Az eredmény tanulságos, hiszen van olyan hely, ahol környezetvédelmi rendőröket, szemétfelügyelőket vetettek be az utcai szemetelés visszaszorításáért, míg máshol a szemét újrahasznosítására külön központot hoztak létre. Az ötletek közül néhány Budapest számára is átvehető. A tanulmányozandó városok között Amszterdam, Bécs, Berlin, Dublin, Helsinki, Koppenhága, London, Prága, Stockholm és Tallinn szerepelt. A város tisztasága, a közlekedés visszaszorítása mindenütt központi kérdés. Amszterdam, London és Dublin utcáin például külön környezetvédelmi rendőrök, szemétfelügyelők járőröznek a szemetelés megelőzésére. Helsinki a hulladék újrahasznosítására helyezi a hangsúlyt, ennek érdekében újrahasznosítási központot hoztak létre a városban, mely begyűjti és megjavítja a már felesleges, törött bútorokat, könyveket, kisebb háztartási eszközöket, elektromos berendezéseket, amiket később elajándékoznak vagy újból áruba bocsátanak. A környezetvédelmi aktivitás igen eltérő az egyes városokban, amiért a város fejlettsége, környezeti állapota, a környezetvédelemre szánt költségvetési keret nagyon meghatározó szerepet tölthet be. Tallinnban például a környezetvédelemre szánt összes rendelkezésre álló forrás évi 200 ezer euró alatt van, míg Dublin csak hulladékkezelésre költ egy évben 82 millió eurót. A kevésbé fontos problémák közé tartozik egyelőre az energiafelhasználás kérdése, valamint a zajcsökkentés és a takarékosabb vízgazdálkodás. Csak Berlin lóg ki a sorból, ahol pl. határozottan támogatják a napfénytetők kialakítását. A nagyvárosok közlekedési társaságai a levegőszennyezés csökkentése érdekében sorra csatlakoznak a kizárólag vízkibocsátással járó hidrogénbuszok üzemeltetéséhez. A tömegközlekedés népszerűsítése, kényelmesebbé tétele és a közlekedési hálózat sűrűsítése több nagyvárosban vár még megoldásra. Koppenhágában minden harmadik városlakó két keréken jár dolgozni, a város vezetése külön kerékpár-stratégiát dolgozott ki. A tömegközlekedés népszerűsítésében élen jár Stockholm, ahol a dolgozni járók 73 százaléka választja a tömegközlekedést. Berlinben 2004 őszétől úgynevezett közlekedésirányító hatóság figyeli a város forgalmát. E téren Budapestnek nagyon sok ellesnivalója akad.
Máshol hogy megy?