Míg a következő darabokat hallgatod, módodban áll az irodalom és a zene, a zene és a képzőművészet kapcsolatáról elmélkedni. Kellemes időtöltést!
Irodalom és zene
Mozart: D-moll zongoraverseny, J. S. Bach: H-moll szvit Badinerie, J. S. Bach: C-dúr prelúdium, J. S. Bach: C-moll prelúdium és fúga. Álljon itt most két irodalmi szöveg, melyek az említett és bizonyára most is hallgatott zeneszerzők tökéletességére, egyetemességére igyekeznek nyelvi, irodalmi válaszokat adni.
- Fodor Ákos: Két hanglenyomat
- BACH Minden rendben van.
- MOZART minden rendbejön.
- Márai Sándor: Bach
"Ez a zene nem is hangjegyekből áll, hanem számjegyekből épül föl; de e számjegyek a végtelen értékeit jelzik, az abszolút "egy"-et és az abszolút "száz"-at, gyakorlati cél és értelem nélkül; mintha valaki a számjegyeket, melyekkel a kofák is nyelvelnek s vitatkoznak, megtisztítaná minden földi vonatkozástól, s már csak a csillagokat számozná meg velök."
Képzőművészet és zene
A képzőművészetet is elbűvöli a zenében rejlő kivételes lehetőség, mely képes a tökéletességet megszólaltatni. Ezért megpróbálta a zene eszközrendszerét a vizualitás nyelvére lefordítani. E törekvések számára kapóra jött a XIX. század végén kezdődő új képi világnak a kialakulása, mely immár nem a hiteles valóságelvű ábrázolást tekintette feladatául, hanem egy önálló, önmagára vonatkozó képi világ megteremtését. A valóságélmény absztrahálódott a képeken. Létrejött az absztrakt, a nonfiguratív képalkotás, mely nagyobb sikerrel kísérletezhet a zene elvontan emberi világának követésével.
Nézzük meg ez a folyamatot Piet Mondrian (1872-1944) esetében.
Most pedig álljon itt három XX. századi, illetve kortárs festőművész munkája, melyek címeikben is utalnak a zenére, különböző zenei műfajokra. Ezekben a műfajokban Bach és Mozart is gyakran "megfordult". A képek értelmezését, zenei vonatkozásaik felismeréséhez mellékeljük az adott műfaj rövid definícióját.
Frantisek Kupka, Amorpha, fúga két színben, 1911-12
A fúga egytémájú, többszólamú darab, ellenpontozott, zárt zenei forma, amelyben a téma végigvonul az egymás után belépő szólamokon. A szó eredeti jelentése: futás, szökés, kergetőzés.
Konok Tamás, Prélude, 1994
A prélude előjáték, bevezetés, szabad formájú, főleg zongorára írott zenemű.
Patrick Agcaoili, Absztrakt szonáta I. (2003)
A szonáta egy vagy két hangszerre írt többtételes mű. A 16. század vége és a 17. század eleje óta széles körben használt műfaj, melyre jellemző, hogy tempóban és karakterben ellentétes jellegű részek követik egymást. A szonátaformára legáltalánosabban a háromrészes (expozíció, feldolgozás, visszatérés) kompozíció a jellemző.