Olimpiai győztesek kémiából Taskentben
2013/05/02 15:47
1981 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

Magyarország csapata másodszor vett részt Nemzetközi Mengyelejev Diákolimpián, és sikerült a tavalyi eredményeket felülmúlni.  A négytagú csapat minden tagja érmet szerzett, átlagpontjaik alapján a résztvevő 17 ország közül csupán az orosz versenyzők előzték meg őket. Különleges siker, hogy a 118 versenyző legjobbja, Sályi Gergő, a budapesti Apáczai Csere János Gimnázium tanulója lett.

diakolimpia-taskent Balról jobbra: Sályi Gergő, Debreceni Ádám, dr. Magyarfalvi Gábor, Székely Eszter és Bolgár Péter

Az ezüstérmes diákok legjobbja is magyar, mégpedig Bolgár Péter, a tiszaújvárosi Eötvös József Gimnázium diákja volt. Debreceni Ádám, a váci Boronkay és Székely Eszter a budapesti Fazekas Gimnáziumból pedig a szoros versenyben bronzérmet szerzett.

A 47. Mengyelejev Olimpiára, ami a valamikori szovjet kémiaversenyek utódja, már jó ideje az orosz érdekszférán kívülről is érkeznek versenyzők. Ez a verseny a Nemzetközi Kémiai Diákolimpia felkészülési idejében van, de feladatai tekintetében még annál is nehezebb és színvonalasabb. A háromfordulós, egy hetes versenyen  elméleti és laboratóriumi problémák megoldását várták el a résztvevőktől, akik a magyar tanulmányi versenyek legjobbjai közül kerültek ki.

A verseny szakmai koordinátora a moszkvai Lomonoszov Egyetem. A taskenti helyszín is a Lomonoszov kihelyezett kara volt, de a programokból és a helyi résztvevők elbeszéléséből kiderült, hogy az üzbég kormányzat ugyan nem minden szempontból  feddhetetlen és demokratikus, de az oktatási rendszerbe rengeteg pénzt és energiát fektet.

A magyar csapat részvételét az utazás költségeit fedező Richter Gedeon Nyrt, MOL Nyrt.  és EGIS Nyrt. tette lehetővé a Magyar Kémikusok Egyesülete közreműködésével. A diákok válogatását és felkészítését középiskolai tanáraik mellett az ELTE Kémiai Intézete végezte.

A verseny hivatalos nyelve az orosz és az angol, de a kísérők a verseny előtti néhány órában lefordíthatják a diákok anyanyelvére a feladatokat.  A verseny három versenynapjából kettő elméleti. Az első nap 8 problémát kell megoldani, a második nap a kémia 5 nagy területéről feladott 3-3 problémából területenként egy megoldását értékelik. A feladatok jellemzője, hogy az átlagos középiskolások tudásszintjétől igyekeznek nem nagyon  messze elszakadni, de a kérdések megoldásához sok ötlet és gondolkodás szükséges. Az idén a feladatsorokban szerepelt a ókori görög épületek festékeitől a  gyógyszerek pontos célbajuttatásáig számtalan téma. A gyakorlati fordulón a hidrogén-peroxid bomlásának sebességét tanulmányozták a versenyzők.

TanulóHelyezésIskolaKémiatanár
Sályi Gergő1. helyezett, aranyéremELTE Apáczai Csere János Gimnázium, BudapestVillányi Attila
Bolgár Péter12. helyezett, ezüstéremEötvös József Gimnázium, TiszaújvárosKissné Ignáth Tünde
Debreceni Ádám47. helyezett, bronzéremBoronkay György Gimnázium, VácKutasi Zsuzsanna
Székely Eszter51. helyezett, bronzéremFazekas Mihály Fővárosi Gyakorló GimnáziumAlbert Attila

Csatlakozz hozzánk!

Kapcsolódó oldalak

Scientix A természettudományos oktatás közössége
All you need is code Minden a kódolás tanulásáról
Go Lab Laboratóriumok online
CodeWeek A Kódolás Hetének honlapja
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten

Csoportot ajánlunk