A projektszemlélet előnyei a kisgyermekkori oktatásban
2017/02/24 13:32
2157 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

Az e3: eTwinning együttműködések – evolúció 2016 pályázat keretében a Perkátai ÁMK Szivárvány Óvoda csapata kapta Az év e3-as projektje címet tavaly ősszel. Az intézmény képviseletében Nagy Rita óvodapedagógus fejti ki véleményét a projektszemléletről.

projektszemlelet1

Az eTwinning egy európai oktatási program, mely lehetőséget biztosit az Európai Unió oktatási intézményeiben dolgozó pedagógusoknak egymás megismerésére, közös projektek indítására, együttműködések kialakítására. Jelen pillanatban is 4499 projektgazda várja partnerek jelentkezését a 4-11 éves gyermekek körében, így mindenki találhat magának és tanulóinak megfelelő témájú ötletet, partnert.

A projekteknek, projekt ötleteknek minden évben van lehetőségük a megmérettetésre.

December elején jelentkeztem egy lengyel pedagógus által meghirdetett eTwinning projektre, melynek a címe „Christmas Card”, azaz Karácsonyi üdvözlőlapok volt.
A projektben velünk együtt 8 intézmény vett részt, 5 országból:

  • Bârlad - ROMÁNIA
  • Livorno - OLASZORSZÁG
  • Kalisz  LENGYELORSZÁG
  • Warszawa - LENGYELORSZÁG
  • İstanbul - TÖRÖKORSZÁG
  • Rome - OLASZORSZÁG
  • Łódź -  LENGYELORSZÁG
  • és a Perkátai ÁMK Szivárvány Óvoda Cicás csoport - Nagy Rita MAGYARORSZÁG

A projekt célja az volt, hogy egy karácsonyi üdvözlő lap küldése kapcsán megismerjük egymást, minél többet megtudjunk egymás országairól, óvodai életéről. A kommunikáció a pedagógusok között angol nyelven folyt.
A munkához az eTwinning egy zárt „TestvérTér” nevű felületet biztosít, melyre fotókat, videókat, írásos anyagokat tudtunk feltölteni, illetve koordinációs felületként is működik a felnőttek, gyerekek számára egyaránt.

Miután mi pedagógusok megbeszéltük a munkafolyamatot, időkeretet, határidőket, a projekt ismerkedéssel kezdődött. Mindenki töltött fel néhány képet a munkában részt vevő gyermekekről, hogy kézzelfoghatóbbá váljon az ismerkedés. Megnéztük a képeket, megkerestük az országokat, városokat a térképen, földgömbön, kerestünk az interneten videókat, ahol olasz, török, lengyel vagy román nyelven beszéltek.

Ezután minden csoport elkészítette a karácsonyi üdvözlő csomagot. Minden borítékba tettünk egy kézzel készített üdvözlőlapot, amire angol nyelven írtuk a karácsonyi jókívánságokat.  Mi tettünk mellé egy perkátai képeslapot és egy karácsonyi bolti képeslapot, amire magyarul írtuk rá üdvözletünket.

A mai gyerekek már nem nagyon tudják, milyen is a posta, illetve eredetileg mire lett kitalálva, ezért megbeszéltük a levélküldés mai és régi módját, megnéztük mi is az a bélyeg, majd lementünk a postára, és feladtuk a leveleket. Projektor segítségével fotókon néztük meg, milyenek voltak régen a postakocsik, vonatok, postás bácsik.

Hamarosan mi is megkaptuk az első, majd a többi levelet a külföldi gyerekektől. Nagyon vicces volt, amikor megpróbáltuk felolvasni a lengyel vagy éppen a török jókívánságokat. Minden pedagógus töltött fel a közösen használt felületre, a projekt megvalósítása közben készített képeket, videókat is. Megismertük milyenek a külföldi ovik, hogyan dekorálták ki a gyerekekkel karácsonyra, milyenek maguk a gyerekek, az óvónénik, felfedeztük a hasonlóságokat, különbségeket.

Miután minden partnerünktől megkaptuk az üdvözlőkártyákat, egy faliújságon helyeztük el a kapott anyagot, hogy a szülőknek, kollégáknak, és a többi csoport gyermekeinek is el tudjuk mesélni, mit is csináltunk mi a szokásos óvodai hétköznapokon túl.

Mindig közel állt hozzám az úgynevezett élménypedagógia, mindig azt vallottuk a perkátai óvodában, hogy a tapasztalati úton szerzett tudás, ismeret többet ér, jobban rögzül, mint a hagyományos úton átadott ismeretanyag. Az eTwinning projektek jó lehetőséget teremtenek erre a vidám, konkrét tapasztalás útján élményt, tudást szerző „tanulásra”.

Több közös munkám, projektem volt már külföldi óvodásokkal, kollégákkal, pl. Kisegerek műhely, Francia óvoda, Csíkszentdomokos, a különbség előnyét azonban most értettem meg: a közös felület, amin dolgozunk nagy előnyt és könnyebbséget jelent.

projektszemlelet2

A mai gyerekek egy számítógép-közeli, interaktív világba születnek, és abban is nőnek fel. Lehet ennek hasznát szeretni, vagy éppen káros oldalát nem szeretni, lehet vitatni, de ez akkor is igaz. Én magam is tapasztalom, hogy már az óvodás korosztály is mennyivel fogékonyabb egy IKT eszközöket, Web2.0-s alkalmazásokat felhasználó ismeretátadás alatt, mintha csak a hagyományos, IKT nélküli módszereket alkalmazom. Óriási lehetőség van a pedagógusok kezében, mely segítségével, sokkal könnyebben tudják felkelteni, és fenntartani a gyermekek figyelmét.

A „Christmas Card” projekt egy nagyon egyszerű és rövid ideig tartó projekt volt, persze egy ügyes, kreatív pedagógus ebből kiindulva számtalan témát tud feldolgozni a gyerekekkel. Már egy-egy ilyen pici közös munka alatt is kiderül ki az, aki szívvel lélekkel, megbízhatóan vesz részt a munkában, és ki az, aki a kezdeti lelkesedés után akadályozza, esetleg abba is hagyja a projektet. Jó lehetőség ez olyan partnerek kiválasztására, akikkel később másik, akár komolyabb, nagyobb ívű közös munkát tudunk megvalósítani.

Remélem, hogy a jövőben is sok hasonló, örömöt, tudást, vidám perceket egyaránt nyújtó eTwinning projektet valósíthatok meg!

A projektről készített videóanyag itt elérhető.

eTwinning info

Bemutatkoznak az eTwinning nagykövetek Az eTwinning program magyarországi képviseletében nyolc nagykövet segíti az érdeklődők munkáját.
eTwinning Nagykövetek csoport a Közösségben Moderált csoport a szakmai közönség számára.
eTwinning HelpDesk A csoport célja, hogy szakmai, technikai segítséget nyújtson az eTwinning program résztvevőinek.
e3 A projekt célja egy eTwinning Pedagógiai Műhely létrehozása, ahol a résztvevők egy projektötlet kidolgozásán munkálkodnak.

Untitled Document

Info és elérhetőségek