Az Erasmus+ program magába olvasztja az összes, eddig futó nemzetközi uniós oktatás-, szakképzés- és ifjúság-támogatási rendszert, köztük az „Egész életen át tartó tanulás programját”, (mely magában foglalta az Erasmus, a Leonardo da Vinci, a Comenius és Grundtvig programokat), a „Fiatalok lendületben” programot, további öt nemzetközi együttműködési programot (Erasmus Mundus, Tempus, Alfa, Edulink és az iparosodott országokkal folytatott együttműködési program) és természetesen ennek az átfogó programnak része az eTwinning is, melyet az Európai Bizottság 2005-ben indított, és 2007-2013 között az Egész életen át tartó tanulás program részeként működött.
Erasmus+ Közoktatási Stratégiai Partnerségek
Az LLP Comenius Iskolai együttműködéseket felváltó Erasmus+ Közoktatási Stratégiai Partnerségek számos újdonsággal szolgál a pályázni kívánó intézmények számára. A főbb változások és hangsúlyok dióhéjban:
- Előkészítő látogatásokra ezen túl nem lehet pályázni.
- Az európai prioritások között megfogalmazott célok egyikéhez szorosan kapcsolódjon a projekt.
- A projekt valós igényekből induljon ki és hosszú távon fenntartható legyen.
A pályázati anyagokban új fogalomként jelenik meg a szellemi termék: olyan magas színvonalú, innovatív projekttermékről van szó, ami mások számára is hozzáférhető. Nagyobb hangsúlyt kapnak a szintén támogatható disszeminációs rendezvények (pl. szeminárium, konferencia külső intézmények számára), ezek lehetnek külföldiek is, de szorosan kell kapcsolódniuk a projekthez.
A projekten belüli tevékenységekre egyszerre többféle célú támogatás is igényelhető:
- Projektbe ágyazott oktatási, képzési és tanulási tevékenységek
- Rövid távú diákcsere, 5 nap - 2 hónap
- Hosszú távú tanulási célú diákmobilitás, 2-12 hónap
- Tanítási célú mobilitás, 2-12 hónap
- Rövid távú közös képzés munkatársak részére, 5 nap
Egy partnerségben minimum 2 ország 1-1 közoktatási intézménye vehet részt, egy-egy projekt 2 vagy 3 éves lehet. Akár több pályázat is benyújtható, de csak 2 nyertes pályázat lehet. Újdonság, hogy megszűnik a tartaléklista, az elbírálás során a teljes projektet támogatják vagy elutasítják. A nemzeti prioritások megszűnnek, csak évente változó európai prioritások lesznek, amelyek legalább egyikéhez célszerű kapcsolódnia a projektnek.
Prioritások 2014-ben:
- Korai iskolaelhagyás csökkentése
- Alacsony alapkészségű diákok fejlesztése
- Kisgyermekkori nevelés
- Tanári szakma minőségének fejlesztése
A projekt tervezésekor a korábbi Comenius partnerségekkel összehasonlítva szemléletbeli váltásra van szükség: a kiindulópont az intézmény igényei, céljai kell, hogy legyen. Meg kell tervezni, hogy ezek a célok mely tevékenységekkel érhetők el, kiket a legcélszerűbb bevonni a tevékenységekbe, végül hogyan lehet a legszélesebb körben hasznosítani a tanultakat. Lényeges újdonság, hogy partnerek tudatos kiválasztásán is múlhat a pályázat támogatottsága. Továbbra is fontos, hogy az elvárt eredmények reálisak legyenek.
Stratégiai együttműködések eTwinninggel
Fontos hangsúlyozni, hogy az új Erasmus+ projekt egyik jelentős része az eTwinning, a két program jól kiegészíti egymást, de az új szemléletben az eTwinning nagyobb hangsúlyt kap. Annak a pedagógusnak, aki Erasmus+ projektben dolgozik, érdemes kihasználnia az eTwinning portál előnyeit:
- partnerkeresés
- zárt, biztonságos felület, melyet egyidőben, közösen szerkeszthetnek a partnerek
- projekt munkafelület
- beépített web 2.0 eszközök közös tevékenységekhez
- online képzések pedagógusoknak
- tanári szobák, fórumok
A projekt munkafelületére, un. látogató státuszba meg lehet hívni a szülőket is akár, így látják, hogy gyermekeik éppen min dolgoznak.
A korábbi évek pályázataihoz képest nagyobb hangsúlyt kap a disszemináció és a projekt fenntarthatósága, ahogy az értékelés, és visszacsatolás is. Ehhez az eTwinning zárt, biztonságos felülete nyújt segítséget, így a folyamatos dokumentáció megkönnyíti a záróbeszámoló elkészítését.
A technikai, pedagógiai segítségen túl szakmai továbbképzési lehetőségeket is ajánl az eTwinning. A program finanszírozásával, ingyenesen vehetnek részt a pedagógusok akkreditált pedagógus továbbképzéseken, valamint különféle szakmai fejlődést és projekt-partnerkeresést támogató nemzetközi találkozók szervezésével is igyekszik segíteni a pedagógusok munkáját.
További információ: