A versenyen azok a projektek mérettethetnek meg, melyek az adott évben elnyerték a Nemzeti Minősített projekt címet. 2013-ban a Nemzeti Minősítést megnyert projektek közül 12 db projekt jelentkezett a Nemzeti Versenyre. Úgy gondoljuk, hogy ezek a projektek jó példaként szolgálhatnak minden eTwinningező pedagógus számára. A kállósemjéni Kállay Miklós Általános Iskola pedagógusa, Egri Józsefné és diákjai mesélnek két eTwinning projektjükről.
Állati jó projektek
A Kállay Miklós Általános Iskola diákjaival idén negyedik alkalommal vettünk részt az eTwinning Nemzeti Versenyen. Két projektünk is elnyerte a Nemzeti Minősített eTwinning Projekt címet, így 14 diákkal vehettünk részt a versenyen és az azt követő gyermeknapon.
Mindkét projektünk az általános iskola felső tagozat kategóriában indult. A IV. és az V. helyet szereztük meg Animal Welfare és Euro-Villages című projektjeinkkel.
Mindkét projekt Comenius iskolai együttműködések keretében jött létre. Az eTwinning segítségével nagyon könnyen sikerült partnereket találnunk. Az első hirdetésre jelentkezett 4-5 partner, akikkel az eTwinning felületén bejelöltük egymást ismerősnek és elindult a párbeszéd a projekt részleteiről. Szintén itt határoztuk el, hogy előkészítő látogatást szervezünk a pályázat megírásához.
Az eTwinning segítségével azt is megnézhettük, hogy a partnerek mennyire gyakorlott projekttervezők, szervezők. Az is látható, hány projektben vettek részt eddig, sőt a korábbi munkájuk is megtekinthető. Ez nagyon fontos, mert már az elején meggyőződhetünk arról, mennyire tudunk majd együtt dolgozni. Miután a pályázatot megírtuk, már ott elhatároztuk, hogy mindkét projektet regisztráljuk az eTwinning felületén is. Ez a TestvérTér kiválóan alkalmas arra, hogy a projekt minden termékét összegyűjtsük, a bemutatkozásokat és egyéb videókat, képeket feltöltsünk és megosszuk egymással.
A projektmunka és a nemzetközi találkozók felejthetetlen élményt jelentenek mind a diákoknak, mind a tanároknak. Ezek az élmények nem pótolhatók tanórai foglalkozásokkal. Tanulásunk legnagyobb részét az informális ismeretelsajátítás, a tapasztalati úton történő tanulás teszi ki. Itt az igazi alkalom a tapasztalatszerzésre.
Animal Welfare
Projektünk célja, hogy a diákok minél jobban megismerjék a körülöttünk élő állatokat és az állatszeretet segítségével önkéntesekké váljanak. Emeljék fel szavukat az állatkínzás ellen, ismerjék meg az idevonatkozó uniós szabályokat.
A projekt szorosan kötődik a biológia, földrajz, idegen nyelv és állampolgári ismeretek tantárgyakhoz.
A diákok megismerkedtek a házi, ház körül élő és haszonállatokkal, a vadon élő állatokkal, állatkertek és nemzeti parkok feladataival. Önkéntesként dolgoztak az állatmenhelyen és a településükön állatvédő csoportot hoztak létre.
A projektünk Comenius együttműködés. A feladatokat minden ország végrehajtotta és az eredményeket megosztottuk egymással, illetve a látogatások alkalmával prezentáltuk azokat. A diákok facebookon tartották a kapcsolatot egymással. Nemzetközi animal fan-clubokat hoztunk létre, amelyekbe csoportonként minden országból 2-2 diák csatlakozott. Ők közösen dolgozták ki kedvenc állatuk bemutatását és az ide vonatkozó uniós szabályokat.
A projekt során használtunk power point prezentációkat, videókat. A fan-clubok facebook segítségével kommunikáltak. A közös munkát google drive segítségével rakták össze. A munkánk eredményét weblap formájában publikáltuk, amit szintén a diákok készítettek. A bemutatkozásokat videóra rögzítették. Minden látogatáskor családoknál szálltak meg, vendéglátóikról már korábban videók útján információt szereztek.
A diákok állatszeretete nagymértékben hozzájárult ahhoz, hogy szívesen végezzenek önkéntes munkát. Szórólapoztak, megsétáltatták a beteg kutyákat, előkészítették a másnapi ennivalójukat, kitakarították a macska ketreceket. Ha sérült állatot találtak, értesítették a menhelyet. Állatkínzás esetén értesítették a jegyzőt. Ha ebbe a munkába egyszer belekóstoltak, nem tudják egykönnyen abbahagyni. Nagyobb korukban is ebben a szellemben fognak élni, és más területeken is szívesen fognak segíteni másoknak. Ebben a szellemben fogják nevelni gyermekeiket is.
Ez a projekt nagyon közel állt a diákokhoz, hiszen a legtöbb gyerek szereti az állatokat. Sajnos azonban a ma felnövekvő generáció egyre kevésbé ismeri az állatok szükségleteit és helyes tartásukat. Már a falusi diákok is egyre kevesebb állattal kerülnek közvetlen kapcsolatba. A projekt során megismerték az állatok szokásait, étkezési és szaporodási szükségleteiket és a helyes állattartás szabályait. Közösen megalkották az állattartás etikettjét. Ez a projekt olyan állampolgári kötelességekre vezeti rá a diákokat, amelyek egy korrekt és előítélet-mentes társadalomban nélkülözhetetlenek.
A projekt kivívta a Volvoadventure program elismerését.
Euro-Villages
Euro-villages projektünkben szerettük volna, hogy diákjaik megtalják a falusi élet szépségeit, előnyeit és megismernék gyökereiket. Ezért a projekt során összehasonlítottuk az 5 partnerország településeinek életét, megmutattuk az európai falvak egyediségét. Az első évben ezekre az egyediségekre fókuszáltunk és megmutattuk a helyi közösségek jelentőségét, a falusi életre gyakorolt hatását. A második évben a globalizáció hatására fogunk összpontosítani. Itt azokat a globalizációs hatásokat fogjuk megismerni, kiemelni, amik az Unión belül minden településen vagy a közvetlen környezetében megtalálhatók.
A falun élő diákoktól gyakran halljuk, hogy mennyivel jobb a városon élő hasonló korosztálynak. Ennek a tévhitnek a megcáfolására találtuk ki ezt a projektet. A diákok, miközben a projekt feladatait készítik, megismerik saját gyökereiket, gazdag kulturális örökségüket és a helyi közösség összetartó erejét. Megismerik a településeikről elszármazó híres embereket, akik bár faluról származnak világhírűvé váltak munkásságuk révén. Megismerik a falusi élet szépségeit és előnyeit.
A partneriskolák folyamatosan egymással párhuzamosan végezték feladataikat és osztották meg egymással az eredményeket. A diákok quizt készítettek egymásnak az országaik minél jobb megismerése céljából. A találkozók ideje alatt vegyes csoportokat alakítottunk ki a vetélkedők és egyéb feladatok megoldásához. A diákok facebook-on tartják egymással a kapcsolatot, ez a beszélgetés főleg a látogatások előtt és a látogatások után volt igen élénk.
Munkánk során használtuk a google map és online quiz készítő szolgáltatásokat. Minden terméket a twinspace-re töltünk fel. A kérdőív elkészítéséhez a google táblázatot vettük igénybe.
Az oktatás egyik fontos feladata, hogy diákjaink felfedezzék lakókörnyezetük szépségét és jól érezzék a helyi közösségben magukat. Ez csak úgy teljesül be, ha megismerik gyökereiket, hagyományaikat és a településen működő közösségeket. Ennek köszönhetően megtanulják értékelni a falusi élet előnyeit, a csendet, a tiszta levegőt, a helyben termelt alapanyagokat, gyümölcsöt, zöldséget és egyéb termékeket, a helyi egészséges termékeket a multikkal szemben.
A diákok felismerték a falu fontosságát az életközösség körforgásában. Megtapasztalták, hogy a város nem létezhet a falu nélkül. Megértették és helyesen ítélték meg Európában és az európai közösségben betöltött szerepüket. A mobilitások alkalmával megtapasztalhatták, hogy más európai falvakban hogyan folyik az élet, a termelés. Mivel foglalkoznak a családok, diákok. Összehasonlíthatták, hogy van-e lemaradásuk más országhoz képest. Ez motiváló erő, hogy ledolgozzák ezeket a hátrányokat, és értékeljék az előnyöket.