Ez a művészeti irányzat legkorábban Itáliában jelent meg, majd Európa városiasodott területein jelentős hatást gyakorolt a színháztörténetben is. A reneszánsz hatására a világi elemek megerősödtek, vagyis a túlvilág témáiból az ember evilági élete lett a fő téma – s nem csak a bohózat területén. A világi elemek erősödését egyrészt a téma megújulás jelentette, másrészt pedig a világi szereplők számának, a technikai újdonságok iránti fogadókészségnek a növekedése is a változást jelezte. A világi színház iránti igény növekedését mutatja az antikvitás újrafelfedezése, a klasszikus latin és görög szerzők darabjainak színpadra állítása.Ez a művészeti irányzat legkorábban Itáliában jelent meg, majd Európa városiasodott területein jelentős hatást gyakorolt a színháztörténetben is. A reneszánsz hatására a világi elemek megerősödtek, vagyis a túlvilág témáiból az ember evilági élete lett a fő téma – s nem csak a bohózat területén. A világi elemek erősödését egyrészt a téma megújulás jelentette, másrészt pedig a világi szereplők számának, a technikai újdonságok iránti fogadókészségnek a növekedése is a változást jelezte. A világi színház iránti igény növekedését mutatja az antikvitás újrafelfedezése, a klasszikus latin és görög szerzők darabjainak színpadra állítása. A nézőtér és a színpad újra elkülönült és állandó helyen állt, ami lehetővé tette a bonyolultabb, perspektívát is érzékeltetni képes díszlet és technika alkalmazását. A drámai műfajokat – a társadalmi különbségeket is érzékeltető – eltérő külsőségek között állítottak színpadra: a tragédiáé előkelő palotát ábrázolt, mert a reneszánsz felfogás szerint tragédia csak a legfelsőbb körökben élőkről szólhat. A vígjáték szerényebb magánházat, a szatírjáték ligetet, erdőt, barlangot ábrázoló díszlet előtt zajlott.
A nézőtér és a színpad újra elkülönült és állandó helyen állt, ami lehetővé tette a bonyolultabb, perspektívát is érzékeltetni képes díszlet és technika alkalmazását. A drámai műfajokat – a társadalmi különbségeket is érzékeltető – eltérő külsőségek között állítottak színpadra: a tragédiáé előkelő palotát ábrázolt, mert a reneszánsz felfogás szerint tragédia csak a legfelsőbb körökben élőkről szólhat. A vígjáték szerényebb magánházat, a szatírjáték ligetet, erdőt, barlangot ábrázoló díszlet előtt zajlott.
A nézőtér is a társadalmi hierarchiát képezte le, hiszen a színpad közelében a szenátorok, előkelők ültek, s minél alacsonyabb társadalmi státuszú volt az előadást megtekinteni vágyó személy, annál messzebb ült. Mivel arra törekedtek, hogy a nézőtérről a díszlet egyformán jól látható legyen, ezért egyrészt nagyobb felületet foglalt el, másrészt nem félkör, hanem hosszanti irányban metszett ellipszis alakú térben foglalt helyet a közönség.A nézőtér is a társadalmi hierarchiát képezte le, hiszen a színpad közelében a szenátorok, előkelők ültek, s minél alacsonyabb társadalmi státuszú volt az előadást megtekinteni vágyó személy, annál messzebb ült. Mivel arra törekedtek, hogy a nézőtérről a díszlet egyformán jól látható legyen, ezért egyrészt nagyobb felületet foglalt el, másrészt nem félkör, hanem hosszanti irányban metszett ellipszis alakú térben foglalt helyet a közönség. A gyors színváltásokat tengelyen forgó keretek segítségével oldották meg és a díszlet-homlokzaton a kapuk az ókoriaknál nagyobbak voltak, ezzel újabb tereket, „utcákat” nyitottak meg a színjáték és a kellékek számára. A gyors színváltásokat tengelyen forgó keretek segítségével oldották meg és a díszlet-homlokzaton a kapuk az ókoriaknál nagyobbak voltak, ezzel újabb tereket, „utcákat” nyitottak meg a színjáték és a kellékek számára.
A reneszánsz korban nem csak klasszikus, „tudós” drámákat játszottak, hanem kedvelt műfaj volt a „művészi” változat, a commedia dell’arte is. Ez utóbbi alapja a színjátszóművészet, vagyis a rögtönzött játék áll az előadás középpontjában. Ez esetben a művészek közös műve az előadás, ami ugyan nem nélkülözte az előre betanult szövegeket, tréfákat, fogásokat, de ezeket a helyzetnek megfelelően mindig egyedei módon kombinálták a helyben kitalált elemekkel. A 16. században nyomtatásban is megjelentek a leghíresebb színészek tréfatárai. A commedia dell’arte bonyolult építmények vagy szerkezetek nélkül érte el a hatást, középpontban az egyszerre szerző és előadó színész állt, aki a színésze eszközök gazdag tárházát használta az előadás során: mozdulat, a szövegmondás, testjáték, a zene a tánc. A maszk azonban továbbra is a játék fontos kelléke maradt, hiszen nagy távolságról az arcjáték nem látható, a maszk viszont jól érzékelteti a figura alapkarakterét. Ez a mozgalmasság és az improvizáció jelentette változatosság a túlzottan beszabályozott – és elsősorban a művelt humanista elit körében kedvelt – klasszikus drámáknál népszerűbbé tette a commedia dell’arte-t a polgárok és a parasztság körében. E műfaj a 16-17. században volt a legkedveltebb, majd Molière és Goldoni előre megírt, a rögtönzést visszaszorító, de a commedia dell’arte pezsgő, változatos világát és hangulatát átvevő komédiai „győztek” a nézőkért indult versenyben.A reneszánsz korban nem csak klasszikus, „tudós” drámákat játszottak, hanem kedvelt műfaj volt a „művészi” változat, a commedia dell’arte is. Ez utóbbi alapja a színjátszóművészet, vagyis a rögtönzött játék áll az előadás középpontjában. Ez esetben a művészek közös műve az előadás, ami ugyan nem nélkülözte az előre betanult szövegeket, tréfákat, fogásokat, de ezeket a helyzetnek megfelelően mindig egyedei módon kombinálták a helyben kitalált elemekkel. A 16. században nyomtatásban is megjelentek a leghíresebb színészek tréfatárai. A commedia dell’arte bonyolult építmények vagy szerkezetek nélkül érte el a hatást, középpontban az egyszerre szerző és előadó színész állt, aki a színésze eszközök gazdag tárházát használta az előadás során: mozdulat, a szövegmondás, testjáték, a zene a tánc. A maszk azonban továbbra is a játék fontos kelléke maradt, hiszen nagy távolságról az arcjáték nem látható, a maszk viszont jól érzékelteti a figura alapkarakterét. Ez a mozgalmasság és az improvizáció jelentette változatosság a túlzottan beszabályozott – és elsősorban a művelt humanista elit körében kedvelt – klasszikus drámáknál népszerűbbé tette a commedia dell’arte-t a polgárok és a parasztság körében. E műfaj a 16-17. században volt a legkedveltebb, majd Molière és Goldoni előre megírt, a rögtönzést visszaszorító, de a commedia dell’arte pezsgő, változatos világát és hangulatát átvevő komédiai „győztek” a nézőkért indult versenyben.
Az angol reneszánsz színház
Angliában a 16. század közepétől léteztek csak állandó, hivatásos vándorszíntársulatok, a nemesi udvarokban, palotákban vagy a kocsmaudvarokon egyaránt megtalálhatók voltak. (Emlékezzünk csak a Hamletben szereplő vándorszínészekre!) 1574-ben a puritánok nyomására a városi tanács megtiltotta Londonban a színjátszást, mert túl látványosnak, az erkölcsök rombolójának tartották. A Temze déli partjára azonban nem terjedt ki a tanács fennhatósága, ezért ott épült meg 1576-ban az első állandó színház (The Theatre), egy nagy befogadóképességű, fedetlen színpadú épület. Ennek a színháznak a helyén épült meg 1599-ben a Globe. A város másik jelentős társulata a Rose színházban tartotta előadásait, de kisebb és kevésbé jelentős együttesek és színházak is működtek.Angliában a 16. század közepétől léteztek csak állandó, hivatásos vándorszíntársulatok, a nemesi udvarokban, palotákban vagy a kocsmaudvarokon egyaránt megtalálhatók voltak. (Emlékezzünk csak a Hamletben szereplő vándorszínészekre!) 1574-ben a puritánok nyomására a városi tanács megtiltotta Londonban a színjátszást, mert túl látványosnak, az erkölcsök rombolójának tartották. A Temze déli partjára azonban nem terjedt ki a tanács fennhatósága, ezért ott épült meg 1576-ban az első állandó színház (The Theatre), egy nagy befogadóképességű, fedetlen színpadú épület. Ennek a színháznak a helyén épült meg 1599-ben a Globe. A város másik jelentős társulata a Rose színházban tartotta előadásait, de kisebb és kevésbé jelentős együttesek és színházak is működtek. Az angol színházi épületek kör- vagy nyolcszög alakúak, a színpad félig fedett, de a játék nem csak a nyílt színpadon, hanem az ajtóval vagy függönnyel eltakart hátsó helyiségekben is folyt. Ez az adottság tette lehetővé pl. a dramaturgiailag kiemelt szerepű hallgatózásra épülő, párhuzamos jelenetek megrendezését. Kevés díszítőelemet használtak, ezért cserében viszont a jelmezek és a maszkok pompásak, látványosak, kedvelték a különböző süllyesztőket, emelőket, csigákat és csapóajtókat. (A maszkokra már csak azért is szükség volt, mert a női szerepeket is férfiak játszották.) Miután a 17. század második harmadáig Angliában sem használtak előfüggönyt, ezért komoly rendezői kvalitásokat igényelt a kor drámáiban jelentős számban „elhunytak” színpadról való kivitele. Az angol színházakban szintén nagy szerepet kapott a zene, az ének és a tánc.Az angol színházi épületek kör- vagy nyolcszög alakúak, a színpad félig fedett, de a játék nem csak a nyílt színpadon, hanem az ajtóval vagy függönnyel eltakart hátsó helyiségekben is folyt. Ez az adottság tette lehetővé pl. a dramaturgiailag kiemelt szerepű hallgatózásra épülő, párhuzamos jelenetek megrendezését. Kevés díszítőelemet használtak, ezért cserében viszont a jelmezek és a maszkok pompásak, látványosak, kedvelték a különböző süllyesztőket, emelőket, csigákat és csapóajtókat. (A maszkokra már csak azért is szükség volt, mert a női szerepeket is férfiak játszották.) Miután a 17. század második harmadáig Angliában sem használtak előfüggönyt, ezért komoly rendezői kvalitásokat igényelt a kor drámáiban jelentős számban „elhunytak” színpadról való kivitele. Az angol színházakban szintén nagy szerepet kapott a zene, az ének és a tánc. A nézőtér földszintjén állóhelyekről, a galériákon ülőhelyekről követhették a nézők az eseményeket, mivel azonban a pódium kb. embermagasságú volt, az állóhely nem csupán kényelmetlenebb, hanem kevesebb élményt is jelentett. A nézőtér földszintjén állóhelyekről, a galériákon ülőhelyekről követhették a nézők az eseményeket, mivel azonban a pódium kb. embermagasságú volt, az állóhely nem csupán kényelmetlenebb, hanem kevesebb élményt is jelentett.
Források:
A színház világtörténete Gondolat Kiadó 1972
Székely György: A színjáték világa Gondolat Kiadó 1986
Színházi kalauz Gondolat Kiadó 1981
Források:
A színház világtörténete Gondolat Kiadó 1972
Székely György: A színjáték világa Gondolat Kiadó 1986
Színházi kalauz Gondolat Kiadó 1981
Farkas JuditFarkas Judit