Idén 12 Nemzeti Minősített eTwinning projekt jelentkezett a Nemzeti Versenyre. Úgy gondoljuk, hogy ezek a projektek jó példaként szolgálhatnak minden eTwinningező pedagógus számára, így egy most induló cikksorozat keretében közöljük a projektekben dolgozó pedagógusok projektbemutatóit.
Elsőként a gyömrői Weöres Sándor Általános Iskola CLIL nevű nemzetközi projektjét mutatja be a projektet vezető tanárnő, Németh Zoltánné és az Egészséges eTwinnerek csapata.
A CLIL projekt az általános iskola felső tagozat kategóriában a III. helyezést zsebelte be a Versenyen.
CLIL projekt a gyömrői Weöres Sándor Általános Iskolában
Creative Language Innovative Learning
Iskolánk 2012-ben három ország eTwinninges csapatával indított projektet, két évre tervezve az együttműködést. Projektünk a CLIL (Creating Language Innovative Learning) tanítási módszer újabb lehetőségeivel foglalkozik, amely az idegen nyelvű beszélőkkel folytatott interakciók során fejleszti tanulóink nyelvi tudását.
A projekt célja az, hogy feltárja a CLIL módszer újabb tanítási lehetőségeit, valamint buzdítsa a résztvevőket ennek a módszernek a használatára. Rendkívül fontosnak tartjuk a CLIL programot, mert hasznos, érdekes és informatív anyagok segítségével fejleszti tanulóink nyelvtudását. Kiemelkedő a projekt jelentősége a diákok tehetséggondozása szempontjából is, a modulok elkészítése kreatív, összetett és innovatív munkát igényel, mely új színt hoz iskolánk életébe.
Logópályázatot hirdettünk
Az első éves munkát egymás megismerésével kezdtük. Az egész iskolát megmozgató munkában prezentációk készültek országunk bemutatására. Majd filmek készültek városunk, iskolánk, illetve önmagunk bemutatására. Csaknem ötven pályamunka érkezett projektünk logójának megalkotására.
Igazi leveleket küldünk egymásnak
A projekt kezdetén diákjaink e-mailben tartották a kapcsolatot. Ezen kívül postai úton is folyt, folyik a kommunikáció, leveleket írunk egymásnak, ünnepek alkalmával képeslapok jönnek-mennek a partnerek között. A kisebbek, akik még nem tudnak írni, vagy idegen nyelven kommunikálni, rajzokat, könyvjelzőket küldenek egymásnak. Van egy aranyos kis plüss figuránk, amely részt vesz a gyerekek mindennapjaiban. A kis állatka meglátogatja a partnerországok mindegyikét.
A szülők, a „nagy testvérek” lefényképezték a kicsiket, ezekből prezentációkat készítettünk, majd az élményeket megosztottuk egymással.
Modulokból építkezik a projekt
A CLIL projekt keretében végzett munka több modulból áll, minden egyes modul témáját más-más iskola adja meg. Októberben kezdtünk hozzá az első projektfeladatunkhoz, amely az emberi test megismerése volt. Tanultunk a testfelépítésről, foglalkoztunk a csontrendszerrel, emésztőrendszerrel, a légzéssel, fogazattal, a veseműködéssel és a látással.
Az emberi test megismerése után következett az egészséges táplálkozással, életmóddal kapcsolatos projektrész. A második projektrészben tevékenykedve tanultuk meg, hogy fogyasszunk sok gyümölcsöt, igyunk cukros üdítők helyett teát, turmixot, majd szendvicskészítő versenyt rendeztünk. Tapasztalatot szereztünk abban is, hogy milyen sok nedvesség van a narancsban, vicces arcokat készítettünk gyümölcsökből, gyümölcssalátát kevertünk, megfigyeltük a gyümölcsök oxidációját. Megtapasztaltuk, hogy a kóla mennyire káros a fogakra, süti helyett sütőtököt sütöttünk.
A harmadik, tavaszi időszakban kitűzött célunk matematikai, főként geometriai tudásunk rendszerezése, bővítése volt angol nyelven, együttműködve a többi iskolával. Sok-sok jó ötlet született, amit megosztottunk partnereinkkel, így egymás anyagait jól tudtuk használni. Először egy szótárat készítettünk. Majd a hangszerek alakjának geometriai kifejezéseit vizsgáltuk, ebből készítettünk prezentációt. A projekt keretében matematika órát tartottunk, megtanultuk a síkidomok és testek tulajdonságait, kitalálós játékot készítettünk.
A kisebbek is bekapcsolódtak a munkába, ők tevékenykedve tanulták meg a geometria alapjait, például papírból testeket készítettek alaprajz segítségével, kivágott mintákkal terítő készült, ismerkedtek a körző használatával, a legkisebbek síkidom mintákat színeztek, közben megtanulták a matematikai kifejezéseket. Énektanárunk megmutatta a zene és a matematika kapcsolatát törtek segítségével.
Mivel két évre terveztük a projektet, folytatódik a közös munkánk az eTwinning partnereinkkel. Az új tanévben kinti és benti játékok a témakörünk, amely nemcsak logikai, interaktív vagy tornatermi, hanem az erdőben, kiránduláson vagy udvaron játszható játékokat is magába foglal. Mindegyiket nagyon élvezzük!