A rendezvényfolyam az eTwinning Tábor ünnepélyes megnyitójával vette kezdetét, amelyen az Európai Bizottság képviselői mellett Csomós Miklós, Budapest főpolgármester-helyettese is üdvözölte azt a mintegy 120 diákot és kísérőiket, akik a projektek versenyében szerzett első helyezésüknek köszönhetően vehettek részt a Hotel Flamenco-ban megrendezett eseményen.
Másnap délután, a konferencia ünnepélyes megnyitóján Androulla Vassiliou, az oktatásügyért, kultúráért, többnyelvűségért és ifjúságpolitikáért felelős európai biztos köszöntötte videó üzenetében a meghívott tanárokat, valamint a jelenlévő diákokat: „Az idei konferencia központi témája a diákok „képessé tétele”, és most először vehettek ti is részt az eTwinning Konferencián. Ez is arra emlékeztet minket, hogy annak ellenére, hogy a tanárok szakmai fejlődését elősegítő hatékony hálózatként egyre tovább fejlődik, az eTwinning elsősorban értetek jött létre! Úgy érzem, nagyon szerencsések vagytok, hogy ilyen nagyszerű tanáraitok vannak, akik habozás nélkül vállalják a többletmunkát és az újabb és újabb projektek indítását, azért, hogy érdekesebbé tegyék számotokra a tanulást.”
Az uniós biztos köszöntőjét követően Kardon Béla, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium Tudománypolitikai Főosztályának vezetője az emberi erőforrások fontosságát hangsúlyozta, amely a versenyképes társadalom alapja. A versenyképességet pedig a tudás jelenti, ami összeadódik, ha az „én” tudásom találkozik mások tudásával – vagyis kiemelt jelentőséggel bír az együttműködés, amelynek jó alapja és eszköze is az eTwinning program.
A hivatalos megnyitót követően az egyes országok szolgáltatópontjainak munkatársai egy vidám kisfilmben üdvözölték egymást és az egybegyűlteket, amit Tim Rylands neves e-learning szakértő még szórakoztatóbb beszéde követett. Az Egyesült Királyságból érkezett tanár „A diákok kreativitásának növelése” című előadásában arról beszélt, hogyan használjuk a digitális környezetet a diákok ösztönzésére és bevonására, anélkül, hogy elmerülnénk a digitális világ bonyolult viszonyaiban. Tim Rylands hangsúlyozta, hogy az udvaron, a játszótéren szárnyaló gyermeki énnek nem szabad, hogy gátat vessen a tantermek zárt környezete – ahogy a tanári kreativitásnak sem. Ezt számtalan, a tanárok munkáját segítő játékos portál bemutatásával bizonyította, mint ahogyan azt is, hogy a módszerek és eszközök használatában is merjük bátran átlépni a konvencionális határokat. S ha úgy adódik, ne habozzunk sétapálcánkból furulyát készíteni és meg is szólaltatni, ahogy Tim Rylands is tette előadása végén.
A konferencián ünnepélyes keretek között adták át az eTwinning Díjakat. A nyolc nyertes projektet több mint háromszáz pályázat közül választották ki, három korcsoportban: 4-11 évesek, 12-15 évesek és 16-19 évesek közül. Valamennyi pályázat olyan innovatív gyakorlatra példa, amelynek keretében legalább két, különböző országbeli iskolában új, kreatív módon tanulnak együtt a diákok. Az idei évben magyar nyertest is köszönthettünk: a 12-15 éves kategóriában a szegedi Orczy István Általános Iskola csapata nyert projektjével, Kiss Mónika tanárnő vezetésével. A projektben két általános iskola (magyar és olasz) tanulói, tanárai „ikertestvérekként” működtek együtt, s az egész tanév alatt párokban dolgoztak. Barátságok születtek, ugyanakkor egy-egy tantárgyon (olasz nyelv, történelem, földrajz, művészetek) belül a magyar és olasz gyerekek közösen dolgoztak fel témákat. Idegen nyelvi ismereteik bővítése és az európai kulturális sokszínűség megtapasztalása mellett – az eTwinning program céljainak megfelelően – együtt fejlesztették digitális kompetenciájukat. A hivatalos díjátadón a tábor lakói, a diákok is megjelentek, akik tanáraikkal együtt vehették át az egész éves teljesítményükért járó okleveleket és ajándékokat.
A verseny során külön kategóriákban zsűrizték és díjazták a matematikai és természettudományi projekteket, amelyek díját Könczöl Tamás, az Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. Digitális Pedagógia Osztályának vezetője, valamint Tvergyák Klaudia, az Educatio nemzetközi szakmai koordinátora adott át a Magyarországi eTwinning Szolgáltatópont nevében és szponzorálásában.
Ezenkívül külön díjazásban részesültek még a francia, spanyol és olasz nyelvet használó projektek, valamint az Európai Bizottság különdíját is odaítélték a szomszédos országok nyelvének tanulása kategóriában. Egy francia és két spanyol iskola egy olyan projektért kapott díjat, amely a modern újlatin nyelvek gyökereinek tanulmányozására buzdította a diákokat. A különdíjat szívből támogatta Vassiliou biztos, aki februárban „Milyen nyelven beszél a szomszédja?” címmel indított kezdeményezést.
A konferencia második napján szakmai műhelyeken ismerkedhettek az érdeklődők az eTwinning program eredményeivel és gyakorlataival. Külön öröm volt Magyarország számára, hogy magyar nyelvű workshopot is meghirdethettünk – az eTwinning konferenciák történetében először. A foglalkozást Király Krisztina, az egri Andrássy Gyula Közgazdasági Szakközépiskola tanára tartotta „Webes alkalmazások és platformok a projektmunkában és az oktatásban: ICT4U" címmel belga projektpartnere, Robert Conings közreműködésével.
Egy különleges kiállítási területet is kialakítottak a szervezők, ahol a konferencia résztvevői különböző témájú - pl. multikulturális nevelés, óvodai projektek, szakképzés és projektmunka, önkéntesség - standokat tekinthettek meg a három nap alatt. A standoknál lehetőség volt "élő" kapcsolatfelvételre Skype segítségével, de hagyományos partnerkereső üzeneteket is lehetett hagyni a "Találkapont" elnevezésű helyen. A szakmai műhelyek között nehéz volt választani, hiszen a gazdag kínálatban egyaránt találhattunk kezdő, középhaladó és haladó eTwinningezők számára tervezett foglalkozásokat szinte minden témakörben. Filmkészítés, podcasting, a tanulók bevonása, a wikik, blogok használata, kreatív írás, játékok, interkulturális nevelés, az eTwinning szerepe az idegen nyelvek tanulásában, a motiváció erősítése, az eTwinning közösség szerepe az oktatásban - többek között ezek a témák kerültek terítékre a délelőtti és a délutáni szekciókban.
A napi programot a Vasúttörténeti Parkban megrendezett gálaest zárta, ahol a mintegy 530 tanár együtt ünnepelhetett az impozáns térben. A helyszín különlegessége még jobban kiemelte a konferencia egész ideje alatt érzékelhető jó hangulatot, amely az est folyamán egyre csak fokozódott.
A konferencia harmadik napja plenáris ülésekkel zárult, és a diákok is bemutathatták a tábor ideje alatt összeállított bemutatkozó anyagaikat. A Központi Szolgáltatópont pedagógiai vezetője, Anne Gilleran panelbeszélgetés során igyekezett a diákok bevonásának kérdéskörét minél jobban középpontba helyezni. Az esemény hivatalos zárására délben került sor.
Magyarországról 15 tanár és 20 szakmai partner vehetett részt a sokrétű eseményen, amely minden bizonnyal elősegíti majd a program szélesebb körben való megismertetését.
Szintén a konferenciára jelent meg a jubileumi eTwinning könyv is, az Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. kiadásában. A hiánypótló kötet az immáron hat éve töretlen sikerrel működő program öt évének hazai eredményeit, eseményeit foglalta össze - tanári interjúk, jó példák, visszaemlékezések formájában.
A konferencia folyamatosan frissülő anyagai ide kattintva érhetők el.
Az eTwinning programról itt olvashatnak bővebben.