A "Fókuszban a brit közoktatási rendszer – módszertani megújulás egy angol általános iskola oktatási stratégiáinak megismerésével" c. pályázat céljai az alábbiak voltak:
- új, innovatív oktatási módszerek és eszközök megismerése,
- ezen módszerek későbbi alkalmazása saját intézményben,
- módszertani tapasztalatcsere,
- kulturális, történelmi, földrajzi ismeretek bővítése,
- nyelvgyakorlás,
- az intézmény nemzetközesítésének elősegítése.
A 2015. október 19-24. között Bacsuné Beleznay Katalin, Dr. Berczi Gáborné, Bercziné Bujdosó Hajnalka, Monok Péter St. Cleer falu általános iskolájában gyűjtöttek tapasztalatokat. Maga az iskola épülete egy 200 éves kőépület, mely belülről korszerű, tágas tantermeket és egyéb helyiségeket foglal magában. Az osztálytermek berendezése is teljesen más, mint nálunk. Minden tanteremnek van kapcsolata az udvarral.
Az angliai iskolában a napot egy közös mozgással indítják, ahol egy egyszerű kis mozgássort táncolnak el együtt: gyerekek, szüleik, tanárok, pedagógiai asszisztensek.
Az osztálytermük rendkívül színes, barátságos. A kiutazó csoport ott jártakor a harmadév témája a világűr volt, és ezzel kapcsolatban nagyon sok információ, applikáció volt a termekben. Délelőttönként matematika, olvasás, nyelvtan és természettudományos tanórákba nyertek bepillantást, délután pedig a szabadidős foglalkozásokba, kézművességbe, testnevelés órákba.
Megfigyelhető a sok pedagógiai asszisztens jelenléte, akik folyamatosan segítik az osztályban tanítók munkáját. A sajátos nevelési igényű tanulókkal gyógypedagógiai asszisztensek is foglalkoznak. Bevonásukkal egy-egy órán az osztály három részre bontása sem gond.
A magyar pedagógusok nemcsak passzív szemlélői voltak az óráknak, többször bekapcsolódtak a munkába, segítettek a gyerekeknek, valamint prezentációkkal igyekeztek bemutatni országunkat, Tiszafüredet és a Kossuth Lajos Általános Iskolát. A gyerekek nagyon érdeklődőek és nyitottak voltak, számos kérdést tettek fel az országgal, iskolánkkal, ételeinkkel kapcsolatosan.
„Ami a legszembetűnőbb különbség volt a hazai oktatási rendszerrel összevetve, talán az volt, hogy jóval kevesebb ismeretanyagot sajátítanak el a tanulók, de sokkal jobban követik a társadalmi változásokat, az életre tanítanak. Életszerű helyzetbe hozzák a diákokat, akár érvelést kell megfogalmaznia már a nyolcéves tanulónak is a tudatos vásárlóvá válással, vagy egyéb témával kapcsolatosan.” – állapítják meg a magyarországi kiutazók.
Kevés a frontális munka, inkább csoportokban, kooperatívan dolgoznak, itt is nagyon nagy segítséget jelent az asszisztensek munkája. Külön említésre méltó, hogy az iskolapszichológus mellett egy kutya jelenléte is segít abban, hogy a gyerekek nyugodtan elmondják problémáikat.
A pedagógusok beszámolói szerint ottlétük alatt fejlődtek nyelvi készségeik, hiszen folyamatosan idegen nyelvi környezetben gyakorolták az angolt, bővítették országismereti és kulturális tudásukat, fejlődtek pedagógiai készségeik, nőtt toleranciájuk és kreativitásuk is. Alakították tájékozódási képességeiket, térképismeretüket is, valamint fejlesztették IKT-s készségeiket is.
Az élménybeszámoló további részleteit és érdekfeszítő videót itt találják meg.