Az iPad függőség és az építőkockák
2014/05/22 13:51
3032 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

Az Egyesült Királyságban egyre nő azoknak a fiataloknak a száma, akiknek nem megfelelőek a motorikus képességeik ahhoz, hogy hagyományos építőkockákkal játszanak, figyelmeztettek a brit tanárok, akik szerint a jelenség a táblagép és okostelefon függőségre és azok széles körben való elterjedésére vezethető vissza.

child-ipad-horizontal

Az érintőképernyő már megy

Állításuk szerint számos három és négy éves gyermek tisztában van azzal, hogyan kell az érintőképernyőt kezelni, ugyanakkor egyáltalán vagy alig képesek az ujjaikat megfelelően használni, miután órákat töltenek az iPad elé ragadva. Az angol Tanárok és Oktatók Egyesülete szerint aggasztóan nő viszont azoknak az idősebb diákoknak a száma, akik képtelenek a hagyományos tollal és papírral történő felmérők kitöltésére, mivel memóriájuk annyira sérült a túlzott képernyőhasználat miatt.

Az egyesület tagjai ezért arra kérik a szülőket, hogy szorítsák vissza a túlzott táblagép használatot, sőt, éjszakára egész egyszerűen kapcsolják ki a Wi-fit, hogy elejét vegyék a további problémáknak. A legutóbbi felmérések szerint Angliában a tavalyi évben robbanásszerűen nőtt a táblagépek piaca: 2013-ban 20%-ról 51%-ra nőtt azoknak a háztartások száma, amelyek rendelkeznek ilyen eszközzel.

Lankadó figyelem

Szakértők szerint a technológia robbanásszerű elterjedése komoly veszélyeket hordoz magában, amely kritikus hatással lehet a gyermekek szociális és fizikai fejlődésére. A veszélyre egyébként számos pszichiáter is felhívta a figyelmet, hiszen egyre több fiatal páciens érkezik hozzájuk olyan kényszerbetegségre utaló tünetekkel, amelyek gyógyszeres kezelést igényelnek. Közülük sokan a jelenség okát az internet és a digitális eszközök szinte születéstől való használatában látják.

Mindezt az egyesület által szervezett manchesteri oktatási konferencián elhangzott előadásában Colin Kiney észak-ír tanár is megerősítette: “olyan gyerekekről van szó, akik úgy érkeznek meg az iskolába, hogy az egész előző éjszakát számítógépes játékokkal töltötték, és a figyelmük olyan gyorsan ellankad, mintha jelen sem lennének.”

“Számos más kolléval beszélgetve ők is megerősítették, hogy egyre nő azoknak a gyermekeknek száma, akik fantasztikusan ügyesek az érintőképernyők használatában, ugyanakkor képtelenek arra, hogy más diákokkal szocializálódjanak vagy éppen hagyományos építőkockákkal játszanak. Legtöbbször pont azokról a diákokról van szó, akiknek a szüleik rettentő büszkék arra, hogy gyermekük milyen ügyesen kezeli a táblagépeket vagy okostelefonjaikat.”

Best Way Forward

A brilliáns képességek, melyeket a diákok ezen a területen felmutatnak, olykor elhomályosítják azt a tényt, hogy képtelenek teljesíteni a hagyományos felmérőkön, annyira függnek ugyanis a számítógépek jelentette azonnali segítség lehetőségétől,valamint képtelenek arra is, hogy megfelelően értelmezzék és megtanulják az olvasókönyvekben található tananyagot.

A jelenség kapcsán az egyesület ezért egy akcióprogram kidolgozását tűzte ki célul, “legjobb út előre” (Best Way Forward), melynek célja, hogy az iPad és iPhone függő diákokat visszavezesse a helyes útra. Mint mondják, az új technológiák okozta állandó fáradtság, súlynövekedés és kényszerbetegségek ellensúlyozása közös feladat, a szülők felelőssége is, hogy gyermekeik ne online játékokkal töltsék éjszakaikat, az iPad társaságában.

“Ahogyan egy tégla is használható arra, hogy betörjünk egy ablakot, vagy éppen házat építsünk belőle, a technológia szintén használható jóra, esetleg rosszra. Mind a tanárok, mind a szülők közös felelőssége, hogy ezek a diákok visszatérhessenek a helyes útra.”

Forrás: Infants 'unable to use toy building blocks' due to iPad addiction 

Jóbi Attila cikke