Biztosítási csalás? Robbanás?
A 90 évvel ezelőtti tragédia azóta is foglalkoztatja a világot, mert ma is sok rejtély van körülötte. 1985-ben egy francia-amerikai kutatócsoport megtalálta a hajóroncsot 3962 méter mélységben, 600 kilométerre Új-Fundland partjaitól, de a felszínre hozott mintegy 3600 relikvia sem segített a rejtély megoldásában. Robin Gardiner és Dan van der Vat kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy az elsüllyedt hajó nem a Titanic, hanem annak testvérhajója, az Olympic volt és a cserére biztosítási csalás miatt került sor.
Milyen bizonyítékokat kínál a szerzőpáros? Az óceánjáró tulajdonosa, a milliárdos John Pierpont Morgan az utolsó pillanatban mondta le az utazást, arra hivatkozva, hogy gyengélkedik. Ám a katasztrófa után az újságírók egy üdülőhelyen találtak rá szeretője társaságában és a legjobb egészségnek örvendett. Tervével ellentétben nem szállíttatta a hajó New York-ba műkincseit. Legközelebbi barátai is visszaléptek az úttól. Vajon miért?
Amikor a hajó Belfastból elindult, tűz ütött ki a 6-os számú kazánban, és nyolc nappal később, amikor az utasokat felszedve elindult Southamptonból, a tűz még mindig égett. Miért nem oltották el? Hivatalos adatok vannak arra vonatkozóan, hogy Smith kapitány - aki korábban az Olympic parancsnoka volt, a tengeri és az éghajlati viszonyokhoz mérten túl nagy sebességet diktált. Tette ezt annak ellenére, hogy más hajóktól figyelmeztetéseket kapott jéghegyek jelenlétéről. A hajó 41 kilométer/óra sebességgel ütközött a végzetes jéghegynek, amely 91 méteres rést vágott az oldalában. A víz pillanatok alatt elárasztott öt vízzáró rekeszt. A kapitány az információ vétele után húsz percig várt, és csak ekkor intézkedett. Miért? A szerzők szerint a nyomozás felületes volt, a hajótársaság pedig megvesztegette a tanúkat.
Gardiner szerint mégsem tömeggyilkosok összeesküvéséről volt szó, hanem egy rettenetesen rosszul sikerült csalásról. A tervet egy évvel korábban eszelték ki, amikor az Olympicot alaposan megrongálta a brit haditengerészet egyik hajója. A Royal Navyí nem fizetett a tetemes kárért, ésez nagy érvágás volt a White Star számára, amelynek abban az időben erős konkurenciával kellett szembenéznie. A hajót a társaság úgyahogy rendbe hozta, felcserélte a Titanickal, és elsüllyesztésével akart hozzájutni a Titanicra kötött egymillió fontos biztosításhoz. (Ez mai árfolyamon 80 millió eurót ér). Az utasokat egy, a közelben tartózkodó hajó vette volna fel. De ez a hajó mégsem érkezett meg - újabb rejtély.
Gardiner szerint az összesküvés ma is folyik, különben miért tűnt volna el annyi eredeti fénykép. Közben más elméletek is napvilágot láttak a Titanic pusztulásáról. A brit Channel Four dokumentumfilmje szerint nem a jégheggyel való összeütközés volt végzetes, hanem az a bizonyos kazántűz, amely robbanáshoz vezetett az ütközés után, és ez valósággal meglékelte a hajót. A hajóroncsot, amit mindeddig nem tudtak kiemelni, csak különleges búvárkamerákkal cserkésztek be, még számos titkot rejt. Az okkultizmus hívei felfedeztek egy olyan, 1898-ben írt könyvet, amely egy Titan nevű hajó jéghegy-katasztrófájáról szólt, és az óceánjáró leírása is tökéletesen ráillett a Titanicra.
A téma azóta is foglalkoztatja a történészeket és a filmeseket. A féltucat Titanic-film közül a legnagyobb sikert az 1999-ben 11 Oscar-díjjal kitüntetett alkotás aratta, Leonardo Di Caprióval és Kate Winslettel a főszerepben.
(gluck)