Hibrid jövő
2012/05/16 08:00
1377 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

A minket körülvevő levegőt 30 százalékban a személyszállító járművek által kibocsátott gázok szennyezik a legjobban, ezek közül is a legkártékonyabb a szén-dioxid kibocsátásuk. Ebből kifolyólag a föld lakóinak minél inkább az alternatív közlekedési megoldások irányába kell elmozdulniuk, amire jó megoldást jelentenek a hibrid meghatjtású személygépjárművek. E járművek különlegessége, hogy a hagyományso motor mellett található benne egy elektromotor is, így a kombinált megoldás mr egy környezetbarátabb megoldást eredményez

Egy személyautó választásánál sokféle szempontot veszünk figyelembe, ilyen a kényele, fogyasztás, megbízhatóság, fenntartási költség, illetve sok vásárlónál a gyorsaság. A fejlettebb országok felénél a légszennyezés harmada származik a közúti járművekből által kibocsátott üvegházhatású szén-dioxiból. A manapság még igencsak rétegautóknak számító hibridek egyre népszerűbbek a tehetősebb személyeknél, családoknál, ami köszönhető talán a környezetbarát szemléletmód egyre divatosabbá elterjedtebbé vállásának is.  

Divatos környezetvédelem

A vezető gyártók így nemcsak a díjakat az autóipar versenyeinek díját vihetik el, de élen járhatna az alternatív technológiák alkalmazásában is. Az iparnak emellett az is jó tesz, hogy egyre több nemzetközi híresség kerül ki az ilyen autók vásárlóközönsége köréből, de a széles kören való elterjedését még akadályozza (napjainkban megélt recessziónak "köszönhetően" főleg) a magas ára. Megoldást jelenthetne ha a gyártók nem csak a luxuskatergóriák gyártásában, de a hétköznapi vásárló által elérhető szerényebb modellek fejlesztésében is jeleskednének. Fontos lenne az is, hogy a felelősségteljesen működő kormányok is az effajta modelleket részesítsék előnyben, ezzel példát mutatva az állampolgáraik számára.  

Takarékosságra optimalizálva

A hibrid járművet kétfajta motor hajtja. Az egyik a hagyományso robbanómotor, a másik pedig egy elektronikus meghajtású motor. A legújabb hagyományos modelleknél is már fő szempontként jelennek meg a környezeti szempontok, azaz a szabályos égés, a tiszta üzem és a hatékonyság. A hibrid autók "meghajtói" nemcsak külön működnek, hanem egyesült erővel is tudják növelni hatékonyságukat, amelyeket számítógépes úton, különféle paraméteres egyenletek függvényében számolnak ki. Amikor egy ilyen autó áll, akkor a benzinmotor automatikusan kikapcsol, igy a fogyasztást és a károsanyag kibocsátást nullára redukálva. Induláskor a kocsit az akkumulátor energiájával táplált elektromotor hajtja meg, így az indítás zajtalan, egyenletes és kipufogogáz mentes lesz. Egy hagyományos belsőégésű motornál ebben az esetben a fogyasztás különös módon megnő, ami nagyarányú káro emisszió kibocsátással jár együtt. A hibridnél a normál egyenletes haladást elérő szintnél megindul a benzinmotor segítve az elektromotort és idővel kikapcsol. A benzinmotor a gépjármű mozgatásán kívűl az áramtermelő generátor működését is támogatja, ami az akkumulátor töltéséért felelős. Amikor az autó emelkedőhöz ér, vagy gyorsít az elektromos motor segít a benzinesnek, míg fékezéskor, lassításkor az előbbi generátorként működik, s így az autó mozgási energiáját az akkumulátorok töltésére szolgáló árammá alakítja.  

Emisszió alig akad

Az ilyen kombinált megoldással működő gépjárművek fogyasztása és emissziója lényegesen kisebb, mint az azonos paraméterekkel működő belsőégésű motorral meghajtott társaiké. Mint már említettük, a hibrid technológiák plusz költséget, körülbelül 30 százalékkal több kiadást jelentenek az új autótulajdonosoknak, aminek oka a különleges fejlesztésű akkumulátorokban keresendő. Ezt a használat alatt a későbbiekben azonban meghálálja, hiszen fogyasztása éppcsak meghaladja a négy litert. Ami azonban ettől is lényegesebb az az, hogy effajta technológián alapuló autók nem kevesebb, mint 90 százalékkal kevesebb káros anyagot bocsátanak ki a hagyományos járművekhez képest. Az iyen típusú gépjárműveket gyártó vállalatok tehát közvetlenül járulnak hozzá a környezetvédelmhez azáltal, hogy évente több, mint egy tonnával csökkentk a légkörbe jutó szén-dioxid mennyiséget. A jelenben már több országban, más országok számára is példaértékű módon a hibrid  megoldások adókedvezményeket élveznek ezzel is segítve a környezetbarát járművek terjedését. Erre sajnos hazánkban még nincs példa, egyelőre a napenergia támogatása is a megvalósítandó tervek sorát gyarapítja.