Vitaminkalauz - folytatás
2002/08/23 08:00
1186 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Sorozatunk előző részében megnéztünk néhány gyümölcsöt, meg a bennük található vitaminokat, s mily meglepő, ezt fogjuk tenni most is. De most két zöldségfélét járunk körbe, hogy kicsit többet megtudjunk a káposztáról és a spenótról.

Kezdjük rögtön a soklevelű káposztával, melyet ha mindent végig gondolunk, akkor nem kellene a kecskére bíznunk, mert akár életet is menthet...
A káposzta az egyik leggyakoribb zöldségünk, vad fajtáját már az ókorban is ismerték és nagyon nagyra tartották. Tartalmaz káliumot, ként, jódot, kalciumot, foszfort, vasat, klórt, nátriumot, nagymennyiségű A, B, C és U vitamint.
A káposzta az egyik legrégibb és legelterjedtebb természetes gyógyszerünk. A C vitamin tartalomból eredően a gyulladásos fogínyt kitűnően gyógyítja, ha a káposztalét fele-fele arányban sárgarépa lével fogyasztjuk. A nyers káposztalé rendkívül jól tisztítja a beleket, különösen a vastagbelekre van jó hatással akkor, amikor azok nem ürülnek rendesen. Arról tudjuk meg, hogy valami nincs rendben a vastagbélben, ha a káposztalé elfogyasztása után szokatlanul nagymennyiségű gázok keletkeznek. Ez annak a jele, hogy a vastagbél nem ürül rendesen, illetve idegen baktériumok vannak jelen. Meg kell azonban jegyezni, hogy bármennyire is kitűnő gyógyszernek bizonyult a káposzta, fogyasztását nem szabad túlzásba vinni, mert a káposztának mellékhatása is lehet a jódtartalma miatt.

És ekkor térjünk át következő versenyzőnkre. A spenót az egyik legkorábbi friss zöldségféle, vitaminokban és ásványi sókban gazdag. Gyakran fogyasztjuk, de sajnos a spenótból többnyire főzeléket készítünk, pedig a főzéssel pont az értékes vitaminoktól szabadítjuk meg a zöldséget. Ez így nagyjából egyenértékű az alkoholmentes sör élvezeti értékével... Mit lehet ilyenkor tenni? Az ideális felhasználási mód, ha spenótlevet készítünk belőle gyümölcscentrifuga, vagy turmixgép segítségével.
És hogy miért is jó ez nekünk? A spenót serkenti az emésztést, rendszeres fogyasztása segít megelőzni a vastagbélrákot. Nem mellékes idegnyugtató hatása sem, ezt a benne rejlő B-vitaminok biztosítják. Az A-vitamin többek között a látásért, a növekedésért felelős, míg a C-vitamin hozzájárul a szervezet ellenálló képességének növeléséhez, a szövetek regenerálásához. C-vitamin tartalma függ a zöldség frissességétől is - és valószínűleg nem a hipermarketben vásárolt zöldség javára...
A benne lévő E-vitamin lassítja a sejtek öregedését. Vastartalmánál fogva a krónikus fáradtsággal küszködőknek is javasolt a rendszeres spenótfogyasztás.