Ráfestettek a Három királyokra
|
A szakértő, aki korábban már vizsgálta Botticelli A Tavasz ébredését, Caravaggio és Raffaello munkáit is, évek óta részt vesz a Palazzo Vecchio Cinquecento-termének falán elrejtett titokzatos freskó, az Anghiari csata vizsgálatában. Seracini azt nyilatkozta, hogy habozott felfedni következtetéseit, mert ha esetleg téved, ez karrierjének végét jelenti, de nincsenek igazán kétségei afelől, hogy a képet nem Leonardo festette. Az ecsetkezelés és a használt festék állapota alapján még azt is mondhatja, hogy a szerző még csak nem is jó festő, és a művet jóval Leonardo halála után készítette.
Seracini megdöbbentő következtetéseit megerősítette egy másik Leonardo-kutató, Carlo Pedretti, aki szerint, annak alapján, amit Seracini mutatott neki, az eredeti rajzot egy anonim festő változtatta festménnyé. Firenzében is megvitatták a felfedezést, és az Uffizi reneszánsz szekciójának igazgatója, Antonio Natali így nyilatkozott: "Elfogadhatjuk a hírt, vagy megrettenhetünk tőle, és lesz, aki kételkedik benne, de a tudomány kimutatja azt, amit szemmel nem láthatunk. Nem kétséges, hogy a festmény nagy része a modern korban készült."
Részletek a Három királyok című festményből, illetve az infravörös sugarakkal kimutatott vonalak |
A Három királyokat Leonardo Da Vinci első remekművének tekintette eddig a művészettörténet. A mester itt alkalmazta először a piramis-kompozíciót, amely nagy sikerrel terjedt a XVI. századi művészetben. A kompozíció drámaiságot és mély titokzatosságot fejez ki. Viszont, ha a művészettörténészek végleg megerősítik Seracini elemzését, az értékelések jó részét újra kell fogalmazni.
(gluck)