A projekt során az olaszországi Scuola Secondaria di Primo Grado Arnolfo Di Cambio és a szegedi Orczy István Általános Iskola diákjai, a két koordináló tanárnő : Laura Maffei és Kiss Mónika, az iskolák tantestülete valamint a szülők működnek együtt.
A közös munkánk eredményeképpen megismerjük országaink hagyományait, ünnepeit. A szegedi Olasz Kulturális központban olasz karácsonyi műsort tartottunk, melyet mintegy 100 szülő tekintett meg. A gyerekek leveleznek egymással, barátságok szövődnek. Személyesen látogattam el a gyerekek iskolájába, Casole D’ Elsába. Megismerkedtem a diákokkal és Laura Maffeivel, közösen beszéltük meg, hogy kapcsolatainkat elmélyítjük. Fórumot nyitottunk, ahol a gyerekek, kollégák megírhatják véleményüket. Áprilisban chateltünk az olasz gyerekekkel, ami nagyon jól sikerült, tervezzük a következő beszélgetést. Április végén elutaztunk a diákokkal Olaszországba, hogy ismerkedjünk barátaink országával, az olasz kultúrával. Május 7-én Gianni Rodari Emlékversenyt tartottunk, melyre 110 diák nevezett be, s az olasz költő verseit történeteit adták elő magyar- és olasz nyelven a zsűri előtt. A versenyzők létrehoztak egy gyönyörű velencei mozaikot, mely iskolánk folyosóját díszíti. Ugyancsak itt tekinthetők meg azok az illusztrációk, melyeket a diákok Gianni Rodari művei alapján alkottak meg. A rendezvényre ellátogatott Pál József, a SZTE Olasz Tanszékének tanszékvezetője, Szacsvai Katalin, a szegedi Olasz Kulturális Központ munkatársa, olasz lektorok, a Magyar Bocsaszövetség képviselői.
A diákjaink olasz dalokra zenés-táncos koreográfiát hoztak létre. A partnerintézmény tanulói cikkeket jelentettek meg a La Fragola olasz internetes lap hasábjain partnerségünkről. Eredményeinkről mi is beszámoltunk a helyi médiában, többek közt, amikor ellátogatott hozzánk Paolo Guido Spinelli olasz nagykövet és Arnaldo Dante Marianacci, a Budapesti Olasz Kultúrintézet igazgatója.
Diákjaink ebben a tanévben 20 díjat nyertek olasz versenyeken. Így 10 tanuló alkotását kiállították a La mia Italia elnevezésű versenyen, az Olasz Kultúrintézetben, ahol arról kellett rajzolni, milyennek képzelik ők Olaszországot. Egyik kisdiákunk országos 2. helyezést ért el művével.
A projekt célja, hogy egymás értékeit, hagyományait, ünnepeit megismerhessük, továbbá barátságok elősegítése a projekten keresztül, idegennyelv (olasz) tanulása, tanulási kedv felkeltése (levelezés, kirándulás, kulturális programok, személyes találkozó szervezése), IKT használata, a modern kommunkációs technológiák szélesebb körű használata, megismertetése.
Diákjaink egyre szívesebben vesznek részt az olasz nyelvi órákon, vannak, akik célul tűzték ki, hogy 8. osztály végén megpróbáljnak alapfokú nyelvvizsgát tenni olaszból. A programunk segítségével diákjaink megtanulják, hogy –bár más országban élnek, mint barátaik- a közös Európa sokszínűségét gazdagítják a két nemzet, városaink kultúrális értékei. Megismerve egymás irodalmát, történelmét, kultúráját magunk is gazdagabbá válunk.
Munkánkat mind a diákok, mind a pedagógusok nagy lelkesedéssel végzik. Kapcsolattartásunk folyamatos, figyelemmel kísérjük a partnerünk eredményeit, szinte naponta küldünk levelet, üzenetet az interneten. Mind a gyerekek; mind a koordináló pedagógusok baráti viszonyt alakítottak ki.
Projektünket az olasz “La settimana della scuola” (Az iskola hete) alkalmából követendő példaként jelenítették meg az olasz Autonóm Iskola Fejlődéséért Alapítvány (Olasz Közoktatási Minisztérium) honlapján. Minősített eTwinning Projekt címet nyertünk.
A következő tanév elejére (2007. szeptember) közös találkozót tervezünk. Olasz kollégáink ellátogatnak hozzánk, hogy megbeszélhessük, hogyan fejleszthetnénk, hogyan tehetnénk még jobbá projektünket. E találkozó keretében számos programot szervezünk (olasz nyelvi bemutató óra, látogatás a szegedi Olasz Kulturális Központban, mozaikkészítés, vendégeink tenyérlenyomatának megörökítése).
Kiss Mónika