárt).

Példák elrendezésre

  • egy cella (azaz minden egy cellában)
  • sorok (vízszintes tagolás)
  • oszlopok (függőleges tagolás)
  • fejléc + oszlopok

Kapcsolatok

  • A fenti táblázat-cellán belüli elemek egymáshoz való viszonya:
  • megjelenítési sorrend (egymás alatt a cellán belül)
  • egyik elem a másikban látszódjon (szöveg típusú elem adott karakterpozíciójára egy másik elem (elsősorban kép, képlet stb.) beszúrása.
  • Megadható továbbá, hogy a megadott sorrendben lévő elemek felsorolás, illetve számozott lista formájában kerüljenek megjelenítésre, vagy sem.

Struktúra

Két fő részből épül fel:

  • erőforrások
  • layout

_Lá_Lá

Láthatósági szint
A láthatósági szint határozza meg, hogy a rendszer egy-egy felhasználója mely elemeket látja.

Ezek lehetnek:

  • Teljesen privát, amikor a felhasználó sajátja a dokumentum, más felhasználó semmilyen körülmények között nem férhet hozzá.
  • Publikus privát, amikor másik felhasználó az eredeti tulajdonos azonosítóját megadva láthatja az elemeket. Ekkor természetesen csak azon elemek látszanak, amelyeket a tulajdonos felhasználó engedélyezett a publikus-privát területen való láthatóságra.
  • Munkacsoport, amikor az adott elemet a munkacsoport minden tagja látja.
  • Publikus munkacsoport, amikor hasonlóan a publikus priváthoz, a munkacsoport azonosítójának megadásával megtekinthető a munkacsoport tartalma. Ebben az esetben a csoport tulajdonosa (vagy operátora) állíthatja be egy elemre, hogy az látható-e ilyen módon.
  • Közkincs, amely elemek már valamilyen szintű (formai) ellenőrzésen átestek és a rendszer összes felhasználója számára elérhetőek
  • Értékes közkincs, amelyek olyan közkincsek, melyek szigorúbb tartalmi ellenőrzésen estek át.
  • Érvénytelen, mely esetben az elem továbbra is létezik a rendszerben, de frontend oldali felhasználók egyáltalán nem láthatják, az LCMS felhasználói számára pedig csak mint érvénytelenített, de nem kinyitható elem jelenik meg.
  • Törölt, amely elemek fizikailag eltávolításra kerültek a teljes rendszerből.

_Lc_Le

LCMS - Learning Content Management System
Az LCMS-rendszerek számos, a tananyagok fejlesztését és átadását elősegítő lehetőséggel rendelkeznek. Az LCMS-rendszerek megkönnyítik a napi munka során változatos formákban előálló tudás (mint például dokumentumok, előadások, levelek) megragadását, majd a későbbiekben más formákban más-más célokra való újracsomagolását és újrahasznosítását. Lehetőséget biztosítanak ezzel a jobb tanulók és oktatók valamint az egyes területek szakértői számára tapasztalataik megosztására anélkül, hogy ezzel rontanák saját teljesítményüket. Az LCMS-rendszerek lehetővé teszik a tananyag elemi, újrafelhasználható darabjainak, a tananyagelemek, létrehozását, fejlesztését és tárolását. A tananyagelemek újrafelhasználhatóságuk által elősegítik a több célra és hallgatóság számára felhasználható információdarabok egyetlen példányban való kezelését. A tananyagelemek mind oktatási anyagot, mind az adott anyaghoz tartozó kérdéseket tartalmazhatnak.

A tananyagelemek

  • A tanuló keresésére adott válaszként személyre szabottan rendelkezésre állnak.
  • Előzetes értékelés (mely megállapítja, hogy a tanulónak milyen előzetes tudása, készsége, beállítottsága van) alapján személyre szabott mini-tanfolyammá állíthatók össze, melyet az LMS juttat el a tanulóhoz
  • A tananyagfeljlesztők általt különböző kombinációkban más-más hallgatóság számára készülő tananyaggá szerkeszthetők.

Az LCMS lehetővé teszi, hogy egyszerre több ember (szakértők, oktatási szakértők, grafikusok, audio/video specialisták) dolgozzon a tananyag különböző részein (szövegeken, animációkon, hangos anyagokon, video klipeken), majd ezeket egyelen egésszé alakítsák. Az LCMS és a tananyagelemek együttesen segítik a folyamatosan előálló tudás minél hatékonyabb kihasználását, redukálva a redundáns és ellentmondó anyagok előfordulását.

Learning object
Lásd "Tananyagelem"
Lejátszó
Az SDT rendszerében az egyes egyedekhez tartozó működési információkat speciális struktúrák, a lejátszó elemstruktúrák hordozzák Ezen elemstruktúrákon keresztül éri el az egység a hozzá tartozó fizikai XML állományt: Egység --> Lejátszó elem --> lejátszó XML
  • Az egység stuktúrájában az "egysegtechnikaiGroup" attribútumcsoporton belül lévő "lejatszo" attribútum hordozza a Lejátszó elem egyedi azonosítójára való hivatkozást.
  • A Lejátszó elem "adatforrás" alstruktúráján belüli "allomany" attribútumcsoporton belüli "URI" attribútum értéke tartalmazza a lejátszó XML elérési útját.
  • A lejátszó XML tartalmazza az egység típusának megfelelő lejátszáshoz szükséges információkat.

Az SDT rendszerében a következő lejátszó elemek találhatóak:

  • Laplejátszó
  • Foglalkozáslejátszó
  • Témalejátszó
  • Gyűjteménylejátszó
  • Feladatlejátszó

_Le_Lm

LMS - Learning Management System
A LMS-rendszerek feladata a tanulással kapcsolatos erőforrások és események (mint például oktatótermek, felszerelések, anyagok, tanfolyam katalógusok, tanfolyam értesítések, jelentkezések, várólisták, emlékeztetők, tanfolyamra való jelentkezések, eredmények, teszt pontszámok, megszerzett minősítések) logisztikájának kezelése, adminisztrációja és az ezzekkel kapcsolatos jelentések készítése. A tantermi oktatások, papír alapú, elektronikus vagy más formában rendelkezésre álló tananyagok logisztikájának megszervezését, adminisztrációját és a jelentések lekérdezését a tanulók, felügyelők, oktatók és menedzserek a nap 24 órájában egy kényelmes, online, önkiszolgáló rendszeren keresztül tehetik meg. Az LMS-t mindig kiegészítik a tartalom online megjelenítésére alkalmas rendszerek. A LMS-rendszerekkel való integráció és követés lehetővé tétele érdekében a tananyagoknak és más elektronikus oktatási segédleteknek meg kell felelniük valamely vonatkozó ipari szabvány (mint például az AICC vagy a SCORM), vagy az LMS által támogatott speciális lejátszó alkalmazás elvárásainak.

_M

Munkacsoport
Munkacsoport alatt a rendszer felhasználóinak egy közös feladaton dolgozó részhalmazát értjük. A SDT-rendszerben lehetőség van arra, hogy több felhasználó közösen hozzon létre tartalmakat. A munkacsoportos tevékenység során kollaborációs tevékenységek öt fajtáját támogatja az SDT-rendszer:
  • Belső üzenő (az adott felhasználó kontaktlistáján szereplő személyeknek)
  • E-mail
  • Chat
  • Fórum
  • Hirdetőtábla

Az alapvető használati esetek a következők:

  • szerkesztés közben, munkacsoportban történő tevékenység
  • lejátszás közben, munkacsoportban történő tevékenység

A munkacsoportoknak minden esetben van egy tulajdonosa, illetve lehetnek további adminisztrátorai (operátorok) is. A csoport tulajdonosa és operátorai teljes jogkörrel bírnak (azaz minden műveletet elvégezhetnek a csoporttal, mint például jelentkezések jóváhagyása, megszüntetés stb.), a többiek a tartalmat módosíthatják. A felhasználókhoz tartozhat egy alapértelmezett munkacsoport. Ezt bejelentkezés után választhatja ki, majd utána tetszőlegesen átállíthatja bármely más csoportra, amelynek tagja. A munkacsoport-műveletek esetén mindenhol ez a kiválasztott csoport lesz az alapértelmezett, de módja van a felhasználónak a művelet elvégzése előtt másik munkacsoportot választani.

_N

Névjegyalbum
A névjegyalbum a rendszer felhasználói számára lehetőséget biztosít arra, hogy összegyűjtsék azon felhasználók elérhetőségét, akikkel gyakorta végeznek közös feladatokat, kommunikálnak. A névjegyalbum elemei hierarchiába rendelhetők.

_R

RLO
Lásd "Tanagyagelem"

_Sc_Sd

SCORM - Sharable Content Object Reference Model
Azon hivatalos e-learning szabvány, mely átfogó ajánlást tartalmaz azon dokumentumok szerkezetére és felhasználására vonatkozóan, amit a jelenlegi hivatalos szabványok közül az XML dokumentumtípus maradéktalanul ki tud elégíteni.
SDT - Sulinet Digitális Tudásbázis
A rendszer egy elektronikus tananyag-adatbázis és tartalomkezelő eszköz, amely létrejöttétől fogva minőségileg új lehetőségeket biztosít multimédia tartalmak eléréséhez és felhasználásához az iskolai oktatásban. Lehetővé teszi eddig nem létező elektronikus oktatási anyagok elérését és felhasználását a mindennapi oktatásban, illetve támogató eszközt biztosít a pedagógusok számára az információgyűjtő, -értékelő és problémamegoldó gondolkodás magasabb szintjeire való felkészítéshez.

_Sze_Szo

Szerkesztőségi rendszer (Content Management System, CMS)
Weboldal tartalmának megtervezését, tesztelését és feltöltését szolgáló szoftveralkalmazás.
Szociális képességek
A szociális tanulás során fejleszthetők a leginkább. A szocializáció végső célja a szabályok tanulása, az önkontroll-folyamatok kialakítása.

_Ta_Ta

Tananyagegység (Unit)
Az összetartozó tananyagelemek rendezett halmaza, pl.: tanórai anyag, tanítási egység, lecke (gyakorlati példa: a költő munkássága a tananyagegység, ebben az életrajza, egyes korszakai, a művei, ezek elemzései az egyes tananyagelemek).
A teljes tananyagban a szorosan összetartozó tananyagelemeket unitokba kell foglalni. Ekkor a Unit önmagában nem tartalmat hordoz, hanem a tananyagelemekből mint csomópontokból épített hierarchikus szerkezetet és bejárási útvonalat.
Tananyagelem (Learning object, RLO)
A tananyagelem egy újrafelhasználható tanulási objektum, amely az egyes tantárgyak tananyagában megtalálható, önálló jelentéssel bíró, más összefüggésben, esetleg más tantárgy keretében is felhasználható legkisebb tartalmi elemek elnevezése. A tananyagelem fogalmának bevezetésére azért van szükség, hogy a tartalmak elemi egységei bármilyen más tantárgynak vagy témakörnek építőelemei lehessenek. Ezért fontos követelmény, hogy a tananyagelemek tartalmukban zárt egészet alkossanak, hogy más összefüggésben sem veszítsék el jelentésüket, és illeszthetők legyenek más tananyagelemekhez bármilyen helyzetben.
Egy tananyagelem nem tartalmazhat külső hivatkozást, mert különben sérül a tananyagelemek szabad felhasználhatósága. A tananyagelemek belső hivatkozást sem tartalmazhatnak, mert ellenkezik az elemi egység fogalmával (a belső hivatkozások az anyag tananyagelemekre történő darabolásával oldhatók fel, majd külső hivatkozás formájában alkalmazhatók).

A tananyagelemek ennek megfelelően leginkább a digitális lexikonok szócikkeihez hasonlíthatóak.

Tananyagelemek lehetnek például:

  • egy definíció
  • egy tétel
  • egy bizonyítás (hivatkozva a bizonyítandó tételre)
  • fogalommagyarázat
  • egy grafika, (fény)kép
  • a média és interaktív elemek magyarázata: pl.: szerző és cím; magyarázat egy képhez, animációhoz, hanghoz, videóhoz, feladathoz, ...
  • egy hangzó anyag
  • egy animáció (kísérlet, szimuláció, idővonal, ...)
  • egy térkép
  • egy video-klip
  • egy életrajz
  • egy író-költő munkásságának egy-egy korszaka
  • egy történelmi esemény leírása
  • egy földrajzi helyszín leírása
  • egy irodalmi mű (ennek elemzése külön tananyagelemek)
  • egy képzőművészeti alkotás (ennek elemzése külön tananyagelemek)
  • egy tananyagelemhez kapcsolódó linkgyűjtemény
  • egy tananyagegységhez tartozó gyakorló feladat
  • egy tananyagegységhez tartozó ellenőrző feladat

A tananyagelemek olyan metastruktúrák, amelyek egy bináris dokumentumra való hivatkozásból és egyszerű metatulajdonságokból épülnek fel.

_Ta_Ti

Tanulás-önszabályozási képességek
Ezen képességek csoportjából a tanulás a tanuló azon tevékenysége, amikor valamilyen motiváció hatására egyénileg vagy csoportosan különböző erőfeszítést igénylő tudatos, alkalomszerű vagy tervszerű, folyamatos tevékenységet végez (a tanulás oktatási gyakorlati értelmezése). Az önszabályozás során a tanulási folyamatokat a tanuló önmagára vonatkozóan tudatosan irányítja.
TAP
Tanulási program. Tanulói információkat tartalmaz: azt mutatja meg, mit és hogyan kell csinálni az adott tananyag hatékony feldolgozása érdekében. A TAP utasítás olyan instrukciókat tartalmaz, melyek a "lap" tartalmára vonatkozóan adják meg a diáknak, hogy mit kell tennie az adott tananyaggal. A TAP utasításokat a tanár és a diák is látja. Tipikus TAP utasításra pl.:"Figyeld meg a relatív páratartalom változását, ha csak a hőmérsékletet változtatjuk!"
Téma
Az SDT rendszerében a létrehozott foglalkozásokat témákba lehet szervezni, melyek így nagyobb, több óra alatt feldolgozható tananyagokat tartalmazhatnak. A téma szerkezetileg és a hozzá rendelhető tulajdonságok szempontjából szinte megegyezik a foglalkozással. Az egyetlen fontos eltérés, hogy a téma csomópontja lehet elem, foglalkozás és téma.
Témalejátszó
Lásd "Foglalkozáslejátszó"
TIP
Tanítási program. Pedagógiai információkat tartalmaz: módszertani ajánlásokat, javaslatokat, tanár számára fontos információkat. A TIP arra vonatkozóan ad ajánlásokat, hogy a lapon található tananyag hogyan dolgozható fel, mire figyeljen a tananyagot felhasználó pedagógus a felhasználás során. A TIP jellegű információk csak tanári nézetben jeleníthetőek meg. Tipikus TIP utasításra pl.: "A szöveg elolvasása után a diákok a levegő vízgőztartalmának változását könnyebben megérthetik a szimuláció egyéni használatával!" (Megjegyzés: Az anyag mélyebb megértését számolási példákkal lehet elősegíteni.)"

Útvonal
Az összetartozó tananyagelemek és útvonalak rendezett halmaza. Például tanórai anyag, tanítási egység, lecke (gyakorlati példa: a költő munkássága az útvonal, ebben az életrajza, egyes korszakai, a művei, ezek elemzései, ... az egyes tananyagelemek). Az útvonalak olyan metastruktúrák, amelyek más metastruktúrráa való hivatkozásokat is tartalmaznak.

_W

Workflow
Munkafolyamat/-ok. Események és üzleti-, ill. munkafolyamatok lefutásának szervezésére használt fogalom. Az SDT-n belüli workflow leírja például, hogy elkészített tananyagok mely utat járják be a rendszerben, amíg közkinccsé válhatnak.

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE program Program iskoláknak a bullying ellen
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten