A cseh ipar és esélyei az EU-ban
Huszár Tamás
2003/07/09 15:48
1788 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
A cseh és a közép-európai átalakulás egyik nagy nyertese a Skoda autógyár, ami 1991-ben került a Volkswagen-csoport tulajdonába, Azóta a nemzetközi autóipar egyik leggyorsabban fejlődő gyártójává vált.

A cseh ipar kibontakozása az 1800-as évek második felében indult meg a szénbányászathoz kapcsolódó nehézipar révén. A cseh iparnak tradíciói vannak. A gépgyártás és a vegyipar a legjelentősebb, de kialakult néhány sajátos, világszínvonalú cseh iparág is. Ilyen például a kerámia- és porcelánipar Karlovy Varyban, az üveggyártás Jablonecben, a grafitfeldolgozás és ceruzagyártás Ceske Budejovicében, és a sörfőzés Prágában, Plzenben és Ceske Budejovicében.

Jelentőségüket és hosszú távon - akár az uniós piacon - való megmaradásukat az adja, hogy speciális terméket gyártanak a helyben meglévő speciális alapanyagból (kaolin, kvarchomok, komló) magas színvonalon. A cseh ipar életképességét mutatja, hogy a GDP-ből és az aktív keresők köréből való részesedése legmagasabb az EU-hoz csatlakozó országok közül. A cseh és a közép-európai átalakulás egyik nagy nyertese a Skoda autógyár, ami 1991-ben került a Volkswagen-csoport tulajdonába, Azóta a nemzetközi autóipar egyik leggyorsabban fejlődő gyártójává vált.

A Prágától 56 kilométerre fekvő Mlada Boleslavban - ahol 1889-ben két lelkes vállalkozó, Václav Laurin és Václav Klement megteremtette a cseh járműgyártás alapjait - ma is minden az autózás körül forog. Ahol a szocialista időkben sötét, piszkos csarnokok álltak, és a kövön patakként folyt az olaj, most laboratóriumi tisztaság fogadja az odalátogatót.

A gépipar számára fontos a németek jelenléte, hiszen a Skoda autók gyártásához az alkatrészt és alapanyagot több mint 65 %-ban Csehországból szerzik be. Az autógyártás ma már a cseh gazdaság húzóágazatává vált, jelentőségét az is bizonyítja, hogy a Skoda Auto egymaga 10 százalékát adja a cseh exportnak. Egy biztos, ma már nem olyan Skodákat gyártanak Mlada Boleslavban, amelynek felforr a hűtővize egy meredekebb mátrai emelkedőn.