A történetmesélés jövője
2013/12/09 20:40
4136 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

Egyetemi kurzus? Websorozat? Egy témára szerveződő online fórum? Egyik se, vagy ha tetszik, mindegyik, ez a MOOC. A MOOC egy mozaikszó, az angol „massive open online course” kifejezésből ered, amit magyarra úgy fordíthatnánk: tömeges, nyílt, online kurzusok. Korlátlan számú felhasználó iratkozhat be, végzettségtől, kortól, nemzetiségtől függetlenül.

The Future of Storytelling néven a Potsdami Főiskola négy oktatója, Prof. Winfried Gerling, Prof. Constanze Langer, Christina Maria Schollerer és Julian van Dieken nyolchetes tanfolyamot hirdetett, amely 2013. október 25-én indult és 2013. december 20-án ér majd véget. A tematika ugyan előre ismert, a tárgyalt témakörök azonban hétről hétre fokozatosan jelennek meg, péntekenként, fejezetekre bontott videók formájában. A kurzus négy fő oktatója mellett neves médiakutatóktól, alkotóktól és hallgatók egész hálózatától tanulhatnak a beiratkozott hallgatók. A kurzus során a történetmesélés alapjaival ismertetik meg az érdeklődőket, a középpontban pedig a történetmesélés eszközei, és ezzel összefüggésben a kommunikációs csatornák számának bővülése állnak. Kiemelten foglalkoznak azzal a kérdéssel, hogyan befolyásolják ezek a változások a történetmesélés módját.

sulinet - 084 - pic01

A MOOC is alapvetően támaszkodik az online világ nyújtotta lehetőségekre: videók, videókonferenciás interjúk, kvízek, kreatív feladatok, fórumok, kapcsolódó anyagok sokaságából lehet válogatni, tanulni, inspirálódni és ezekhez akár hozzájárulni is saját nézőpont ismertetésével, webes források ajánlásával. A kurzus készítői megszólaltatnak vendégelőadókat, játékfejlesztőket, írókat, producereket, filmeseket, elméleti szakembereket is.

Befogadható hosszúságú darabok

Természetesen igencsak el is lehet veszni ebben a bőségben. A törzsanyagban való előrehaladást azonban számláló kíséri, ami jelzi, hogy adott fejezet hány százalékát „teljesítettük”. A videók készítői tisztában vannak azzal a tipikusnak mondható internetes felhasználói magatartással, hogy a számítógépünkön több ablak is meg van nyitva, hogy figyelmünket minden percben elvonhatja egy új email, egy Facebook-értesítés vagy egy Skype-hívás. Egy-egy fejezeten (ami egy hét anyaga) belül a videók legfeljebb 7 percesek, és mondhatni, igyekeznek lekötni a néző figyelmét. A kurzus háziasszonya, Christina Maria Schollerer lebilincselően mesél a történetmesélésről. Az elhangzottakat jegyzetek, rajzok és ábrák illusztrálják, hogy könnyebben érthetővé váljék a lényegi információ - ez már csak az angolt idegen nyelvként tanulók számára is nagyon hasznos.  

sulinet - 084 - pic02

Tanulás multikulturális térben

A kurzus teljesen ingyenes, nincs semmiféle kötelezettség, nincs osztályzás vagy kötelező házi feladat. A videók és az írásos anyagok nyelve alapvetően az angol, de egy német gyökerű kurzusról lévén szó, az ajánlott irodalmak között német nyelvűek is vannak. Az angol nyelv sokkal szélesebb körben vonzza a felhasználókat, így a kurzusba beiratkozottak a Föld országainak legkülönbözőbb helyeiről léphetnek kapcsolatba egymással. Ennek a multikulturális közegnek köszönhetően megtudhatjuk, hogy milyenek a szappanoperák Indiában, mi jellemzi a dél-koreai drámákat, ki számít igazi hősnek egy japán animében – mindezeket „mellékesen” a törzsanyaghoz kapcsolódóan, a kommentekből és fórumbejegyzésekből.

Az első lecke végén egy impozáns térkép látható a felhasználók földrajzi elhelyezkedéséről (bejelentkezés szükséges): a felhasználók maguk jelölhetik be, honnan kapcsolódtak be a MOOC-ba. A multikulturális jelleg mellett azonban felfedezhetjük azt is, hogy akár két utcasarokra tőlünk valaki ugyanabba a kurzusba jelentkezett be, mint mi.

sulinet - 084 - pic03

Kiknek ajánlják?

Nem szükséges előzetes tudás a történetmeséléssel kapcsolatban, ellenben ha mégis van, hasznosnak fog bizonyulni.  Üdvözlik azokat a résztvevőket, akik érdeklődnek az alkotás folyamata és az új technológiák használata iránt. Akik pedig a kurzus témáiban már nagyon otthonosan mozognak, remélhetőleg ebben a közegben inspirálódnak és szívesen megosztják tudásukat a többi résztvevővel. Oktatási intézményhez méltó módon a MOOC oktatói tanulási eredményeket jelöltek ki, mégpedig azt ígérik, a kurzus az alábbi kérdések megválaszolásában segít:

  1. Hogyan működnek a fiktív történetek? Milyen a felépítésük és a működésmódjuk?
  2. Hogyan befolyásolják az új technológiák azt, ahogyan a történeteket meséljük és érzékeljük - és milyen új médiaformátumok fejlődtek az utóbbi években?
  3. Hogyan teszik lehetővé az új technológiák és felületek, hogy a közönség azonnal és folyamatosan részese legyen a folyamatnak?
  4. Hogyan dolgozzuk ki és valósítsuk meg saját vagy csoportunk történetötleteit?

A MOOC ugyan rendelkezik egy bizonyos követendő ütemtervvel, de bármikor be lehet kapcsolódni, és az anyagok a későbbiekben is megtekinthetőek lesznek.

További érdekes oldalak:

Kerek Roland cikke