Az alábbi tananyagban az adott téma egy lehetséges óravázlatát és didaktikai segédanyagait rendeztük egybe. Segítségével egy hagyományos - frontális - óra is tartható projektor felhasználásával, de a segédanyagok felhasználásával foglakoztatásra épülő kooperatív óravezetés is kivitelezhető.
Ismétlő kérdések, feladatok:
1. A történelmi atlasz alapján sorold fel, hogy az emberi evolúcióban mely állomások jelentettek zsákutcát!
2. Mikor jelent meg a ma élő ember őse, s mi jellemezte:
a. fiziológiai felépítését
b. életmódját
c. eszközhasználatát
d. szemléletét
A feladat megoldásához az alábbi segítség vehető igénybe:
http://www.sulinet.hu/tart/ncikk/aj/0/9579/osemberk.htm
http://www.sulinet.hu/tart/cikk/aa/0/12269/1
3. Miért nevezik más néven cro-magnoni embernek? (Állításod igazold a földrajz és történelem atlaszod segítségével!)
4. Az egyetlen emberi faj hány fajtára oszlik, melyek ezek, s a Föld melyik tájékát népesítették be? Mi melyikhez tartozunk?
A kérdés megválaszolását követően ellenőrizd állításod az alábbi oldalon található animáció alapján:
SDT / Történelem / Az őskor és az ókor világa / Az emberré válás / Az emberi rasszok elterjedése.
Kiindulási pont:
http://sdt.sulinet.hu/.../
5. Az alábbi kép segítségével mutasd be, milyen ismeretekre, képességekre volt az ősembernek ahhoz szüksége, hogy elejtsen egy nagyobb testű állatot! Az eszközhasználat alapján melyik evolúciós szint képviselői lehettek a vadászok?
A paleolitikum és neolitikum jellemzői, egyedi sajátosságai
- korszakolás
- térbeli vonatkozások
- eszközök megmunkálási módja, technikája
- létfenntartási javak előteremtésének módozatai
A két őskori korszakot feldolgoztathatjuk két kisebb diákcsoporttal, s megadott szempontok szerint hol az egyik, hol a másik csoport referál. Az osztály többsége pedig közben kitölti a táblázatot az előre rögzített szempontok figyelembevételével. (A szempontokat előre a két referáló csoport is kialakíthatja, illetve megegyezhetnek a szempontok véglegesítése tekintetében - még a tanóra előtt.)
Lehetséges szempontok:
- életfeltételek
- népesség
- eszközhasználat
- élelemszerzés hatékonysága
- társadalmi tagozódás
Felhasználható segédlet:
http://www.sulinet.hu/tart/cikk/aj/0/9305/1
Élelemtermelő életmód
A zsákmányszerzéssel párhuzamosan kialakuló, majd egyre dominánsabbá váló élelemtermelés vizsgálata.
Mielőtt ezt a problémát feldolgoznánk, lehetőségünk nyílik egy kisebb vita provokálására, melynek témája: Az ember kényszer hatására tért-e át a termelő életmódra, vagy ez pusztán egy forradalmi felismerés eredménye, ami megváltoztatta az emberek életmódját?
A vita során igyekezzünk a nomád, a primitív népek életére, a civilizáció előnyeire és árnyoldalaira is ráterelni a tanulók figyelmét.
A vitát követően rávezető kérdésekkel próbáljuk felismertetni a növénytermesztés kialakulásának lépéseit. (Magok elszórása, megszokásból eredő megfigyelések stb.)
o Gyűjtögetésből kibontakozó növénytermesztés
- helyszíni adottságok
- növénykultúrák
- arató népek és vető népek időszaka
Az adott anyagrész tárgyalásakor használjuk fel a következő SDT-segédanyagot:
SDT / Történelem / Az őskor és az ókor világa / Az emberré válás / A mai élelmiszernövények őseinek elterjedése
SDT / Történelem / Az őskor és az ókor világa / Az emberré válás / A földműves kultúrák terjedése a történelem folyamán
Kiindulási pont:
http://sdt.sulinet.hu/.../
o Vadászat és állattenyésztés
- az egyes állatfajok elterjedésének folyamata
- a domesztikáció fogalma
- vadállatból háziállat
- a hasznosítás lehetőségei
Az adott anyagrész tárgyalása előtt ismételjük át diákjainkkal a háziasítás kapcsán eddig szerzett ismereteiket, majd az alábbi oldalon található táblázatok és képek segítségével tekintsük át a domesztikációt a fenti szempontok alapján.
Kiindulási pont:
http://www.sulinet.hu/tart/ncikk/aj/0/4496/domeszt.htm
SDT / Történelem / Az őskor és az ókor világa / Az emberré válás / A földműves kultúrák terjedése a történelem folyamán
SDT / Történelem / Az őskor és az ókor világa / Az emberré válás / A mai élelmiszernövények őseinek elterjedése
http://sdt.sulinet.hu/.../
o Élelemtermelés és a mesterségek kapcsolata
Utalunk a termelésből adódó feleslegre, cserelehetőségre, de ezzel már inkább csak előkészítjük a következő óra anyagát.
Az órán tanultak összegzése
o Az eddig használt segédanyagokat ismételten kivetítjük, majd a diákok egy-két mondatban összegzik a következtetéseiket.
o Átismételjük az alapvető fogalmakat, majd ezeket röviden összefüggéssé fűzzük.