Környezettudatosság az általános iskolában
Lénárt Ágnes
2009/07/17 12:52
2289 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
A zsombói Kós Károly Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény projektje rengeteg új ismeretet adott és ösztönzőleg hatott nemcsak a gyerekekre, de az iskola pedagógusaira és a projektben résztvevő tanárokra egyaránt. Olyan mértékű együttműködés valósult meg, amiből minden résztvevő csak profitálhatott. A munkáról és a jövőbeli tervekről a projekt magyarországi vezetőjével beszélgettünk.

Utolsó frissítés ideje: 2009.07.17.

A magyar, francia és olasz közreműködéssel létrejött „A Scientific Challenge for European Eco-citizens” projekt már elnyerte az eTwinning Oklevelet, és pályázik a Nemzeti és Európai Minősített eTwinning projekt címekre. Alábbi cikkünkben Varga Krisztina projektvezető mesél a munkájukról:

„Még 2004-ben kért fel a spanyol PAU Education, hogy utazzak el Esslingenbe és dolgozzam az egyik, eTwinning-et előkészítő fókuszcsoport tagjaként. Így a kezdetek óta ismerem az eTwinning-et, illetve a tavalyi évben regionális képviselőként átfogóbb képet is kaphattam róla.

Az eTwinning-en keresztül keresett meg Jean-Michel Lavallard, egy francia általános iskola tanára, akinek már szintén volt tapasztalata az ilyen jellegű együttműködésekben, ezért úgy döntöttünk, Comenius projektként is pályázunk. A környezetvédelem és a fenntartható fejlődés manapság "divatos" témák, épp ezért mi szerettük volna egy kicsit új megvilágításba helyezni és sokrétűen bemutatni ezt a területet, főként azért, mert általános iskolás gyerekekről van szó.

A legnehezebbnek a megfelelő technikai háttér biztosítása bizonyult. Bár a projekt fő témája a fenntartható fejlődés, esetünkben ez a téma az idegen nyelvekre és az infokommunikációs technológiákra alapoz és támaszkodik. Sajnos gyakran ütköztünk nehézségekbe egy-egy videokonferenciás órán, vagy amikor a gyerekek saját honlapjukat szerkesztették volna. A partnerországok összefogása a projektben példaértékű, remekül együtt tudunk működni a nehézségek ellenére is és sokat tanulunk egymástól. Ez a diákokra is kifejezetten jó hatással van, hisz a találkozókon rájuk is ösztönzőleg hatott a partneriskola tanáraival való személyes találkozás élménye. Igyekeztünk nagy figyelmet fordítani arra, hogy a tanulóknak legyen ideje megismerni egymást, egymás kultúráját, országát, nyelvét. Ennek köszönhetően a diákok nyitottabbá és befogadóbbá váltak.

Mivel már a projekt elején látszott, milyen nagy fába vágtuk a fejszénket, szükségesnek tartottuk, hogy már a kezdetektől dokumentáljuk a történéseket. Ezért rögtön az első, franciaországi partnertalálkozón elkészítettük a projekt hivatalos honlapjának nyers változatát Jean-Michel Lavallard tanár úrral. A továbbiakban minden iskola igyekezett folyamatosan hozzátenni, amit tudott. Tekintve, hogy a honlap egyfajta "gyűjtőhelye" a lényeges és mindenre kiterjedő információknak, ennek szerkesztésében csak a tanárok vesznek részt, viszont az oldalon fellelhető anyagok (videoklipek, fotók, videók, rajzok, cikkek) nagy részét természetesen maguk a tanulók készítették, főként web 2.0-s eszközökkel. Azt hiszem, arra lehetünk a legbüszkébbek, amennyi tudást ez a projekt adni tudott mind a tanulóknak, mind a tanároknak, s ez talán érzékelhető is a honlapon.

Ahogyan az egyik hozzászóló is írja, igyekeztünk újszerűen, a web 2.0 nyújtotta remek lehetőségeket kihasználva valóban megmutatni, mi mindennel foglalkoztunk eddig, s így mindenki számára (felnőtt vagy diák) érdekessé tehettük a honlapot, sokszor még a nyelvi akadályokat is legyőzve.

Az eddigi munkánkat mindenképpen sikeresnek értékelem, ami rengeteg új ismeretet adott és ösztönzőleg hatott nemcsak a gyerekekre, de – túl egy általunk szervezett partnertalálkozón – állíthatom, hogy iskolánk pedagógusaira és a projektben résztvevő pedagógusokra egyaránt. A projektnek köszönhetően olyan mértékű együttműködés valósult meg, amiből minden résztvevő csak profitálhatott. Örömmel tölt el, hogy a tanulók képesek önállóan is alkalmazni a tanultakat, hisz ők álltak elő azzal az ötlettel, hogy ha már ilyen sokat tudnak, szeretnének összeállítani a tanító nénijüknek egy búcsúvideót emlékül és teljesen önállóan el is készítették azt. Szintén nagy öröm, hogy a tantestület több tagja tervezi, hogy Comenius tanártovábbképzés keretében szeretne nyelvet tanulni.

Annak ellenére, hogy sokat dolgoztunk, hisz 9-10 éves gyerekek valójában egyszerre tanultak nyelveket, foglalkoztak IKT-val, környezetvédelemmel és természettudományokkal, számomra rendkívül jó volt látni, mégis mennyire felszabadultak, lelkesek, motiváltak voltak és mennyi mindent tanultak meg ez alatt az egy év alatt is.

Már dolgozunk egy következő projekt beindításán, ahol a zene témakörét szeretnénk – ismételten több oldalról és módon – körbejárni.”

eTwinning info

Bemutatkoznak az eTwinning nagykövetek Az eTwinning program magyarországi képviseletében nyolc nagykövet segíti az érdeklődők munkáját.
eTwinning Nagykövetek csoport a Közösségben Moderált csoport a szakmai közönség számára.
eTwinning HelpDesk A csoport célja, hogy szakmai, technikai segítséget nyújtson az eTwinning program résztvevőinek.
e3 A projekt célja egy eTwinning Pedagógiai Műhely létrehozása, ahol a résztvevők egy projektötlet kidolgozásán munkálkodnak.

Untitled Document

Info és elérhetőségek