Több szem többet lát
2005/01/03 00:38
2593 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Grafikai stúdióban dolgozik. Azt mondja egyelőre izgalmasnak találja, és jól keres vele. Szereti a pörgést, gyorsan jönnek az ötletei, és megvalósítást is azonnal látni akarja. Berecki Kristóf 28 éves, grafikussal beszélgettünk.

Grafikusként végeztem a Képzőn. Mindig is szerettem rajzolni, és ezt a szüleim korán felismerték, így 13 éves korom óta folyamatosan rajzolok. Művészeti szakközépiskolába jártam és másodjára vettek fel a Képzőre. A felvételin bizonyítani kellett, hogy tudok portrét, geometrikus térkonstrukciót, mértani testcsoportot rajzolni és, hogy az akvarellel sem állok hadilábon. Ehhez a munkához nagyfokú elhivatottság is kell, és fontos a kreativitás. A dolog mindig úgy néz ki, hogy kapok egy feladatot, és arra kell kitalálnom valamit. Tipikus példája az ilyen grafikai munkáknak egy cég logojának a megtervezése. Most is van ilyen munkánk. Ilyenkor először is leülünk a cég marketingesével és beszélgetünk a cég filozófiájáról, profiljáról, mert ez alapján fogjuk megérteni, miről is szóljon majd az üzenet. Ha nem új cégről van szó, akkor a régebbi emblémából is kiindulhatunk, hiszen az már határozott jelentéssel bír. A képi gondolatokat először vázlat formájában készítjük el. A végleges változat megszületéséig legtöbbször nagyon sok vázlat készül. Az igazán jó megoldás megtalálása általában hosszú pepecselés eredménye. Türelmesnek kell lenni.

Nagyon sokféle munkánk van, ez itt például egy rajz kialakítását mutatja egy TV adás számára. Fekete-fehérben kifejlesztettük az alapformát, és ennek az anyagnak az alapján készítik el az animációs stúdióban az elektronikus főcímet. Egyébként különösen a reklámoknál jellemző, hogy nagyon szoros határidőkkel kell dolgozni. A legtöbb feladat csapatmunkát igényel, mi például hatan dolgozunk itt az irodában. Ennél a munkánál különösen érvényesül a több szem, többet lát elve, hiszen valaki mindig hozzá tud még adni valamit egy-egy ötlettel. Igazából mindent tervezünk: hirdetéstől kezdve könyvborítóig. A megrendelő általában nem mondja meg, mi legyen rajta, csak egy alapkoncepciót ad meg, egy struktúrát, amihez megfelelően állandóan ellenőrizni kell a tervet. A munka igényei szerint sokféle ábrázolási móddal dolgozunk: elsősorban a fotográfiával, ideértve a torzítási lehetőségeket, vagy a fotótechnikai reprodukciókat is.

A grafikai munkák legnagyobb részét ma már persze különböző számítógépes programokkal végezzük, így a régi munkaeszközök (olló, ceruza, ragasztó stb.) szinte már elő sem kerülnek. A munka tervezésénél igen fontos szempont, hogy tudjuk a nyomdában más színe lesz a kész anyagnak. A nyomdásszal is beszélni kell. A nyomdában reprodukcióra alkalmas vázlatok készülnek a grafikai tervekből és ezeket fogják nagy példányszámban sokszorosítani. Ebben a fázisban nagyon szoros az együttműködés a nyomdászokkal, akik a próbanyomásokat ellenőrzik, adott esetben javítási javaslatokat is tesznek. Úgy érzem, fontos, hogy jó minőségű termékeket állítsunk elő, hiszen mi vagyunk azoknak a képi üzeneteknek a tervezői, amelyek nap mint nap elérnek bennünket reklámokon, képeslapokban, vagy akár üzlet polcán található őszibaracklé dobozán. Vagyis mi is alakítjuk a minket körülvevő képi világot.

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE program Program iskoláknak a bullying ellen
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten