Egészséges életmód
2012/04/05 08:00
2168 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

Hazánkban a nemzetközi átlaghoz képest is igen nagy problémát jelent az elhízás, amely megelőzéséhez a magyaros étrend nem éppen a legmegfelelőbb út. A táplálkozáson túl a kevés testmozgás is erősen hozzájárul ahhoz, hogy a világon az elsők között vagyunk a szív- és érrendszeri problémákkal küzdők körében, illetve a daganatos és cukorbetegek körében is. Az egészséges életmód kialakulásához nem elég csak a táplálkozásra odafigyelni, szemlélet- és életmmódváltást igényel. 

Sokan úgy gondolják, hogy a családi genetika, öröklődés határozza meg azt mennyi ideig fogunk élni. Ebben van igazság, de ettől a tudattól még nem szabad hátradőlnünk, az életmód, életvitel, táplálkozás és testmozgás nagyban hosszabbíthatja meg életünket, míg ennek hiánya akár fe is gyorsíthatja a káros folyamtokat. A fiatalok természesnek veszik testük rugalmasságát, vitalitásukat, de a harmincas évek elmúltával, megfelelő odafigyelés nélkül szervezetünk hanyatlani kezd.

Vegyük végig, mik azok a szempontok amikre érdemes odafigyelnünk, ha már benőtt a fejünk lágya.

Az éltető víz

Elsőként talán érdemes megemlítenünk a minden élet alapját jelentő, a felnőtt test 70 százalékát is kitöltő vizet. Szervezetünknek napi szinten körülbelül 1,5 – 2 literre van szüksége ahhoz, hogy egészségesen működhessen. Az elterjedt cukros üdítő italok és a még ettől is rosszabb választást jelentő energiaitalok elterjedésével, egyre kevesebbet iszunk tiszta ivóvizet, pedig az előbb említett italok közel sem tudják pótolni a test tiszta folyadékigényét. A rendszeres vízfogyasztással meg lehet előzni a fejfájást, az alacsony vérnyomást, emelett fokozza a veseműködést, tisztítóhatása van, gyakorlatilag a kimossa szervezetünkből a salakanyagot.

Húst csak mértékkel

Azt szokták mondani, hogy az vagy amit megeszel és ebben nagy igazság van. A testünk alkotóelemeit, energiáit a bevitt tálplálékokból építjük újra. A magyar konyha energiát ugyan tartalmaz, de azokból is többnyire a legkárosabbat, túl sok zsírt, kalóriát és csekély növényi rostot tartalmaz. Nem tesz jót az sem, hogy az étkezési szokásaink is nagyon roszak, mivel reggel gyakran semmit, eset pedig túl sokat eszünk.

Egy általánosan elfogadott vélemény szerint a legegészségesebb táplálkozási forma, ami a szervezet számára is minden lényeges tápanyagot tartalmaz a laktovegetarianizmus, amely engedi a tejtermékek és a tojás fogysztását, de a húst kerüli. Sokan támadják a vegetarianizmust, hogy nem tartalmaz minden alkotóelemet, de mára bizonyított tény, hogy a tiszta növényi étrend is teljesértékű lehet. A zötldségek, gyümölcsök és a húst pótló hüvelyesek védenek a vastagbélrák és műs daganatos etegségek kialakulásának kockázatától és a szívinfarrktus, gyvérzés ellen is megfelelő védelmet nyújtanak.

Kelj fel és járj

Modern korunk egyik nagy problémája a mozgáshiány. Ülünk az autóban, ülünk a munkahelyünkön és amikor hazértünk akkor is ülünk. Az európai ember életének nagy része ülve telik el, manapság a legtöbb szakma nem igényel különösebb mozgást. Az egészséges életmódhoz vezető út nem igényel nagy változtatást, napi egy óra séta elég lenne ahhoz, hogy szervezetünk ellenállóbbá egszségesebbé váljon.

A boldogság forrása

Szintén hasonló életmódbeli hiányt képez az, hogy időnk nagy részét épületekben töltjük, ritkán jutunk ki a szabad ég alá, pedig a napfény élettani hatásai felbecsülhetetlenek. A napfány fokozza a szervezet D - és E vitamin termelődését, ráadásul boldogsághormonokat termel, aminek hatására kiegyesúlyozottabbak leszünk. Nyári időszakban vigyázni kell, délelőtt tizenegy és délután három óra között nem ajánlatos a napra menni, így kikerülhetjük a káros ultraibolya sugárzást. Ebben az időszakban feltételen viseljünk napszemüveget, ami megvédi szemünket a kásros sugárzásoktól.

Igen fontos, hogy mind életmódunkbn, mind a táplálkozásban tartsuk szem előtt a mértékletességet. ez egyfajta önmegtartóztatást jelent, ami segít abban hogy túlzásokba essünk. Ezzel párhuzamosan gondot kell fordítani a megfelelő idejű pihenésre is, ami azt jelenti, hogy nappal tegyük a dolgainkat, éjszaka viszont aludjunk. egy felnőtt ember napi alvásigénye hét és nyolc óra között van, ez a fiataloknál kicsit több. Az alváshiány dekoncentráltságot okoz és idegessé tesz minket. Szakemberek szerint érdems odafigyelni arra, hogy éjfél előtt feküdjünk le, ez egy kiadósabb,  minőségibb alvást tesz lehetővé.