Új technológiák alkalmazása a nyelv- és történelemoktatásban
Ferenczi Anita
2004/07/08 11:03
2074 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Az információs technika beépítése a mindennapi oktatási gyakorlatba nem könnyű feladat. Sok tanárnak nehézséget okoz a tanítási módszereken való változtatás. Az ITK beépítése a tantervbe meggondolt tervezést és előkészítést igényel, és a tanároknak elegendő időre van szükségük ahhoz is, hogy alkalmazkodhassanak a változtatáshoz.

Sok tanár csupán szemlélője marad ennek a változási folyamatnak, és szkeptikus az előtte álló feladattal kapcsolatban. Mindazonáltal minél hosszabb ideig vesz részt valaki az IKT oktatási felhasználásának kidolgozásában, annál több olyan dolgot fedez föl, mely felfrissítheti a tanítási gyakorlatát. Ezen a területen a változás sok időt vesz igénybe. A tanároknak látniuk és gyakorlatban alkalmazniuk kell egy újfajta tanítási módot, és meg kell győződniük annak helyességéről és hatékonyságáról.

Nyelvoktatás

Közkeletű tévhit a tanárok között, hogy a szoftverek át fogják venni a tanításuk helyét. Azok, akik már foglalkoztak IKT-val, tudják, hogy ilyen szoftverek nem léteznek. Amik léteznek, azok olyan szoftverek, amelyek nem pótolják, hanem segítik a tanítást. A szövegszerkesztő például az esszéírás bizonyos elemeinek tanításában lehet hasznos. Attól a pillanattól kezdve, hogy az írást megkönnyíti a szövegszerkesztő használata, az esszéírás tanítása is könnyebbé válik. Az írás folyamatának minden szakaszához (anyaggyűjtés, összeállítás, javítás, jegyzetek készítése) van megfelelő funkciója a programnak. A szöveg ellenőrzésére esszéírás közben folyamatosan szükség van. Minden percben változik a szöveg - és ez nem kerül semmibe, hiszen a szöveg módosítható, a változtatásokat könnyű megtenni. A módosítás egyszerűsége felszabadítja a diákot, lehetővé teszi, hogy figyelmét a szöveg tartalmára összpontosítsa.

Az elektronikus levél megkönnyíti az iskolák közötti kommunikációt. A diákokat a valódi kommunikációs szituáció arra ösztönzi, hogy írásbeli kifejezőkészségüket fejlesszék, amelyhez a tanár segítségére van szükségük. Az iskolák együttműködhetnek oly módon - szintén e-mail segítségével -, hogy a gyerekek megosztják egymással véleményüket, és elemzik az olvasott szépirodalmi műveket. Esetleg meglátogathatják az író személyes honlapját, és ezzel közvetlenebb kapcsolatba kerülhetnek vele.

Történelem oktatás

Az IKT hasznosítása a történelemoktatásban a hagyományos módszerek és eszközök terén változtatást igényel. Nem túlzás egy új tanulási környezet kialakításáról beszélni. Például egy, a mükénéi civilizációt bemutató program egy virtuális ásatásra kalauzolja a gyerekeket, ahol leletekre bukkanhatnak, leírhatják és osztályozhatják ezeket a leleteket, elméleteket alkothatnak, és kérdéseket tehetnek föl, melyekre a tudományos adatok alapján válaszolhatnak. A diák úgy érezheti, hogy úgy dolgozik, mint egy történész, amikor a felmerülő kérdések forrásait és lehetséges válaszait kutatja.

Az internet lehetővé teszi, hogy a diákok bizonyos információkat keressenek különböző honlapokon. Számszerű adatokhoz és demográfiai mutatókhoz is hozzájuthatnak. A világhálón számos formában állnak rendelkezésre az információk, könnyen elérhetünk térképeket, fényképeket, hanganyagokat. Híres történelmi személyiségek beszédei és történelmi filmfelvételek is letölthetők számos honlapról.
A számítógépnek megvan az az előnye az összes többi oktatási eszközhöz képest, hogy az audiovizuális eszközök jellemzőit ötvözi az interakciók végtelen lehetőségével. Minden tanár megpróbálja vizualizálni az egyes témákat, hogy könnyebben megjegyezhetővé tegye azt, és hogy a diákoknak egy közös viszonyulási pontot adjon. A technológia ebben is a tanárok segítségére siet, mivel a virtuális valóság könnyen és igen hatékonyan építhető be a tanítási folyamatba. Az adott téma többféle megjelenítése, és az, hogy a diáknak magának kell "kinyomoznia" bizonyos részleteket, és ebben együtt kell működnie társaival, elősegíti, hogy több tudásra tegyen szert.

Természetesen a technikai eszközök csak a tanárok által feltett kérdések által hasznosulnak, ezért a tanár szerepe elsődleges marad a tanítási célok elérésében. Nem kell tehát tartaniuk attól, hogy a technikai fejlődés miatt munkájukat "gépek" fogják átvenni. Az új technológiák önmagukban nem adnak megoldást az oktatás kérdéseire. Szerepük, hogy az eszközökkel, melyeket kínálnak, hozzájáruljanak a tanítási elméletek és az új oktatási módszerek fejlődéséhez.

Az információs társadalom eszközei, ha párosulnak a tanárok megfelelő képzésével, olyan lehetőséget kínálnak, melyet nem szabad elszalasztani. A kommunikáció különböző elektronikus eszközei egy új globális kommunikációs környezetbe vezetnek minket, a véleménycsere és az együttélés területére, ahol szükségünk van egy közös nyelvre az együttműködéshez.

Kép forrása

  • www.abcnews.go.com

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE program Program iskoláknak a bullying ellen
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten