Zöld termékek: megéri a befektetést
Lénárt Ágnes
2009/07/31 15:24
1212 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Egy hét országra kiterjedő nemzetközi kutatás eredményei szerint a fogyasztók a recesszió és a magasabb árak ellenére is úgy vélik, megéri környezetbarát terméket vásárolni. A felmérés szerint Brazília, India és Kína lakosai a leglelkesebbek a zöld árucikkek és a környezetbarát vállalati kezdeményezések iránt.

Utolsó frissítés ideje: 2009.07.31.

Növelnék zöld kiadásaikat

A WPP csoport által több mint 5700 fő megkérdezésével készített felmérés eredményei szerint egyértelmű hasonlóságok és különbségek mutathatóak ki a vizsgált hét ország fogyasztói vélekedése között. A kutatók megállapításai szerint az amerikai, brit, német és francia fogyasztók attitűdje között a legnagyobb az egyezés. A brazil, indiai és kínai válaszadók tőlük részben eltérő nézeteket vallanak, de ők azok, akik a legjobban érdeklődnek a környezetbarát termékek iránt, és akik a leginkább támogatják az általuk zöldnek tartott vállalatokat.

A hét ország válaszadói egyetértettek abban, hogy a magasabb ár ellenére is megéri környezetbarát terméket vásárolni. Többségük egyúttal jelezte, hogy terveik szerint jövőre az ideinél többet költene majd az ilyen árucikkekre. A felmérés szerint Kína, India és Brazília lakosai azok, akik a leginkább hajlanak az efféle többletkiadások felé. A kínai és brazíliai fogyasztók 73, az indiaiak 78 százaléka mondta, hogy 2010-ben növelni fogja az általa környezetbarátnak tekintett termékre fordított kiadásait. Ugyanakkor, míg a brazil válaszadóknak 38 százaléka mondta, hogy legkevesebb harmadával növelné zöld ráfordítását, addig a brit megkérdezetteknek csak 8 százaléka tervez ilyen nagymértékű változtatást vásárlásaiban.

A kutatás adatai szerint jelentős különbségek is felfedezhetők a nemzeti attitűdök között. A brit, francia és brazil válaszadók például úgy vélik, hogy országuk környezeti állapotának megóvása rossz irányba halad. Velük szemben viszont az amerikai, német, kínai és indiai állampolgárok bizakodóak saját hazájukat illetően, és úgy vélik, a nemzeti politika jó irányba tereli a környezetvédelmet.

Bár mind a hét ország válaszadói környezettudatos gondolkodásmódról tettek tanúbizonyságot a felmérés során, csak két ország, India és Brazília lakosai vélték úgy, hogy a környezetvédelmi megfontolások előbbre valók, mint a gazdasági ügyek. Ezzel szemben az Egyesült Államokban élőknek például 77 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a gazdaság stabilitása és fejlődése fontosabb kérdés, mint a bolygó ökoszisztémájának megóvása.

Kinek hisznek?

A felmérés kitért a zöld kommunikáció kérdéskörére is. Megállapításaik szerint mind a hét vizsgált országban a televízió és az internet számít az elsődleges, a tudományos kutatók és zöld aktivisták pedig a leghitelesebb információforrásnak környezetvédelmi kérdésekben. Eltérőek viszont a vélemények abban, hogy mely források azok, amelyek a legnagyobb befolyásoló erővel bírnak, ha zöld vásárlásról van szó.

A francia, német és indiai válaszadók számára a korábbi, személyes tapasztalatok a leginkább meghatározóak, míg az amerikai és kínai fogyasztók barátaik, ismerőseik javaslatai alapján döntenek. Érdekes módon a brit és brazil válaszadók a szerkesztőségi kommentárokat, véleményeket tartják a legmeggyőzőbbnek.

A társadalom iránt felelős vállalat legyen zöld

A válaszadók többsége szerint napjainkban rendkívül fontos, hogy a nemzeti és nemzetközi vállalkozások környezetbarát attitűdöt valljanak. Az összes megkérdezett 77 százaléka értett egyet az állítással, de ebben a kérdésben is az ázsiai régió válaszadói bizonyultak a környezettudatosabbnak. Az indiaiak 87, a kínaiak 98 százaléka vélte úgy, hogy a vásárlási döntések során rendkívül fontos szempont, hogy a terméket kínáló cégnek milyen a zöld hírneve.

A megkérdezettek véleménye szerint egy cég leginkább azzal tudja környezetvédelmi elkötelezettségét bizonyítani, ha csökkenti üzleti és gyártási folyamatainak környezetterhelését, valamint redukálja a termékeiben található káros anyagok mennyiségét. A felmérés szerint a fogyasztók elvárják továbbá, hogy a társadalom iránt felelős vállalat energiahatékonyan működjön, hasznosítson újra, csökkentse a felesleges csomagolást és támogassa a zöld innovációt.