Comenius szakmai továbbképzés
Bodnár Gabriella
2010/08/10 13:25
2481 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Az eTwinning egyik regionális képviselője Athénban járt július 11. és 18. között, ahol egy Comenius továbbképzés során megismerkedhetett a Moodle alkalmazással. Mint elmondta, a képzés során új oktatási módszert ismert meg, láthatta a Moodle program előnyeit, hogy kiválóan alkalmazható számonkérésre, csoportos munkára és házi feladathoz egyaránt. Elektronikus naplóként pedig a szülők otthonról is megtekinthetik gyerekeik osztályzatait.

A továbbiakban Egri Józsefné beszámolóját olvashatják:

Az idén először vettem részt Comenius pedagógus szakmai továbbképzésen. Februárban nyújtottam be a pályázatot „Moodle at school” címmel. A Moodle egy olyan keretrendszer (CMS-Control Management System), mely lehetővé teszi, hogy elektronikus formában kurzusokat, elektronikus tananyagokat készítsünk diákjaink számára. Ez a rendszer nagyon felkeltette az érdeklődésemet. Szeretném bevezetni az iskolánkban, ezzel is bővíteni oktatási módszereink tárházát.

Korábban már jártam Görögországban egy eTwinning regionális képviselő találkozón, ahol arról értesültem, hogy a görög pedagógusoknak ezzel a rendszerrel készítettek távoktatási tananyagokat számítógépes és nyelvi ismeretek oktatására. Ezért nyújtottam be a pályázatomat és örömmel értesültem áprilisban, hogy a pályázatom nyert.

Egy kissé pánikba is estem, hogyan fogom megszervezni az utazásomat. Még sosem voltam egyedül külföldön. Egy kissé elbizonytalanodtam az angol nyelvtudásomban is, ezért azonnal nekiláttam átismételni az eddig tanultakat. Pályázatomban támogatást kaptam nyelvi felkészítésre, ezért a szerződés aláírása után angol nyelvtanfolyamot kerestem. Egy 30 órás középfokú felkészítést végeztem el. Közben megszerveztem az utazás minden mozzanatát, megrendeltem a repülőjegyet, a szállást és kinyomtattam Athén metró térképét. Felvettem a kapcsolatot a képzővel és kaptam egy kézikönyvet, melyből tanulmányozhattam a Moodle rendszer működését és a telepítés menetét. A képző kérésére készítettem egy prezentációt Magyarországról, iskolámról, magamról és a munkámról. Vásároltam néhány hungarikumot és nekivágtam az útnak. Megérkezésem zökkenőmentes volt.

2010. július 11-én délután találkoztunk a résztvevőkkel és két tanárunkkal egy nyelviskola számítógépes termében Athén szívében. Tizenkét résztvevő volt, négy portugál, egy svéd, egy holland, két román, két spanyol, egy bolgár kolléga és én. Mindannyian általános és középiskolai tanárok: három férfi és kilenc nő. Ez is jól szemlélteti, hogy a pedagógus pálya is elnőiesedett. Mindenki bemutatta az országát, iskoláját, munkáját és néhány szóban a családját. Aztán megvendégeltük egymást a nemzeti ételekből és italokból. Ezek után megbeszéltük a következő hat nap menetrendjét, térképeket és prospektusokat kaptunk Athén nevezetességeiről, éttermeiről. Másnap reggel kilenckor kezdetét vette a kurzus.

Először arról tájékoztattak bennünket tanáraink, hogy mire használhatjuk a Moodle-t. Általános és középiskolában a tantárgyakhoz gyakorló és számonkérő teszteket készíthetünk. A tesztkérdések változatos tárháza áll rendelkezésünkre. Házi feladatot adhatunk a gyerekeknek akár egyénileg, akár csoportosan. A csoportos feladatoknál is le tudjuk ellenőrizni, hogy melyik csoporttag mikor és mit töltött fel a feladatok megoldása során. A Moodle minden bejelentkezést és tevékenységet naplóz. Ha dolgozatíratásra használjuk, megengedhetjük, hogy a dolgozat lezárása után akár a szülő is megnézhesse a megírt és kijavított dolgozatot. Minden feladatnál ott van a gyerek által írt válasz és a feladatra adandó helyes válasz is. Kiválóan alkalmas a rendszer az órai munkába való beépítésre is. Anélkül adhatunk csoportfeladatot, hogy fizikailag egymás mellé ültetnénk a gyerekeket, mivel állandó chat kapcsolatban lehetnek a csoporttagok egymással és megbeszélhetik a munkamegosztást a rendszeren belül. Megoldható, hogy egy-egy csoport csak a saját munkáját lássa. A feladat befejezése után minden csoport bemutathatja a kész munkát.

Miután kellően felcsigázták az érdeklődésünket, betekintést nyerhettünk a rendszerkövetelményekbe és a telepítés menetébe. Bárki ingyen letöltheti a Moodlerendszert a moodle.org webhelyről és regisztrálhat a Moodle közösségbe, ahonnan bármikor segítséget kaphat, ha elakad a rendszer használata során. Ezt a keretrendszert egy webtárhelyre feltelepítve máris birtokba vehetjük saját elektronikus iskolánkat. Mi már egy feltelepített rendszert használtunk, ahová regisztrálás után adminisztrátori jogokat kaptunk, hogy minden funkciót élesben kipróbálhassunk.

Először a beállítási lehetőségekkel ismerkedtünk. Hogyan tudunk kurzusokat létrehozni, diákokat, tanárokat hozzárendelni és a diákoknak, tanároknak milyen jogosultságokat adhatunk? Ezek után csoportokra osztottak bennünket és megkaptuk a feladatunkat a kurzus végéig. Én egy svéd és egy portugál kolléganővel kerültem egy csoportba. Feladatunk egy közös projekt létrehozása volt, melyben alkalmaznunk kellett a Moodle által felkínált összes tevékenységi formát. Úgy döntöttünk, hogy a három ország kultúrájának, földrajzi, területi és éghajlati adottságainak bemutatásán keresztül fogjuk a rendszert tesztelni. Ehhez kidolgoztuk a projektötletet. Sorra vettük a következőket: az ország helye Európában, éghajlata, időjárása, lakossága, nemzeti ételek, néptáncok, népdalok, népi viselet, ünnepeink; kvíz az eddigi ismeretek alapján; wiki készítése és végül hangos szótár a három nyelv bizonyos szavainak és angol megfelelőinek bemutatására.

Másnap reggel a fórumkészítés alapjaival folytattuk a tanulást: vita téma elhelyezése egy fórumban, hozzászólások számának korlátozása, kategorizálás; fórumkészítés saját projektünkhöz; chat hozzárendelése egy-egy témakörhöz, melynek segítségével húsz-harminc fő tud beszélgetni egy szobában az adott témáról.

Szerdán a csoportok létrehozását és kurzusokhoz való hozzárendelését tanulmányoztuk, majd adatbázisokat tanultunk készíteni. Délután ezeket az elemeket gyakoroltuk és alkalmaztuk saját projektünk gazdagítására.

Csütörtökön tesztek készítésével folytattuk a tanulást. Készítettünk feleletválasztós, igaz-hamis, kitöltős, párosító és számításos feladatokat, kipróbáltuk a chatet és a wiki készítését is. Mindhárom országról kvízt készítettünk, melyben többféle teszttípust alkalmaztunk és képeket is beágyaztunk.

Péntek délelőtt megtanultunk audio és video lejátszót beágyazni a Moodle rendszerbe és elkészítettük hangos szótárunkat, melyben angolul, svédül, portugálul és magyarul is megtalálhatjuk a legalapvetőbb kifejezéseket (pl.: igen, nem, kérem, köszönöm, jó napot, viszontlátásra, szívesen stb.) Ezt a funkciót nagyon jól tudjuk majd a nemzetközi projektek során használni, hogy a gyerekek kiutazás előtt elsajátíthassák ezeket a kifejezéseket a célország nyelvén.

A képzés során új oktatási módszerrel szembesültünk, mely során a képző minden tevékenységhez készített egy oktató videót. Ezeket a videókat beágyazták a Moodle kurzusokba, illetve feltöltötték a Youtube-ra is, ahol egy évig elérhető lesz a számunkra, de akár le is tölthetjük őket tanulás céljából. Ha elakadnánk a gyakorlás során a videót újra és újra megnézhetjük. A kurzusra azért jelentkeztem, mert számomra egy új oktatási módszert jelentett a Moodle megismerése. Ezt a kurzuson való részvétel még inkább megerősítette bennem, szeretném bevezetni a rendszert saját iskolámban is. Kiválóan alkalmazható több tanágyból számonkérésre, csoportos feldolgozó óraként és házi feladathoz egyaránt. Szinte kimeríthetetlen az ötletek tárháza. Elektronikus naplóként a szülők is megtekinthetik gyerekeik osztályzatait akár otthonról is.

Ha bárki Önök közül szívesen kipróbálná, látogasson el a magyar Moodle közösség oldalára, ahol bátran kérhet segítséget a közösség tagjaitól, illetve találhat leírásokat a telepítésre vonatkozóan.

A regisztrációt követően számos kurzust megtekinthetnek és az ott lévő teszteket is kipróbálhatják (pl.: matematika vagy egészség). A tesztek megoldására időkorlátot állíthatunk be, így a tanuló nem tudja az idő lejárta után a tesztet folytatni. A próbálkozások számát, sőt a kezdés időpontját is előre meghatározhatjuk.

Nem csak sok új ismerettel lettem gazdagabb, hanem sok új nemzetközi kapcsolatot is sikerült kiépítenem, melyeket később a Comenius iskolai együttműködések vagy az eTwinning iskolai együttműködések során kiválóan hasznosíthatók. Kívánom, hogy Önök is hasonló élményekkel gazdagodjanak.

eTwinning info

Bemutatkoznak az eTwinning nagykövetek Az eTwinning program magyarországi képviseletében nyolc nagykövet segíti az érdeklődők munkáját.
eTwinning Nagykövetek csoport a Közösségben Moderált csoport a szakmai közönség számára.
eTwinning HelpDesk A csoport célja, hogy szakmai, technikai segítséget nyújtson az eTwinning program résztvevőinek.
e3 A projekt célja egy eTwinning Pedagógiai Műhely létrehozása, ahol a résztvevők egy projektötlet kidolgozásán munkálkodnak.

Untitled Document

Info és elérhetőségek