Bár programozást úgy is lehet tanulni, hogy a tanulók alkalmazásokat vagy játékokat készítenek, kétségtelenül látványos és népszerű a robot programozás. A robotnak van valamilyen „fedélzeti számítógépe,” amin egy program fut. A program azt határozza meg, hogy a szenzorokból begyűjtött információk, inputok hatására mi történjen. A bemenetek lehetnek távolságmérő, hangmérő, fénymérő, dőlésszög mérő stb. szenzorok, míg a kimenetek jellemzően mozgást lehetővé tevő motorok, ledlámpák és hangok.
Gyerekekkel a programozás, a szabályok felállítása sok esetben egy blokk programnyelv segítségével történik. A tapasztaltabb és idősebb tanulók egy idő után áttérnek a blokk programnyelvekről a „felnőtt” programnyelvekre, és ennek megfelelő eszközöket is kínálnak nekik. A gyártók azt ígérik, hogy az átmenet zökkenőmentes lesz, mert a blokk programnyelv egy „felnőtt”, hivatásos programozók által is alkalmazott programnyelv egyszerűbb, grafikus formában megjelenített változata, vagy nagyon hasonló gondolatmeneten alapszik. Eléggé meg kell ismerni a programnyelveket ahhoz, hogy ezt az állítást le tudjuk ellenőrizni.
Nem minden robotnak van saját programnyelve, többen a piacon már elterjedt programnyelveket használják. Egy népszerű blokk programnyelv a Blocky, ezt használja többek között a code.org, az Appinventor, a Micro:Bit, vagy a Dash.
Blocky blokk programnyelv: a színekkel és beszédes elnevezésekkel ellátott blokkok megfelelőit Javascriptben is láthatjuk.
Népszerű programnyelv még a Massachusetts Institute of Technology „Lifelong Kindergarden” laborjában fejlesztett Scratch, ezt használja többek között Marty robot. A LEGO robotoknak saját programnyelve van.
Egybeépített robotok
A robotba be vannak építve a szenzorok, a mozgást lehetővé tevő motorok és a ledek, a feladat egyedül a programozás. A robotot nem, vagy minimálisan kell szerelni. Már egészen kis kortól is ajánlják őket, és a fő attrakciójuk az irányított – esetleg előre programozott mozgás. A drónok többsége hasonlóan működik, csak 3 dimenzióban mozog, így összetettebb feladat az irányítása.
Összeépíthető dolgok
Egy kis számítógépet fel lehet programozni, és köré lehet építeni a szenzorokat és a kimeneteket, így saját robotot lehet készíteni, de más érdekes tárgyakat is létre lehet hozni.
Népszerű kis programozható számítógépek
A Kitronik Arduino és Micro:bit kiegészítők forgalmazásával foglalkozik:
Elektronikai építőjátékok
Elektronikai építőjátékok a Little Bits és a Sam Labs. A Sam Labs-et az teszi különlegessé, hogy az áramköröket nem kell fizikailag összeépíteni: a különálló elemek csak úgy viselkednek, mintha áramkörben lennének, ha bluetooth-szal csatlakoztatjuk őket egy tablethez és a programban összekapcsoljuk őket.
A Little Bits elemeket fizikailag össze kell építeni, viszont nagyon sokféle elem van és minden egyes elem külön is többféleképpen beállítható.
Little Bits összeállítás
A Sam Labs és a Little Bits elemek is összeépíthetőek LEGO kockákkal.
Minecraft
A Microsoft jelenleg leginkább népszerűsített fejlesztő játéka a Minecraft. A Minecraftban a blokkokból formázott virtuális világot átalakíthatjuk: építhetünk hegyeket, áshatunk csatornát, növeszthetünk fákat: lényegében egy virtuális építőjáték végtelen számú építőkockával. A világban egy 3D-ben mozgó figurával közlekedhetünk. A Minecraftnak oktatási változata is van, és programozási felület is kapcsolódik hozzá: a Minecraft világ szereplőit lehet benne irányítani.
Minecraft programozási környezet
Nem láttuk most a Microsoft standon a korábban népszerűsített Kodu játékkészítő programot.
Kodu világ
Logiscool
A Logiscool egy magyar vállalkozás, amely franchise rendszerben épít ki országszerte és országhatáron túl programozó iskolákat, ahol délutáni foglalkozásokat tartanak gyerekeknek. Az általuk alkalmazott technológiák a Kodu, LEGO robotika, mBot robot, és a saját fejlesztésű Scoolcode programnyelv. Független standdal voltak jelen a BETT-en.
Olvasd el a sorozat többi cikkét: