Animációk az óriásplakátokon
2014/03/27 08:00
2339 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

A digitális technikát sokan tévedhetetlennek hiszik, és úgy gondolják, hogy az analóg világ divatjamúlt. A digitális fényképezés népszerűségének az sem tud gátat szabni, hogy időnként a felvételeken olyan dolgok is megjelennek, amelyek a témán nem láthatóak. A moaré hatás nem csak megoldandó problémát jelent, hanem újszerű megoldást is hozott a reklámok terén, hiszen megjelentek a mozgóképszerű megoldások az óriásplakátokon.

Mi is az a moaré?

A moaré a digitális felvételeken megjelenő furcsa, hullámos minta, amely az eredetileg megörökítésre szánt témán nem látható. A moaré előfordulásának oka a digitális fényképezőgépekkel készített képeken az, hogy interferencia lép fel a téma valódi mintája, és a fényképezőgép érzékelőjén található képpontok szabályos mintázata között. Ennek a hatásnak az eredménye egy új, harmadik mintázat, amelynek a neve: moaré. A moaré keletkezése sokkal gyakoribb, ha nagy kontrasztú, apró részletekben gazdag, mintázatot ábrázoló képeket fotózunk, amelyen a képi információ részletezettsége meghaladja az érzékelő felbontását. Ha olyan textúrákról készül felvétel, mint például  textília, finom rajzolatú haj, vagy szőrzet, akkor ez gyakran vezet moaré kialakulásához. Természetesen a geometrikus, ismétlődő részleteket - például kerítések, határozott függőleges vonalait - tartalmazó képek is gyakran vezetnek moaré kialakulásához. A természetben nagyon ritkán fordul elő a moaré; legkönnyebben digitális fényképezőgéppel vagy lapolvasóval hozható létre.

9554a

A képsorozat szépen szemlélteti a moaré kialakulását, a két rácsminta interferenciájával új, kerek minta alakul ki.

Mi az a téves szín?

Téves szín szintén a digitális fényképezőgép használata során jelenhet meg. A képen olyan szín jelenik meg, amely különbözik a téma valódi, természetes színétől. Kialakulásának oka az, hogy a megörökítendő témáról kiinduló fény nem éri el az összes színérzékelésre szolgáló érzékelőt, így más színűnek érzékeli, és ezt rögzíti.

A moaré és a téves szín rendszerint együtt fordul elő a digitális képeken.

Interferencia, szuperpozíció

Az effektus két vagy több hullám szuperpozíciójának eredményeként létrejövő új hullám. A szuperpozíció elve alapján a kialakuló hullám minden pontja a két kiinduló hullám azonos fázisban lévő pontjainak kitéréseinek összegeként határozható meg. Interferencia csak olyan fényhullámok között lehetséges, amelyek a megvilágított felület megfelelő pontjaiban időben állandó fáziskülönbséggel találkoznak. Az ilyen fényhullámokat koherens fényhullámoknak nevezzük.

Ha hullámhegy találkozik hullámheggyel, akkor maximális erősítés, a hullámhegyek összeadódnak. Ha hullámhegy és hullámvölgy találkozik, akkor a két hullám abban a pontban kioltja egymást.

Ha két hullámvölgy találkozik, akkor maximális gyengítésről beszélhetünk. A köztes pontokban a hullámok kitéréseit adjuk össze, előjelesen.

Mozgó utcai reklámok?

A jelenségek már a reklámhordozó felületeken is megjelentek. A hirdetési felületen, - a legtöbb esetben ez egy óriásplakát - a moaré mintázatot úgy kell kialakítani, hogy a megjelenő képi információba beépülve a teljes felületen megjelenő animáció érzetét keltse. Ezzel a technikával nincsen szükség mechanikus szerkezetre a mozgás érzékeltetéséhez, a megoldás alkalmazva újszerű vizuális élményt nyújtó, figyelemfelkeltő, dinamikus hirdetések készíthetőek.

068252c22005c0fce012bbd43f57341b

A szemlélő gyalogosan, vagy járművel elhalad a reklámfelület mellett, és egy dinamikus, mozgásérzetet keltő képet érzékel. A moaré mintázatot úgy alakítják ki, hogy azt a mozgás sebessége és a mozgás iránya úgy módosítja, hogy a tábla teljes felületén megjelenő animáció illúzióját kelti. Ilyen típusú reklámokat már mozgó járműveken, pl. villamosokon is láthatunk.

További érdekes oldalak:

Zsigó Zsolt cikke