Félúton az Európai Képesítési Keretrendszer felé
2007/12/10 08:00
1112 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

Az egész élet át tartó tanulás programja új állomás felé közelít, s bár az elképzelések még további kidolgozást és megvalósítást igényelnek, a céldátum 2010, vagyis addigra kell a tagállamoknak a nemzeti képesítési rendszereiket az Európai Képesítési Keretrendszerhez kapcsolni. Mindezek mellett pedig további két évet kapnak az országok arra, hogy a nemzeti keretrendszerekben kibocsátott okmányok tartalmazzák az Európai Képesítési Keretrendszer szerinti minősítéseket is.

feluton1 Az Európai Képesítési Keretrendszer az (EKKR) az Európai Unió tagállamainak kormányfői kezdeményezése során az Európai Bizottság által kidolgozásra kerülő olyan tervezet, amely a különböző nemzeti szintű képzési és képesítési rendszerek közötti átláthatóságot biztosítaná, azzal együtt, hogy előmozdítaná az Unión belüli mobilitást, mind a tanulói szinten, mind pedig az Unió munkavállalói esetében. Az Európai Képesítési Keretrendszer céljai az alábbiak szerint foglalhatók össze:

  • Az egyes tagországok legkülönbözőbb szintű és rendszerben szervezett képesítéseinek más országok képesítéseivel való összehasonlíthatóvá tétele az ezen képesítéseket alkotó rendszerek harmonizációja nélkül.
  • A tanulási eredmények (tudás, készségek, képességek és kompetenciák) különböző szintjeire építő semleges, a nemzeti oktatási rendszerek sokszínűségét szem előtt tartó referenciapontok kialakítása, amely lehetővé teszi a formális, nem-formális és informális tanulás eredményeinek elismerését is.
  • Az oktatási szolgáltatások minőségbiztosításának támogatása és az egyes országok képesítési rendszerei továbbfejlesztésének ösztönzése.

A képesítési keretrendszerrel kapcsolatosan az Európai Parlament októberben fogadott el egy jelentést, amely szerint tovább kell vinni a programokat az egész élet át tartó tanulás programjának kerete mentén, s biztosítani kell a lehető legtöbb, mindezek mellett pedig a főként hátrányos helyzetű polgárok számára az oktatáshoz való hozzáférést. A parlament továbbá azt javasolja a tagállamoknak, hogy a keretrendszerre, mint egy referenciaeszközre tekintsenek, s hogy azt úgy használjak a különböző képesítési rendszerek képesítési szintjeinek összehasonlításában és a folyamatok véghezvitelében.

feluton2 Az EKKR pozitív előnyei pedig vitathatatlanok, vagyis megkönnyíthet a magyar tanulók külföldi oktatásban való részvételét, valamit a magyar állampolgárok külföldi munkavállalását is, hiszen az Európai Képesítési Keretrendszer szerinti minősítés növelheti a bizalmat a külföldi munkaadókban a munkavállalás során is. S ez viszont is igaz, vagyis a hazánkban megjelenő külföldi munkaerővel szemben is hasonló bizalom alakulhat ki, amennyiben alkalmazásra kerülnek a keretrendszer nyújtatta mechanizmusok, ergo tovább növekedhet a munkaerőpiac integrációja is.

Mindezek mellett a pályaorientációs és munkaügyi szolgáltatások szakemberei is egy jól és hatékonyan alkalmazható eszközzel könnyíthetik meg munkájukat és hozzá járulhatnak a célkitűzések megvalósításához is. Az Európai Parlament támogatja a Bizottságot abban, hogy a tagállamok minél könnyedebben és hatékonyabban tudják alkalmazni a keretrendszer nyújtott szempontokat és lehetőségeket, ezeknek eszköze a legjobb gyakorlatok átadása, valamint az Európai Képesítési Keretrendszer tanácsadó csoportjának működése, amely a tagállamok képviselőiből áll majd, s amelyekkel hatékonyabbá tehető az uniós polgárok mobilitása is.

Az EKKR alkalmazás során megvalósulhat az Unió azon elképzelése, amely szerint az oktatásban és a képzési rendszerekben egy modernizáció indulna meg, ezzel együtt szorosabbra fűzné a kapcsolatot a képzések, az oktatás és a munkavállalás között, s a minőségbiztosítás valamint az információcsere megfelelő eszközei annak, hogy a korábban már említett célok elérhetőek illetve megvalósíthatóak legyenek 2012-ig.