Az elhasznált gumiabroncsok hasznosítása
Varga Gábor
2007/12/01 16:04
940 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
A téli időszak beköszöntével az autótulajdonosok téligumis abroncsokra cserélik a nyári futóműveket. A már használhatatlan és nem javítható gumikat szerencsére egyre többen adják le újrahasznosító üzemekben, vagy a gyártó cég képviseleténél. Talán lassan elmúlik az a kor, amikor erdőket, patakokat csúfítottak el a kidobott abroncsok.

A gumiabroncsok illegális lerakása esetén a környezetvédelmi bírság mértéke magas, elrettentő erejű. Az alapbírság 15 000 Ft, melyet megszoroznak a hulladék tömegének 2,5-szeresével, ám ez az összeg a cselekmény ismétlődésétől, az elhelyezés helyének környezeti érzékenységétől, védettségétől függően még a többszörösére emelkedhet. Tehát ha valaki első alkalommal, 5 kilogrammnyi gumiabroncsot helyez el illegálisan, mondjuk egy erdő szélén és rajtakapják, akkor a szorzóknak megfelelően 187 500 forintos büntetésre számíthat.

Magyarországon évente mintegy 45 ezer tonna további használatra alkalmatlan gumiabroncs keletkezik. Sajnos még ma is előfordul, hogy tulajdonosa az erdőbe, patakpartra vagy a kommunális hulladékba dobja őket, pedig a gumik legfontosabb minőségi jellemzője az ellenálló képesség, s ennek megfelelően a környezetet is rendkívüli mértékben terhelik, ugyanis nagyon nehezen bomlanak le. Az abroncs egy része a használat során sajnos amúgy is elkerülhetetlenül a környezetbe kerül - az autógumik ugyanis tömegük körülbelül 10 százalékát veszítik el használat közben. A hulladékká vált abroncsok újrahasznosítását a Környezetvédelmi- és Vízügyi Minisztérium termékdíjrendszerrel ösztönzi: a gyártók, az importőrök mentesülnek a kötelező termékdíj alól, ha az általuk gyártott, importált mennyiség 75 százalékát vissza tudják gyűjteni újrahasznosításra.

A gumiabroncs-hulladék mintegy felét anyagában hasznosítják, és a gumit gyakorlatilag visszavezetik a gumigyártásba. A gumiterméket felaprítják, és belőle granulátumot készítenek, míg az abroncsban található acél- és textilalkotókat elkülönítik. Szitálással a granulátumot frakciókra osztják, majd nyersanyagként használják fel: például alacsonyabb minőségű gumitermékek előállításakor kaucsukot helyettesítenek vele, vagy a granulátumot ragasztóval összekeverik és lemezzé préselik, ebből pedig gumilemezeket, gumitéglákat, burkolólapokat, például sportpályák borítását készítik el. A hulladék másik felét csak energetikai hasznosítással lehet ártalmatlanítani - a különösen megrongálódott, rugalmasságát már elvesztett abroncsok esetében gyakorlatilag nincs más út, mint az égetés. A feketeszénhez hasonló fűtőértékkel rendelkező abroncsok égetésével a cementgyárak olajszármazékokat váltanak ki, és ezzel jelentősen csökkenthetik energiaköltségeiket. Ennek az eljárásnak az engedélyeztetéséhez megfelelő szűrőberendezések szükségesek.