A gyerekek vitaminszükséglete
Lénárt Ágnes
2009/01/09 08:00
967 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Az embereknek az egészséges élet megtartásához számos vitaminra és ásványi anyagra van szükségük, de vajon van-e eltérés a különféle életkorban lévő szervezet vitaminszükséglete között. Gyerekkorban, felnőttkorban és idős korban más és más vitaminból kell többet illetve kevesebbet juttatnunk a szervezetünkbe, a három említett korosztály közül talán mégis a gyerekkor és az idős kor az, amikor a legnagyobb figyelmet kell fordítanunk az egészséges életmódra az említett szempont alapján.

Általánosságban a vitaminok az életfolyamatok szabályozásában játszanak fontos szerepet, ezért jelentős szerepük van a szervezet működésében is. A gyermekek szervezete folyamatosan fejlődik, növekedik, ami azért fontos, mert bármilyen vitamin hiánya ennek a folyamatnak a nem megfelelő haladását eredményezi, azaz gátolja, károsan érintheti. Az effajta károk hosszútávú következményekkel is járhatnak, melyek visszafordítása nem egyszerű feladat, sőt, sok esetben véglegesnek mondható. Akárcsak a felnőtteknek, a gyerekeknek is meghatározott mennyiségű vitaminra van szükségük, a különbség csak az, hogy ez a mennyiség a gyerekek esetében nagyobb, a szervezet megfelelő fejlődése szempontjából. A vitaminokat két általánosan ismert szempont alapján csoportosítjuk vízben- és zsírban oldódó kategóriákba.

A zsírban oldódó vitaminok:

Az említett csoportba sorolható vitaminokról azt kell tudni, hogy a szervezet elraktározza őket, vagyis csak annyit használ fel belőlük, amennyire szüksége van. Ha túl sokat kell elraktároznia, káros hatása lehet, illetve toxikus (mérgező) tüneteket eredményezhet. Az a mennyiség, amitől a szóban forgó toxikus tünetek jelentkezhetnek, azért lényegesen nagy kell, hogy legyen, tehát minimális eltérésnél nem kell ettől félnünk, bajt a rendszeres, hosszan tartó magas dózis szedése okozhat. Mivel a vitamin adagolása a szülő felelőssége, gondosan elzárva megakadályozható, hogy a gyermek túladagolásnak legyen kitéve.

Az alábbiakban felsorolt vitaminok tartoznak a zsírban oldódóak közé, melyekkel nem árt tisztában lenni:  A-vitamin, D3-vitamin, E-vitamin, K1- és K2-vitamin.

A vízben oldódó vitaminok:

Ezek a vitaminok lényegesen kisebb mértékben raktározódnak a szervezetben, ezért rendszeres fogyasztásuk elengedhetetlen. Nem csak azért, mert így nincs a szervezetnek tartaléka, amiből gazdálkodhat, de azért is, mert különösebb bajt nem okozhat, vagyis nem lehet túladagolni. A vízben oldódó vitaminok jóval szélesebb skáláját ismerhetjük, ami azért előnyös, mert csak kevés vitamin túladagolása jelenthet veszélyforrást.

Ezek a vitaminok név szerint a következők: B1-vitamin, B2-vitamin, B5-vitamin, B6-vitamin, B12-vitamin, folsav, H-vitamin valamint a C-vitamin.