Itt van az ősz
2004/10/19 08:00
1956 megtekintés
A cikk lejárt! Valószínű, hogy már nem aktuális információkat tartalmaz!
Az Egészügyi Világszervezet vizsgálata szerint évente Európában minden harmadik gyermek halálát a szennyezett vagy nem biztonságos környezet okozza. A levegő a leggyorsabb elosztója a láthatatlan mérgeknek, a légszennyezés nem kíméli a vidéken élőket sem. Ám az igazi pokol a városlakókra vár azzal, hogy kellemetlen időjárás esetén, aki csak teheti, volán mögé helyezi elkényelmesedett hátsó felét, hogy fűtött autójában vészelje át a dugóban töltött nem csekély időt, közben káros gázokat pufogtatva a levegőbe, amit mindannyian belélegzünk.

Mérsékelt övi éghajlatunknak megfelelően a maga megszokott módján beköszöntött az ősz, jött vele a rossz idő, az eső, nemsokára lesz köd, meg reggeli fagy aztán délutáni olvadás. Ennek senki sem örül és tenni sem tud ellene igazán semmit. Felöltözik, esernyőt vesz magához, akinek van, autóba ül. Autója sok embernek van, rossz idő esetén pedig még többen ülnek volán mögé, elindul az áradat. Az autóáradat automatikusan együtt jár a füstáradattal, ez pedig óriási probléma, mondhatni életbe vágó.

Az Egészségügyi Világszervezet szerint Európában minden harmadik gyermek halálát a szennyezett vagy nem biztonságos környezet okozza. Erre az eredményre jutott legalábbis a világ első olyan nagy felmérése, pontosabban adatösszegzése, amely egy ekkora földrajzi környezetre terjedt ki. Az összegyűjtött és összesített adatokból kiderült, hogy évente 100 ezer fiatal európai hal meg valamilyen környezetszennyezés vagy egyéb környezeti ártalom miatt. Ezt a jelentést egyébként a Lancet című neves orvosi folyóiratban tették közzé.

A legsúlyosabb bajokat a légszennyezés okozza, Budapest fullasztó levegőjében a nitrogén-oxid kiemelkedően magas. A főváros lakosságának 20 százaléka folyamatosan nitrogén-oxidtól szennyezett levegőben él. Ez az anyag, ha nagy koncentrációban van jelen: csökkenti a sejtek ellenálló képességét, tüdővizenyőt, gyulladást, hörgőtágulatot okoz, rontja a máj méregkiválasztó képességét, valamint a szem kötőhártya-gyulladása is kialakulhat.

Az északi félteke egész légkörét már évtizedek óta terhelik kén- és nitrogén-oxidok, felelősek a savas esők kialakulásáért, rossz idő esetén ezek a gáznemű anyagok befedik az egész Északi-sarkot. Ennek oka, hogy a légköri cirkuláció igen nagy távolságokra szállítja a szennyező anyagokat.

Ezért a légszennyezés hatása nem kíméli a vidéki gyermekeket sem, ugyanannyi légzőszervi panaszuk van, mint városi társaiknak, viszont sokkal kevesebben allergiásak. A környezeti ártalmak hatására, a helytelen életmód miatt mind inkább elveszítik az emberek természetes védekezőképességüket, válnak allergiás betegekké. A városi gyermekek sajnos jóval több és koncentráltabb környezeti ártalomnak vannak kitéve. Ezek közül első helyen említhető a levegőszennyezés.

Most pedig szidjuk egy kicsit az autókat, mert büdös és zajos tőlük a város! A kipufogócsöveken kén-, nitrogén- és szén-dioxid, tökéletlenül elégetett szénhidrogének, ólom és korom áramlik elképzelhetetlen mennyiségben a légkörbe. A magas házak szűk utcái akadályozzák a levegő szabad áramlását, ezért sok helyen ezek a gázok nagy koncentrációban vannak jelen a levegőben, amelyek ilyen mennyiségben mérgező hatásúak. Légzőszervi, keringési és nyálkahártya-betegségeket okoznak. A kén és a nitrogén oxidjai a napsugárzás révén ózont hoznak létre, ami izgatja a szemet, a bőrt és az emberi szervezet védelmét ellátó immunrendszerre is zavaró hatással van. A levegő kén-dioxid - bár az utóbbi években némileg csökkent a mennyisége - tartalmát tekintve Budapest a világ legszennyezettebb városai közé tartozik (4,34 mg/köbméter) a nitrogén-oxid tartalom pedig a Los Angeleséihez hasonlítható.

Itt van az őszi rossz időjárás, amit még elviselhetetlenebbé fog tenni az egyre több autó. Lehetne ellene tenni, de jobb, ha felkészülünk arra, hogy a tömegközlekedés az év hátralévő részében már nem fog számottevően javulni. Az idén sem fogják tömegesen a garázsban hagyni a gépjárművet az emberek és nem szállnak át a villamosra, ami lehet, hogy jobb is, mert nem férnénk el rajta mindannyian. Viszont mégiscsak jobb lenne tisztább levegőben lélegezni.