Állatok, növények, legendák és kémiai kísérletek az eTwinning Magyarország versenyen
2013/10/17 08:00
1752 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

Az eTwinning Magyarország verseny délutánján főként a természet világát körbejáró projekteké volt a főszerep, de a legendák földjére is elrepülhettünk. Hogy mely projektek bizonyulnak a legizgalmasabbnak, a 16 órai eredményhirdetésen kiderül!

11:30

Mi szükséges az állatok jólétéhez? A Kállósemjénről érkező Kállay Miklós Általános Iskola tanulóitól ezt is megtudhattuk az „Állat jólét” programon keresztül. Az 5 főt számláló „Ördögfiókák” csapat nem csupán megismerte, de előadásán keresztül tovább is adta, amit elsajátítottak az állatszeretettel, állatkínzással kapcsolatban. Lépésről lépésre meséltek például egy kutyamentésről, de kérdéseket is intéztek társaik felé. A gyerekek fotókkal és izgalmas videókkal is készültek, így a többi gyerkőc is láthatta például a tehénfejés folyamatát.

A felkészülés során megismerkedtek házi, ház körül élő és haszonállatokkal, vadon élő állatokkal, szokásaikkal, étkezési és szaporodási szükségleteikkel, valamint az állatkertek és nemzeti parkok feladataival, önkéntesként dolgoztak állatmenhelyen, településükön pedig állatvédő csoportot hoztak létre. Külföldön élő diáktársaikkal a Facebookon tartották a kapcsolatot és egy nemzetközi animal fan-clubot is alapítottak, emellett Powerpoint és Google drive programokat is segítségül hívtak, és ha ez még nem lenne elegendő, honlapot is készítettek a gyerekek!

etw2-1

11:50

Ezt követően ismét egy természetvilággal kapcsolatos projekt következett, mégpedig a Biodiversity of fauna and flora in local forests” bemutatása a fővárosiAdy Endre Gimnázium tolmácsolásában. A 3 diákból álló „Reciprókák” csapat a fenntarthatóság fontosságához került közelebb a programnak köszönhetően, amit fotók segítségével mutatott be a versenyen. A közönség csodás vidékekre, például a Balatonhoz vagy a budai hegyekbe utazhatott a prezentáció képein keresztül.

A felkészülés szakaszában természetvédelmi területeket, erdőket látogattak meg a gyerekek, növények és élőlények, illetve azok nyomai után kutattak, lefotózták a látottakat, majd albumba rendszerezték gyűjtőmunkájuk eredményét és megosztották a partner iskolákkal, no meg a verseny többi résztvevőjével. Tanulmányozták az erdő struktúráját, funkcióját, a növények hasznosíthatóságának lehetőségeit, a kihalással fenyegetett fajokat és az emberi beavatkozás erdőkre gyakorolt negatív hatásait, de ez még mindig nem minden, hiszen herbáriumot is létrehoztak, külföldi társaikkal pedig webkamerás beszélgetésen keresztül az interneten beszélgettek tapasztalataikról. Emellett interaktív posztert és filmet is készítettek.

etw2-2

12:10

A közönség soraiból a legtöbb „húúú” a „Kémia a konyhában” projekt látványos bemutatása közben hangzott el. E program a törökszentmiklósi Baptista Szeretetszolgálat EJSZ Kölcsey Ferenc Általános Iskolához tartozik, amelynek diákjai látványos kémiai kísérletekkel készültek. Színváltó, habzó és pezsgő üvegcsék, tarka papírok sorakoztak az asztalon, melyek mind egy-egy kísérletről árulkodtak, a projektben résztvevő gyerekek pedig egy lufis kísérlettel mutatkoztak be. A 10 fősKémikusok” csapat a felkészülés során a lengyel partneriskolával karöltve mélyült el a kémia rejtelmeiben, s Power point bemutatókat is készítettek.

etw2-3

13:30

Ezután a C.L.I.L., azaz a „Creating Language Innovative Learning” projekt következett, amit a Gyömrőről érkező Weöres Sándor Általános Iskola 10 fős „Egészséges eTwinnerek” csapata mutatott be, mindenkit megmozgatva, több mini-vetélkedővel is készültek ugyanis. Először az emberi testtel ismerkedhettek meg játékos formában a gyerekek, akik papírköpenyre ragaszthatták a belső szerveket, majd egy kvízzel is játékra hívták a többi projekt csapatát. Ugyancsak látványos volt a szem érzékszervet prezentáló blokk is, majd arról is beszámoltak, milyen egészséges italokat, ételeket készítettek. A külföldi partneriskolát pedig olyan hungarikumokkal ismertették meg, mint például a túró rudi.

A résztvevő iskolák a projekt keretében összehasonlították tanterveiket majd egy közös tervet készítettek az integráció előmozdítása érdekében, valamint a nyelvtanulás elősegítésére és a kreativitás fejlesztésére. Minden partner óravázlatot készített egy témában, amelyet feltöltött a TestvérTérre a szükséges anyagokkal valamint a kiegészítőkkel (képek, szókincs, legfontosabb mondatok, felvételek, rajzok, interaktív feladatokkal) együtt. Képesszótárt is alkottak a témával kapcsolatos és a mindennapi életben használt szavakkal, azok kiejtési mintáival és képeivel, no és összegyűjtötték az országok kultúrájával kapcsolatos dolgokat, emellett fotókat és leveleket is küldtek egymásnak.

A CLIL módszer tehát egy újabb tanítási lehetőségeit tár fel és mutat be, az iskolai tananyag bővítését annak színesítését szolgálja. Résztvevői megosztják egymással új ötleteiket, fejlesztik a tanulók tárgyi tudását és nyelvi készségeit. Célja egy hasznos tananyagokból álló CLIL bank létrehozása, amely elősegíti a tanárok és a diákok közös munkáját a bevált gyakorlatok megosztásával, az együttműködés előmozdításával, és a tananyag bázis közös használatát.

etw2-4

13:50

Hogy melyek a falusi élet szépségei, előnyei, gyökerei, azt a 10 fős kállósemjéni „Euromen” csapatnak, no meg a „EuroVillage” projektnek hála tudhattuk meg. Öt ország településének az életét, egyediségét, közösségét, majd különbségeit, fejlesztésre váró elemeit ismerhettük meg, de a globalizáció hatása sem kerülte el a csoport figyelmét.

Előadásuk során hazánk büszkeségeiről, például Rubik Ernőről is hallhattunk, zárásként pedig egy különleges táncot lejtettek.

A felkészülés során a gyerekek megismerhették saját gyökereiket, hagyományaikat, gazdag kulturális örökségüket és a helyi közösség összetartó erejét, a településeikről származó híres embereket, a települések földrajzi fekvését, történelmét és lehetséges jövőjét, ennek köszönhetően megtanulták értékelni a falusi élet előnyeit, a csendet, a tiszta levegőt, a helyben termelt zöldséget, gyümölcsöt. S hogy ezt be is tudják mutatni, térképet és prezentácitó készítettek, amit a partneriskolák után a verseny résztvevői is megtekinthettek.

etw2-5

14:10

Ezt követően a legendák földjére csöppenhettünk, hiszen a jáki Nagy Márton Általános Iskola 10 főt számláló „ELOS” csapata legendákat állított a színpadra. Az „Európai legendák a színpadon” program a legendák fontosságát hangsúlyozta, azt, hogy milyen értékes üzeneteket hordoznak. A szöveges beszámoló mellett látványos programmal is készültek, hiszen megelevenítették egyik kedvenc lengyel, sárkányos legendájukat.

A gyerekek hazai – például Tihanyi visszhang, Csodaszarvas – és külföldi legendákat is megismertek a felkészülés ideje alatt. A történeteken keresztül a legendákhoz kapcsolódó helyszíneket is megismerhették – földrajzi, kulturális, történelmi szempontból egyaránt. A diákok különféle IKT eszközöket és szoftvereket használtak a projekt során, PPT-ket, leírásokat, videókat készítettek és emaileztek egymással.

etw2-6

„Az én világom” projektet a Sarródról érkező Porpáczy 9. m-o.” csapat mutatta be. A Porpáczy Aladár Szakközépiskola 6 tanulója eleinte 11, később pedig még több, egészen pontosan 28 partner részvételével készült a nyelvórai témákat érintő projektre. A nyelvismeret mellett minden hónapban más témát jártak körül a diákok, így rengeteg érdekességet megtudhattak a partnerországok kultúrájáról, társaik hétköznapjairól, iskolai életéről, étkezési szokásaikról, vagy akár szabadidős tevékenységeikről. Kedvenc témájuk a zsebpénz volt, de más nemzetek süteményeit is örömmel próbálták ki.

A részvevők számos technikai eszközt segítségül hívtak. A hazai csoport rövid videóanyagokon munkálkodott (pl. bemutatkozás, iskola, környék bemutatása), a karácsonyi sütés kapcsán pedig közös receptkönyvet is készítettek.

etw2-7

15:05

A sorrendben utolsóelőtti projekttel, a „Reality check- Check our CID” programmal a budapesti „Adygimi” csapat arra hívta fel a figyelmet, hogy a kulturális identitásunkat mennyire befolyásolja a média. Az Ady Endre Gimnázium 2 diákja több aspektusból is megvizsgálta a kulturális identitás koncepcióját a valóságban és hasonlította össze a médiában megjelenő jelenséggel.

A diákok számos kutatómunkát végeztek az – Ausztriával és Koszovóval közös – projekt során: itthon és külföldön is tanulmányozták a média és kulturális identitást. Az eredményeket több rádió- és egy TV interjú keretében is megvitatták, valamint egy online kérdőívet is létrehoztak, amiket kiértékeltek és véleményeztek. Országlátogatásaikról sok-sok fotót, és egy táncos videót is hoztak.

etw2-8

15:25

Végül elérkeztünk az utolsó bemutatóhoz, a 6 fős sarródi „Porpáczy Comenius” csapat programjához. A „Vissza a természethez!” projekt neve sokat sejtet, bizony, gyógy- és fűszernövények, illetve felhasználásuk került terítékre. A Porpáczy Aladár Szakközépiskolások célja a régi gyógymódok, a gyógynövényekkel való gyógyítás és a fűszernövények más használati területeinek újrafelfedezése volt, s természetesen a megszerzett tudás terjesztése és tovább bővítése.

A diákok fűszernövénykertet létesítettek, fejlődésüket pedig többnyelvű filmmel dokumentálták, IKT eszközök felhasználásával. Saját terméseiket fel is dolgozták, gyógynövényeket és natúr termékeket készítettek (többek között teakeverékeket, paprikakrémet, zsályás arctonikot, csipkebogyó lekvár), saját fotóik felhasználásával pedig falinaptárat és memóriajátékot csináltak.

etw2-9

Már csak néhány perc és kezdődik a díjátadó!

A délelőttről készült beszámolónk ide kattintva olvasható.

További képeket az eTwinning Facebook oldalán találhat!

eTwinning info

Bemutatkoznak az eTwinning nagykövetek Az eTwinning program magyarországi képviseletében nyolc nagykövet segíti az érdeklődők munkáját.
eTwinning Nagykövetek csoport a Közösségben Moderált csoport a szakmai közönség számára.
eTwinning HelpDesk A csoport célja, hogy szakmai, technikai segítséget nyújtson az eTwinning program résztvevőinek.
e3 A projekt célja egy eTwinning Pedagógiai Műhely létrehozása, ahol a résztvevők egy projektötlet kidolgozásán munkálkodnak.

Untitled Document

Info és elérhetőségek