Testünk építőkövei - A vitaminok
2001/05/02 08:00
2127 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Ha valaki kiegyensúlyozottan és változatosan étkezik - nem esik túlzásokba és nem tart semmilyen különleges diétát -, akkor nem kell félnie, hogy bármiféle vitamin hiánya alakul ki nála. Ha azonban diétázik - fogyókúrázik, cukorbeteg, vegetáriánus, stb. - akkor érdemes odafigyelni, hogy mennyi vitamin jut a szervezetünkbe. Ehhez persze tudni kell melyek a legfontosabb vitaminok, és hogy azokat mely ételek tartalmazzák.

Ehhez persze tudni kell melyek a legfontosabb vitaminok és azokat mely ételek tartalmazzák.

A-vitamin

Szerepe:Részt vesz a normális látás fenntartásában, a hámsejtek (bőr, légutak, gyomor, bélcsatorna) védelmében, véd a fertőzések ellen.
Fő forrása:Vitamin formájában a halmáj-olajok, marhamáj, tojássárgája, vaj és a tejszín tartalmazza. Kation formájában (a bélben alakulnak A-vitaminná) tartalmazza: sárgarépa, sütőtök, paraj, sóska, paradicsom, cékla, kelkáposzta, zöldborsó, zöldbab, petrezselyem, zeller, barack, csipkebogyó, sárgadinnye. Mivel vízben oldódik a felszívódásához zsiradék szükséges. A főzelékeket érdemes olajjal készíteni, a zöldségeket pedig vajas kenyérrel enni.
Hiánya:Szürkületi vakságot, sőt teljes vakságot okozhat
Többlete:- az sem jó, ha túl sok jut szervezetünkbe, mert az fej és izületi fájáshoz, bőrhámláshoz, a lép és a vesék megnagyobbodásához vezet.
Ajánlott napi mennyiség:900 mikrogramm

D-vitamin

Szerepe:Segíti a kalcium és a foszfor felszívódását, ásványok beépülését a csontokba - ez hat a csontnövekedésre és gyógyulásra.
Fő forrása:Megtalálható halmáj-olajokban, tojássárgájában, élesztőben, búzacsírában, csiperkegombában, zabpehelyben. Napfény hatására a bőr is termeli, ezért kell a gyerekeket kiskorukban napra engedni, mert ez biztosítja számukra az egészséges csontfejlődést. Napi fél óra napozás ajánlott.
Hiánya:Rendellenes csontnövekedéshez, gyermekekben angolkórhoz vezethet.
Többlete:Hányingert, fokozott vizelet-elválasztást, bőrviszketést, idegességet, szomjúságot okoz.
Ajánlott napi mennyiség:10 mikrogramm

E-vitamin

Szerepe:Védi a májat, erősít-regenerál, fontos a hormontermelésben, a termékenység vitaminja, ezért szexuális és nemi fejlődési zavarok gyógyítására használják.
Fő forrása:Van a növényi olajokban, csírázó magvakban, dióban, mákban, mandulában, mogyoróban, gesztenyében, szójában, petrezselyemben, parajban, zellerben.
Hiánya:Vörösvérsejt és idegi károsodásokhoz vezet.
Többlete:Megnöveli a szervezet K-vitamin igényét.
Ajánlott napi mennyiség:10 milligramm

K-vitamin

Szerepe:A normális véralvadáshoz kell.
Fő forrás:Disznóhús, máj, növényi olajok, paradicsom, kelkáposzta és más főzelékfélék tartalmazzák.
Hiánya:Vérzéshez, lassabb véralvadáshoz vezet.
Ajánlott napi mennyiség:65 mikrogramm

B1-vitamin

Szerepe:Fontos a szénhidrát-anyagcserében, az idegek és a szív működésében, az idegsejtek anyagcseréjében.
Fő forrása:Teljes kiőrlésű gabonák, a belőlük készített ételek, burgonya, hüvelyesek, dió, mogyoró, gesztenye, paraj, paradicsom, cékla, káposzta, sárgarépa, uborka, saláta, barna rizs, sajt.
Hiánya:Szívelégtelenséget, fáradságot, idegességet, gyengeséget okoz.
Ajánlott napi mennyiség:1,2 milligramm

B12-vitamin

Szerepe:Serkenti a vörösvérsejtek érését, az idegi működést.
Fő forrása:Tojás, tej, hús (főleg marha és disznó), élesztő, búzacsíra, ementáli sajt.
Hiánya:Súlyos vérszegénységet, gyengült látást, bizonyos elmegyógyászati rendellenességeket okoz.
Ajánlott napi mennyiség:2 mikrogramm

C-vitamin

Szerepe:A csont és kötőszövet növekedésben, sebgyógyulásban, vörösvérsejtek érlelésében, az ellenálló-képesség növelésében vesz részt.
Fő forrása:Friss gyümölcsök, savanyú káposzta, citrom, sóska, fekete ribizli, zöldpaprika, burgonya, paradicsom.
Hiánya:Skorbutot (fogak elvesztése, vérzés, fogíny-gyulladás) okoz.
Ajánlott napi mennyiség:60 milligramm

A fentiekben összefoglaltuk a legfontosabb vitaminokat, amelyekre a szervezetnek feltétlenül szüksége van az egészséges, kiegyensúlyozott működéséhez. Érdemes ezekre a dolgokra odafigyelni, de nem kell aggódni.

Aki változatosan étkezik, annak nincsen szüksége vitaminpótlásra!

Jó egészséget!

Vitaminok a SuliNeten:
http://www.sulinet.hu/eletestudomany/archiv/1999/9911/evitamin/evitamin.htm
http://www.sulinet.hu/eletestudomany/archiv/1998/9833/tudvil/tudvil1/tudvil1.html
http://www.sulinet.hu/tp/kalendarium/vilagnap/elelem.htm
http://www.sulinet.hu/eletestudomany/archiv/1999/9914/eszmenyi/eszmnyi.htm
http://www.sulinet.hu/eletestudomany/archiv/1998/9828/homocisztein/homocisztein.html
http://www.sulinet.hu/eletestudomany/archiv/2000/0038/tevedd/tevedd.html
http://www.sulinet.hu/eletestudomany/archiv/1997/9709/csont/csont.html
http://www.sulinet.hu/eletestudomany/archiv/1998/9804/negyszem/negyszem.html
http://www.sulinet.hu/eletestudomany/archiv/1997/9742/vitamin/vitamin.html