A projekt víziója, hogy az iskolában elterjed a klímabarát viselkedés, enyhülnek a klímaváltozás által okozott károk, és a diákok valamint a pedagógusok is alkalmazkodnak a várható változásokhoz.
A CLIMES további célja, hogy promotálja egész Európában az e téren megszerzett tapasztalatokat és jó gyakorlatokat a résztvevő iskolák és az érdeklődők számára, továbbá európai konferenciákat is fognak szervezni a CLIMES partneriskolák tanulóival és tanáraival.
CLIMES-díj - egy klímabarát megközelítés
14-19 év közötti, európai iskolákba járó tanulócsoportok számára hirdettek meg pályázatot, melynek nyereménye a CLIMES-díj. A pályázati felhívásban az állt, hogy a gyerekek leleményes módon mutassák be a saját klímabarát iskolájuk innovatív projektjét. A felhívás nyomán több mint 3000 iskolából érkeztek pályamunkák. A két legjobb projektet összeállító tanulócsoport meghívást kapott a decemberi díjátadóra Stockholmba.
A független zsűri két különösen érdekes projektet választott ki, az egyik nagyon praktikus és könnyen megvalósítható, míg a második tudományos ötletet mutat be.
Mindenki lehet hős! - Aizputes Secondary School, Lettország
A négy vállalkozó szellemű tanuló és felkészítő tanáruk praktikus ötleteket jelenítettek meg arról, hogyan lehet bárki igazi szuperhős. A diákok tüzetesen megvizsgálták a globális felmelegedés veszélyeit, és úgy döntöttek, nem várnak a kormányra, hogy megoldást találjon erre a problémára. A tanulócsoport sok-sok információt gyűjtött arról, hogy hogyan tudnának az emberek konkrét lépéseket tenni annak érdekében, hogy csökkentsék a saját szén-dioxid-kibocsátásukat. A praktikus tanácsok közvetítésére nem kevésbé népszerű főhőst választottak, mint Superman. A projektet bemutató filmben a négy főszereplőt Superman jelmezben látjuk, ahol mindannyian bemutatják az általuk képviselt klímabarát területet: a faültetést (egy fa életciklusa alatt egy tonna szén-dioxidot képes elnyelni), a hulladékok újrahasznosítását, az energiatakarékosságot, illetve a környezetbarát közlekedést – szemben a gépjárműhasználattal.
A négy szuperhős meglátogatta a kisebb gyerekeket az iskolájukban, akiknek bemutatták a tanácsaikat, ötleteiteket, és hamarosan a gyerekek példaképei lettek.
A film itt tekinthető meg.
Klímabarát és gazdaságos hűtési rendszer tervezése,
TED Istanbul College Foundation Private High School, Törökország
A török csapat két tanulója tanáruk segítségével egy klímabarát, megújuló és gazdaságos hűtési rendszert tervezett, mely nem káros a természeti forrásokra.
A globális felmelegedés hatásai nagyon is érezhetőek napjainkban, és ennek hatására az alternatív energiaforrások, mint például a napenergia, az érdeklődés középpontjába kerültek. A rendelkezésre álló technológiákkal való hűtés igen költségesnek bizonyult az utóbbi időben, így a megújuló és természetes energiaforrások használata - amilyen például a víz és a talaj - igen vonzóvá vált.
A nyertes projekt újítása abban tér el az eddig tervezett hűtési rendszerektől, hogy a korábbi egyetlen mechanizmus helyett most a zeolit és a kerámia együttes jelenlétét alkalmazták a tervezett hűtési rendszerben. A rendszer elkészítéséhez szükséges tanulmányokat a két diák az iskola laboratóriumában folytatta, egy tesztelő készüléken, melyet az iskolában rendelkezésre álló anyagokból állítottak össze.
A teljes prezentációs anyag itt érhető el.