Több, mint egy évtizeden keresztül alkalmam nyílt, együtt dolgozni legyel, osztrák, izlandi, francia, svéd, finn, norvég, szerb, görög és német drámapedagógusokkal, színházi oktatókkal és színészekkel – említi Baldwin. Az egyes nemzeti megközelítések gyakran különböznek, de ami közös bennük, az a pedagógusok lelkesedése, hogy új szempontok mentén építsék fel a kreatív tanulási folyamatokat és az inspiráló szakmai együttműködéseket.
Néhány országban a drámát kizárólag a színházzal társítják, mások a drámát tantárgyként oktatják az iskolákban. Izlandon a nemzeti tanterv részét képezi a drámaoktatás, Anglia pedig az előző évekhez képest csökkentette a dráma szerepét a 2014-es alaptantervében. Németországban tartományonként változik a drámapedagógia, de az évente megrendezett Schultheater Fesztivál keretében mindannyian találkoznak, és eszmecserét folytatnak a témában. A Drama Boreale konferencián a növekvő skandináv érdeklődés is nyilvánvalóvá vált, valamint a Svéd Művészeti Tanács is meghívott, hogy tartsak egy előadást az Európa Kulturális Fővárosa 2014 Konferencián Umeå-ban.
A Cagdas Dramas szervezeten keresztül Törökország több városában is dolgozhattam, úgymint Ankara, Sanliurfa, Eskisehir Adana, Trabzon, és nemrég Isztambulban. Az Isztambuli Művészeti Akadémián műhelyfoglalkozásokat tartottam, ahol örömmel vettem tudomásul, hogy Törökországban kötelező tantárggyá vált a dráma. Ennek érdekében létrehoztak egy lenyűgöző nemzeti képesítési rendszert a pedagógusok számára, amelynek eredménye, hogy a 2017- es IDEA (International Drama, Theatre and Educational Association) Világkonferenciának Törökország ad otthont – fejti ki örömmel Baldwin.
Az Izlandi Drámapedagógusok Szövetsége (FLISS) két éven keresztül tagja volt a „Dráma a tanulásért és kreativitásért” (D4LC) projektnek, amelyet az angliai nemzeti drámaoktatás számára indítottam, és amelyet a későbbiekben az UNESCO művészeti nevelési és IDEA világkonferenciákon keresztül irányítottak és terjesztettek nemzetközi szinten. A D4LC támogatja az általános és középiskolai drámapedagógusok képzését (akár rendelkeznek tapasztalattal vagy sem), azzal a szándékkal, hogy a pedagógusok még hatékonyabban tudjanak együtt dolgozni a gyerekekkel és a fiatalokkal egy közösen kitalált, és tanulási céllal kialakított képzeletbeli világban. Különlegessége, hogy az iskolavezetők, a pedagógusok, a helyi hatóságok tanácsadói, az egyetemek és a helyi színházi szakemberek együttműködnek a projekt keretében.
Az új „Drama for Thought, Talk and Writing” (DTTW) kezdeményezés magában foglalja a nyelvtanítás támogatását különböző képzések, drámai stratégiák használata révén. Egy lengyelországi nyelviskolában végzett munka kapcsán fejlesztettem ki a módszert, amelyet nemrég használtam Uruguayban, és Argentínában is. Remélhetőleg Európa minden részén érdeklődéssel fogadják majd, különösen a migráció idején, új módszereket találva a tanítási és tanulási igényekre – zárja gondolatait Baldwin.
Patrice Baldwin 12 évig a Nemzeti Dráma (EK) elnöke volt és a Nemzetközi Dráma, Színház és Oktatási Szövetség (IDEA) elnöke 2010-2013 között. Az IDEA (International Drama, Theatre and Educational Association) létrehozott egy regionális csoportot IDEA Europe néven, amely támogatja a különféle gyakorlatok megosztását, ötletek és partnerségek kibontakozását a drámapedagógiában.
Az eredeti, angol nyelvű cikk itt olvasható.
Fotó: Patrice Baldwin / Istanbul Drama