A koordinátor lengyel iskola az eTwinning felületén tette közzé projektötletét és az érdeklődő iskolák a portálon keresztül ismerték meg egymást.
Közösen alakítottuk ki és fogalmaztuk meg céljainkat:
- a saját és egymás történelmének alaposabb megismerése, minél több kapcsolódó pont keresése közös európai múltunkban
- új utak, módszerek keresése, jó gyakorlatok megosztása a történelem oktatásában, különös tekintettel az IKT eszközök hatékony alkalmazásainak lehetőségeire.
A projektmunka elsődleges célja mindig az értékteremtés. Már a projekt első évének végére számos eredményt sikerült felmutatnunk. A spanyolországi találkozón a tantermen kívüli oktatás lehetőségeit jártuk körbe, Olaszországban a játékosságra helyeztük a hangsúlyt. Ide minden iskola a diákjai által készített történelmi tárgyú játékot hozott (társas, memória, kártyajátékok). Az utóbbi időben egyre inkább kihasználjuk a modern technika kínálta lehetőségeket. Felfedeztük, mennyire fontos szerepet tölt be az internet, amely nemcsak az iskolán kívüli életben, hanem a tanórákon is jól alkalmazható.
Ebből kiindulva a magyarországi találkozó központjában az IKT eszközök használata állt. A vendégek egy bemutató óra keretében láthatták, hogyan használják ötödikes tanulóink a tableteket. Az órán a vállalkozó szellemű külföldi pedagógusok a diákokkal együtt dolgoztak. A tanóra után a vendégek kipróbálták a látott Web 2.0 szolgáltatásokat – Plickers, Tagul, Lino, Kahoot. A továbbiakban a vendégtanárok mutatták be jó gyakorlataikat – prezentációkkal, videóra felvett órarészletekkel készültek. Külsős szakértőt is hívtunk, Németh Zoltánné Katalin eTwinning nagykövet az eTwinning portál Ertasmus+ programban való alkalmazását ismertette meg velünk. Elvezetett bennünket egy „virtuális osztályterembe”, az Edmodo világába és bepillanthattunk a Socrative nevű alkalmazás kínálatába. Előadását alapos háttértudás és a résztvevők aktív bevonása jellemezte.
A találkozókon kívül számos egyéb programot valósítottunk meg a tanév során. Emlékezetes volt az ókorról szóló verseny, a múzeumlátogatások, filmkészítés egy közeli jelentős történelmi helyszínen, egy történelmi esemény megelevenítése, online magazin szerkesztése. Ez utóbbi elkészítésért mi voltunk a felelősek, így külön is büszkék vagyunk rá.
A mobilitások során az iskolavezetés és a tanáraink megismerkedtek a partnerországok közoktatási rendszerével és iskolai gyakorlatával. Bővült pedagógiai és szakmai kompetenciájuk, erősödött, gazdagodott módszertani repertoárjuk valamint nyelvismeretük. Új IKT eszközhasználati lehetőségekkel ismerkedtek meg, és külföldi kollégáikkal tartós szakmai és emberi kapcsolatot alakítottak ki.
A fenti tapasztalatokból kiindulva kiderült, hogy projektben dolgozni nagyon sok élményt nyújt, a tanárok egymástól tanulva saját tudásukat megosztva sokszor közösen sajátítják el a szükséges készségeket. A projekt eredményeinek bemutatása innovatív, új utakra terelte a résztvevőket. Ez a fajta együttműködés és munka erősíti a tanulók összetartozásának érzését, és öregbíti az iskola hírnevét.
A nyári szünet után folytatjuk a munkát. Az október eleji litván diáktalálkozó izgalmas kezdést ígér.
Krizsánné Ferenczi Ildikó
projektkoordinátor
Pilisvörösvári Templom Téri Német Nemzetiségi Általános Iskola