BETT SHOW, meg amit akartok II.
2019/02/14 08:00
610 megtekintés

A londoni Bett Show széles tárházát nyújtja a fejlesztőprogramoknak, appoknak, de érdekes megoldásokat kínál a digitális ’megfigyelésre’ is.

Online biztonság és matematikai fejlesztőprogramok

Biztonságban az osztályban (?)

A tanítást segítő eszközök között nem pusztán szórakoztató robotokat vagy aktív tanulásra ösztönző színes eszközöket találunk. Jelen vannak a tanári munkát támogató, megfigyelést segítő eszközök is pl. Lessonvu, amely egy diszkrét, 360 fokos kamera, aminek segítségével fel lehet venni a tanórát, majd a felvételt egy tanácsadó segítségével elemeztetni lehet, aki építő tanácsokkal látja el a fejlődni kívánó pedagógusokat.

De nem pusztán kamerát lehet elhelyezni az osztályban, arra is van mód, hogy szoftverrel végigkövessük a diákok munkáját az interneten, ehhez kiváló lehetőséget nyújt a Senso.cloud, amelynek segítségével a tanár látja (mint egy biztonsági őr a központi kamerán), hogy a diákjai mit néznek a monitorokon az iskolában. Létre lehet hozni egy tiltólistát is, így korlátozni lehet az internet-használatot az óra alatt. Bár egyelőre még saját eszközökre nem lehet kiterjeszteni az eszközt, de fejlesztés alatt áll, így a későbbiekben azt is lehet majd látni, hogy iskolán kívül, és otthon mit néznek a gyerekek. Mindennek persze van létjogosultsága, mert ki lehet védeni vele online zaklatást és egyéb szituációkat, mégis felmerül a kérdés, hogy mennyire etikus ezeknek a ’kukkoló’ eszközöknek a használata.

Biztonságban az interneten

A Bett Show-t járva számos olyan programmal találkoztam, főleg az Egyesült Királyság területén, amelyek az online biztonságot helyezik a középpontba. A kiállítók elmondásaiból az derült ki, hogy jelenleg a brit kormány ezt jelentősen támogatja anyagilag.

2016-ban jött létre a National Cyber Security Centre, a GCHQ, az Egyesült Királyság titkosszolgálatának részeként. Ez a központ hozta létre a CyberFirst elnevezésű programot, amely nem pusztán segítséget, de lehetőséget is kínál a fiataloknak, hogy megismerjék az online világ adta technikai megoldásokat és az online biztonságot.

A brit kormány finanszírozásában megvalósuló programban ingyenes képzések valósulnak meg, melyek a 11-17 éves korosztályt célozzák. A diákokon kívül segítséget nyújtanak a szülőknek is, akiknek szintén felhívják a figyelmét az online biztonságra.

A 11-14 éves korosztálynak szóló program még egynapos, és tájékoztató jellegű, de a program korosztályonként válik egyre komolyabbá. El lehet jutni addig a szintig, ahol már az egyetemen támogatják meg a program résztvevőit, és olyan nagy cégek mint IBM ajánlanak állást vagy gyakornoki pozíciót.

Ehhez kapcsolódóan indítottak a britek egy iskolai programot is a Cyber Discovery-t, amely egy tananyagon kívüli program 14-18 év közötti diákoknak, amely azt a célt tűzte ki, hogy egyre több tanuló válasszon az online biztonsághoz kapcsolódó hivatást a jövőben.

A Google támogatásával szintén brit kezdeményezésre jött létre a Be Internet Legends oktatási program, amely a 7-11 éves korosztályt támogatja abban, hogy magabiztosan és biztonságosan használja az internetet. Egy virtuális világban való barangolás során játékok segítségével kapnak a gyerekek hasznos információkat az internet biztonságos használatával kapcsolatban.

bett2-1

Pillanatfelvétel a Be Internet Legends virtuális világból.

Felgyorsult világ, online kommunikáció

A kiállításon számtalan olyan szoftvert értékesítettek, amelyek digitális adminisztrátori rendszerként funkcionálnak, vagyis itt gyűjtik az iskolai eredményeket. Nagy-Britanniában számos digitális naplóból választhatnak az iskolák, és többségük azzal próbálja megfogni a jövendőbeli ügyfeleit, hogy a lehető legegyszerűbb és leggyorsabb kommunikációt biztosítja a szülők és a tanárok között.

Vannak olyan cégek, ahol konkrét terméket árulnak, azaz pl. olyan adminisztratív rendszert, amely pusztán a sporteredményekre fókuszál, és ezt gyűjti egy helyre pl. a Squad in Touch. Az alkalmazás Apple és Android-os készülékekre is letölthető. A testnevelő tanároknak nyújt segítséget abban, hogy naptárbejegyzéseket hozzanak létre, eredményeket naplózzanak, más tanárokkal kapcsolatba lépjenek, és kommunikáljanak a szülőkkel és a diákokkal. Mások e-naplórendszerhez hasonló megoldásokat nyújtanak mint a Schoolzine.

Ettől jóval rugalmasabb cégekkel és alkalmazásokkal is találkozhatunk, akik az igényekhez megfelelően alakítják a szoftverek és alkalmazások funkcióit ilyen pl. a Mat Software Solutions.

Fejlesztő programok matematikából

A Dynamo Maths egy olyan fejlesztő program, amely kiszűri és támogatja a diszkalkuliás illetve a matematika területén nehézségekkel küzdő gyermekeket. A programnak két fő része van, az egyik a Dynamo Asessment, amely segít felmérni a nehézségekkel küzdő gyermekek szintjét a 6-9 éves korosztály körében, majd a felmérést követően egy támogatói tervet is nyújt a fejlesztésre.

bett2-2

A Dynamo Maths felépítését illusztráló ábra, forrás: https://dynamomaths.co.uk/

A program másik része a Dynamo Intervention, azaz a beavatkozás, melynek során a gyerekek feladatokat oldanak meg, amelyek segítenek javítani az eredményeiken.

A gyerekek munkáját a rendszerben szépen nyomon lehet követni, és látni azt is, mikor és hányszor próbálkoztak egy-egy teszttel, mi okozott nehézséget. A program egyelőre még nem érhető el magyar nyelven.

A JumpStart Academy Maths egy személyre szabott játékalapú rendszer, amely segítségével a gyerekek az iskolán belül és iskolán kívül is tanulhatnak. A bemeneti tesztet követően a tanulók megkezdhetik a játékot, amely nem más mint a tananyagra épülő matematikai példák megoldása színes formában.

bett2-3

A rendszer adaptív, egyre nehezebb feladatokkal biztosítja, hogy a gyerekek kihívásként éljék meg a tanulást, és ne lankadjon a figyelmük. A tanulók egyedül is tudnak haladni, de ha elakadnának, kérhetnek segítséget (hinteket) a megoldásra. Továbbá versenyhelyzetet is lehet vele teremteni, vagyis a tanár akár osztályversenyt is készíthet, ahol a diákok összemérhetik a tudásukat. Mindez nagyon izgalmasan hangzik, csak az online jelvények hiányoznak a rendszerből. Ugyanis, ha valaki pontokat szerez, akkor pusztán az avatárját fejlesztheti vele, ami szerintem egy idő után nem elég motiváló erő.

A játék kezdőoldala, forrás: http://www.jumpstart.com/academy/math

Tóth Boglárka