Amennyiben van végéhez közeledő, vagy az előző tanévben befejeződött eTwinning projektünk, érdemes figyelmet és időt fordítani a projektminősítés elkészítésére. Magyarországon ezt az év során bármikor megtehetjük, ugyanakkor a Nemzeti Szolgáltatópont rendszerint megad egy szeptember közepi határidőt is a pályázatok benyújtására, idén szeptember 12-én 10 óráig lehet pályázni. Az eddig a határidőig minősített projektek közül kerülnek ki ugyanis azok, amelyek részt vehetnek a minden évben, októberben megrendezett Nemzeti eTwinning Versenyen. A kétnapos rendezvényen a tanulók több életkori kategóriában mutatják be projektjeiket, valamennyi részvevő tartalmas programokon vehet részt, a győztesek pedig értékes jutalmakkal távozhatnak.
A projekt hazai minősítése azonban nemcsak emiatt fontos: ha rajtunk kívül legalább egy projektpartnerünk szintén megszerzi a Minősített eTwinning projekt címet, akkor az adott projekt Európai Minősített eTwinning Projekt címet kaphat és lehetősége nyílik pályázni az Európai eTwinning Díjra.
Hol pályázzunk?
A pályázatot az eTwinning Live felületén, saját projektünk rövid leírása alatt, egy online űrlapon nyújthatjuk be:
Figyeljünk oda az űrlap töltésekor arra, hogy az oldal elhagyásakor a már beírt információk törlődnek, ha nem nyújtjuk be azonnal a pályázatot. Ezen kívül az egyes kérdéseknél a begépelhető karakterek száma is korlátozott. Ezért célszerű a kérdéseket először például egy Word dokumentumban, a karakterszámokat nyomon követve megválaszolni, majd csak ezután bemásolni az űrlapra. Az előnézet áttekintése és az esetleges módosítások elvégzése után a pályázat így néhány kattintással benyújtható.
Mit írjunk a pályázatba?
Az űrlapon az alábbi pontokat kell kifejtenünk:
1. Rövid leírás (1000 karakter)
Kérjük, mutassa be röviden projektjét! (1 bekezdés)
Az általános bemutatásnál jó hasznát vehetjük esetleges korábbi írásos anyagainknak, amelyeket iskolai weboldalra, munkaközösségi beszámolókhoz, média-megjelenésekhez készítettünk a projektről.
2. A projekttermékekre mutató linkek
Kérjük, adja meg az interneten elérhető projekttermékekre (pl. honlap, publikált TestvérTér, hanganyagok, videofilmek stb.) mutató internetes hivatkozásokat.
Akkor a legegyszerűbb a dolgunk, ha a projekt testvérterében kezdettől fogva áttekinthetően dokumentáltuk a munkafolyamatokat, és a projekt termékei is megtalálhatóak vagy elérhetőek itt. A többi eTwinningező számára is hasznos, ha publikált testvértérben dolgozunk, így munkánk eredménye a többi pedagógus számára is látható.
3. Pedagógiai innováció és kreativitás(maximum 2000 karakter) *
Kérjük, ismertesse projektjét! (1 bekezdés).
Ismertesse a különböző pedagógiai módszereket, amelyeket a projektmunka során diákjaival alkalmazott. (Példák bemutatása, kiscsoportos munka, önálló kutatás stb.). Amennyiben kifejezetten fiatal diákokat tanít, kérjük, írja le, milyen módszerekkel keltette fel az érdeklődésüket a projekt iránt, és hogyan tartotta fenn ezt az érdeklődést.
Irene Pateraki, a görög NSS pedagógiai tanácsadója szerint fontos, hogy egy eredeti témát válasszunk és többféle pedagógiai módszert is alkalmazzunk. Gondoskodjunk róla, hogy diákjaink aktív, vezető szerepet játszhassanak a projekt folyamataiban és tényleges együttműködést végezzenek.
4. Tantárgyi integráció (maximum 2000 karakter) *
Kérjük, írja le (az egyes lépéseket ismertetve), hogyan illesztette a projektet a tantervi keretek közé.
Diákjai mely kompetenciáit kívánta fejleszteni a projektmunka során?
Ismertesse, hogyan dolgoztak a diákok a projekten.
Lényeges, hogy olyan projekttémát válasszunk, amely kapcsolódik a tantervhez, valamint a projekttevékenységek beépíthetőek a tanórai munkába, akár több tantárgyat érintve is.
5. A partneriskolák közötti kommunikáció és megosztás(maximum 2000 karakter) *
Milyen módon szervezték meg a projektpartnerek közötti kommunikációt?
Milyen kommunikációs tevékenységeket dolgozott ki diákjai számára – vagy velük közösen – amelyek segítségével a részt vevő osztályok megoszthatták egymással a projekt témáival kapcsolatos munkájukat?
A megújult testvértér számos lehetőséget nyújt a partnerek közötti kommunikációra, használjuk ki ezeket. Bármely korosztályban nagy lelkesedéssel fogadják a tanulók, ha a tanóra keretein belül videokonferencián vagy közös chatben vehetnek részt. Ezen kívül még változatos online eszközöket, például felméréseket, kvízeket is használhatunk kommunikációra.
6. A partneriskolák közötti együttműködés (maximum 2000 karakter) *
Az együttműködési tevékenységek túlmutatnak a projektpartnerek közötti kommunikáción. Kérjük, ismertesse a projekt munkafolyamatát, és mutassa be röviden a partneriskolák közötti munkamegosztást is. Kiemelt szempontok:
A projekt mely elemeivel kapcsolatban folytattak együttműködést projektpartnerével (vagy projektpartnereivel)?
A diákok milyen tevékenységek során folytattak együttműködést vagy közös munkát?
Ismertesse, hogyan hozták létre a végső projekttermékeket a diákok.
Már a projekt tervezésekor tartsuk szem előtt, hogy a partneriskolák tanulói tevékenységeiket ne párhuzamosan végezzék, hanem lehetőleg valódi nemzetközi együttműködés jöjjön létre. Például létrehozhatunk az egyes projektfeladatokhoz vegyes nemzetközi csoportokat, amelyekben valamennyi partneriskola képviselteti magát néhány tanulóval.
7. Különböző technológiák alkalmazása (maximum 2000 karakter) *
Kérjük, írja le, milyen módon alkalmazták projektpartnerei, Ön és a diákok a különböző technológiákat a projektmunka előmozdítása érdekében?
Nagyon sok ingyenes, a testvértérbe beágyazható IKT eszköz létezik, amelyekkel sikeressé tehetjük projektünket, ráadásul ezek az eszközök a diákjaink számára is tetszetősek és könnyen kezelhetőek. Amennyiben kevés ilyen eszközt ismerünk, érdemes az eTwinning Live felületen képezni magunkat, ezt megtehetjük egy-egy csoport munkájába bekapcsolódva, vagy alkalmanként egy-egy online oktatási eseményen, webináriumon is.
8. Eredmények, hatások és dokumentáció (maximum 2000 karakter) *
Az Ön véleménye szerint milyen hatást gyakorolt a projekt diákjaira, illetve az Ön tanári munkájára?
Milyen kedvező hatásokkal járt az iskolája számára a projektben való részvétel?
Ön szerint mi volt a projekt legkiemelkedőbb eredménye?
Megadott minden olyan linket, amely a projekt tervezését, előmenetelét és eredményeit bemutató összes dokumentációra mutat?
Könnyen tudunk részletesen írni ehhez a ponthoz, amennyiben a projekttevékenységeket folyamatosan dokumentáltuk a testvértérben. A projekt hatásainak kifejtését megkönnyíti, ha a projekt zárásakor visszajelzést, kiértékelést kérünk a projektben részvevő tanulóktól, és tapasztalatainkat megosztjuk a projektben részvevő többi pedagógussal. A tanulói visszajelzésekhez szerkeszthetünk online kérdőívet is.
9. Egyéb díjak (amennyiben létezik ilyen) (maximum 2000 karakter)
A projekt nyert már korábban valamilyen díjat? Ha igen, kérjük, ismertesse az elnyert díjakat (pl. Minősített eTwinning Projekt címek, Nemzeti eTwinning Díjak stb.).
Ha vannak ilyenek, tüntessük fel azokat a díjakat is, amelyeket partneriskoláink nyertek az ottani nemzeti projektversenyeken.
Láthatjuk, hogy ha jó minőségű projektet szeretnénk létrehozni, az értékelési kritériumokat már a projekt tervezésekor szem előtt kell tartanunk. Sok-sok jó ötletet meríthetünk a kiemelkedő, Európai eTwinning Díjjal jutalmazott projektekből is, amelyek az eTwinning felületen elérhetőek.
Forrás: www.etwinning.net
Készítette: Kalocsa Ibolya, eTwinning nagykövet