Az NSS Poland 2016. október 20-23. között olyan szakmai találkozót szervezett, melyen eTwinning projektek megvalósításában tapasztalattal rendelkező tanárok vehettek részt Európából. A szeminárium megszervezésének az volt a célja, hogy fejlődjön a résztvevő tanárok projektmenedzselési képessége, és új projektek szülessenek, valamint, a partnerkeresésre is lehetőséget biztosítsanak.
A konferencia Prof. Wiktor Askanas Ph.D. (University of New Brunswick) plenáris előadásával indult, aki olyan hibákról beszélt, melyeket tanácsos elkerülni a projektek lebonyolítása során. Előadása a mindennapi élet példáin alapult, humorral, közvetlen módon vezetett rá bennünket a napi projektjeink menedzselésében elkövetett hibákra. Néhány ezek közül: a menedzsmentnek nincs tudatos célja, nem ismeri el az eredményeket, negatív versenyszellem van a tagjai között. Az előadással lendületesen indult el a találkozó, világos és nagyon hatásos volt.
A rendezvény második napján workshopok voltak, a nap folyamán négy workshopon lehetett részt venni.
Elsőként a Quality Labels szekcióra ültem be, ahol Pawel Czaplinski, a lengyel nemzeti iroda munkatársa arról beszélt, hogyan lehet jelentkezni az elismerésre, valamint szemléltető példákkal bemutatta, hogy mivel tehetjük a projektjeinket vonzóbbá. Annak a hangsúlyozása volt számomra a legmegkapóbb, hogy soha nem szabad elfelejteni: a tanulók játsszák a vezető szerepet a projektekben, minden tevékenységet e köré kell építeni. Pedagógus szemszögből a pedagógiai innováció fontosságát emelte ki, felhívva a figyelmet arra is, hogy a jó projektek nemcsak tantárgyköziek, hanem szervesen beépülnek az iskolák pedagógiai programjába. Javasolta, hogy fordítsunk gondot a technológia okos és célzatos használatára.
Másodikként Michal Dylag Music is love in search of a word szekcióján vettem részt. Ő olyan programokat és tevékenységeket mutatott be, melyek a zenén keresztül kapcsolódhatnak az eTwinninghez. Számos olyan weboldalt mutatott, ahol szabadon és ingyenesen hozzáférhető zenét találunk, valamint olyan ingyenes programokat, melyekkel magunk is zenéket komponálhatunk. Mindegyiket kipróbáltuk, ez különösen élvezetessé tette a szekciót.
Délután elsőként a Students competences szekcióba kapcsolódtam be, melyet Urszula Utnicka lengyel eTwinning nagykövet tartott, akitől a kompetenciák és a képességek különbségéről hallhattunk. Vázolta az EU ajánlásait a kulcskompetenciák fejlesztése terén, és beszélt arról, hogy miért jó projekteken keresztül fejleszteni ezeket.
Végül Adam Stepinski Students motivation szekcióján vettem részt. Az előadó felhívta a figyelmet a különféle motivációs lehetőségekre, hangsúlyozva azt, hogy a projektmunka akkor igazán motiváló, ha eltér a tanulók napi tevékenységétől. Kiemelte a tanulói és tanári autonómia fontosságát is a projektekben. Számos elektronikus eszközt mutatott, mellyel motiváltabbá tehetjük diákjainkat. Ezek közül néhányat már kipróbáltam, és alkalmazni is fogom nemcsak az eTwinning projektekben, hanem a napi munkámban is.
A konferencia harmadik napjának délelőttjén két lengyel és egy francia kolléga mutatott jó példákat a projektjeiken keresztül. Evelyn Motter általános iskolában lebonyolítható eTwinninges projekttapasztalatairól beszélt, míg Katarzyna Dudzik a kódolásról, Adam Stepinski pedig a Minősített projekt cím elnyeréséről.
A kiválóan megszervezett szemináriumon lehetőség volt mind projektpartner keresésére, mind a projektek megtervezésére, sőt számos regisztráció is történt. A szállással, az ellátással és a kulturális programmal is maradéktalanul elégedettek voltunk.
Kijelenthetjük, hogy a szeminárium elején kitűzött mindkét célt sikerült megvalósítani: a szakmai találkozó jó lehetőséget nyújtott arra, hogy friss inspirációkat kapjanak a résztvevők, aktívan részt vegyenek egy új projekt kidolgozásában, személyesen együtt dolgozva más országbeli kollégáikkal. 17 új projekt született a résztvevő bolgár, horvát, ciprusi, francia, magyar, máltai, török és lengyel kollégák együttműködésének köszönhetően. Jómagam egy ciprusi, egy horvát és egy másik magyar iskola pedagógusával közösen dolgoztam ki a CUT an SHARE projektötletet, mely a szőlő és az abból készült termékek történelmi, társadalmi, vallási, gazdasági és mezőgazdasági szempontú feladataira épül. A már jóváhagyásra került projekt munkanyelve angol lesz, mert céljaink között van a tanulók nyelvi képességének és a tanárok multikulturális környezetben történő együttműködési képességének fejlesztése.
Itt megtalálja a Krakkói eTwinning Kontakt Szeminárium másik résztvevőjének beszámolóját is.