Életmódunk veszélyei
2012/04/05 08:00
4767 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

Napjainkban egyre több veszélynek vagyunk kitéve a helytelen táplálkozásnak, a dohányzásnak, a túlzott alkoholfogyasztásnak és a stressznek köszönhetően. A keringési, szív-, érrendszeri és a daganatos megbetegedések sokszor a helytelen életmód következményei. Pedig a megelőzés egyszerűbb, mint gondolnánk. 

Káros szenvedélyek

A dohányzás népszerű szokássá vált az elmúlt néhány évtizedben. Bár több betegség is a számlájára írható, mégis a föld lakosságának közel negyede több mint dohanyzas másfél milliárd ember gyújt rá nap, mint nap. A legtöbb fejlett ország több milliárd forintot költ a megelőzésre, leszoktató programokra és olyan kampányokra, amik az emberek figyelmet igyekeznek felhívni a dohányzás veszélyességére. Mégis egyre fiatalabb korban szoknak rá a tinédzserek, akik akkor még nem is sejtik, hogy néhány év múlva rengeteg időt, pénzt és energiát költenek majd arra, hogy le tudjanak szokni. A dohányzás nem csak büdössé és ápolatlanná tesz, de súlyosan károsítja a szervezetet. A cigaretta kátrányt, nikotint, szén-monoxidot tartalmaz, továbbá olyan anyagokat, amelyek roncsolják a tüdőt, de kórós elváltozáshoz vezethetnek például a szájüregben, vagy a keringési rendszerben.

Mindenki hallott már történetet egy bizonyos nagybácsiról, aki végigdohányozta az életét és 101 évig élt, a valóság azonban nem megmosolyogtató. A halálozási statisztikák élén szerepelnek a dohányzással összefüggésbe hozható megbetegedések, például a tüdőrák, az érszűkület, keringési problémák, daganatos megbetegedések.

Amit sokan nem tudnak, hogy a cigarettázás következtében kialakuló rákos megbetegedés nem a hosszú, éveken át tartó dohányzás következménye. Egyetlen szívás, egy slukk is elég a megbetegedéshez, hiszen egyetlen molekula képes elindítani egy vissza nem fordítható folyamatot. Ahhoz azonban látnoki képesség kell, hogy megmondjuk, melyik lesz az a bizonyos koporsószög, így tanácsos nem kísérletezni, hanem elkerülni a dohányzást és minden ezzel járó nehézséget!

A bódító ital

A dohányzáshoz hasonlóan egyre fiatalabbak körében is divatossá vált az alkoholfogyasztás. A tizenéves kori alkoholizálás különösen veszélyes. Pusztító hatással alkohol van az agysejtekre, memóriagondokat okoz és agresszívvá tesz. Alkoholt fogyasztani Magyarországon tizennyolc éves kor alatt tiltott dolog, hiszen visszafordíthatatlan károkat okoz a fejlődő szervezetre. Különösen azok az alkoholos italok, mely alacsony áraik miatt népszerűek a fiatalok körében, úgy, mint a tablettás bor, népszerűbb nevén kannás bor. Fontos tudnunk, hogy ezek a szerek nem gyümölcsökből, hanem adalékanyagokból, színezékből és lepárlás nélkül előállított alkoholból állnak, melyek óriási károkat okozhatnak a szervezetben, szélsőséges esetben akár vaksághoz is vezethetnek. Az alkoholra sem nehezebb rászokni, mint a cigarettára, de a leszokás még nehezebb és fájdalmasabb.

Helytelen táplálkozás

Az egészségtelen étkezés szintén súlyos következményekkel járhat. Egyre népszerűbbek a gyorséttermek, pedig zsírós, sós és magas cukortartalmú élelmeket kínálnak, melyek csak néhány órára csökkentik az étvágyat ízfokozóik révén. Ha nem fogyasztunk megfelelő mennyiségű zöldséget és gyümölcsöt, a szervezetünk nem kapja meg a megfelelő vitaminokat, nyomelemeket. Talán nem tűnik túl ijesztőnek, de a helytelen táplálkozás idővel elhízáshoz, magas koleszterinszinthez, esetleg diabétesz, vagyis cukorbetegség kialakulásához vezethet. Fontos, hogy már tizenévesen meg tanuljunk változatosan étkezni és kerüljük a túlzottan sós vagy cukros ételeket, még akkor is, ha ezek finomnak tűnnek. Hiszen mint minden, az ízek is az agyunkat stimulálják. Kedvenc ízeink a sós, cukros és zsíros ételek, hiszen ezek jelentenek azonnali élményt, amit ízlelőbimbóink küldenek agyunknak. Ezek ugyanakkor a leghizlalóbb ételek is egyben, az elhízás pedig olyan ösvény, melyre könnyű rátérni, de nagyon nehéz lekecmeregni róla.

Stressz: veszélyesebb, mint hinnénk

 Az emberi lélek kutatói, a pszichológusok úgy vélik, a stressz mára népbetegség lett világszerte. A stressz, vagyis a tartós idegesség egy, a szervezet által adott stressz válaszreakció, mely már az ősemberben is jelen volt. Mikor őseink vadászni indultak, vagy éppen ők menekültek egy ragadozó elől, a szervezet stressz reakciókat küldött az idegrendszernek, melynek következtében több energia szabadult fel lehetővé téve a gyors reagálást, például a futást, menekülést. Napjainkban a stresszt már nem az elejteni kívánt vad üldözése váltja ki, sokkal inkább egy vizsga, várakozás egy járműre, hosszú sorban állás és ehhez hasonló mindennapi problémák. Pedig az állandó stressz nagyon megterhelő lehet a szervezet számára és komoly egészségkárosodást okozhat. Mára egy sor olyan betegség létezik, melyet az orvosok is a stresszhez kapcsolnak. Egyes autoimmun betegségek, vagyis az immunrendszer helytelen működéséért felelős betegségek is tartós stressz hatására alakulnak ki, de a daganatos megbetegedések is összefüggésben állnak a helytelen, stresszes életmóddal.

Megelőzés egy kis odafigyeléssel

Életmódunk a felelős azért, hogyan érezzük magunkat a bőrünkben, milyen a teljesítményünk és hogy milyen hosszú életet élünk. A rendszeres testmozgás növeli az állóképességet, így jobb erőnlétet és teljesítményt eredményez, valamint kiváló fegyver, hogy felvegyük a harcot a mindennapi stresszel szemben. Megfelelő, zöldségben és gyümölcsben gazdag étkezéssel nemcsak, hogy kevésbé leszünk betegek, de jobban is érezzük magunkat.  Vitaminokkal védhetjük szervezetünket, felkészülhetünk a téli hónapokra, és elkerülhetjük a szezonális betegségeket.