A személyre szabott tanulás technológiai támogatásához olyan tanulásmenedzsment rendszerre van szükség, ami a felhasználók aktivitásáról adatokat gyűjt, az adatok birtokában pedig a tanulási útvonal módosítható. A tanítás (újra)tervezése érdekében végzett adatgyűjtést angolul learning analytics-nek nevezik, mi ezt cikkünkben analitikának becézzük.
Feltételrendszer
- A tanulás jelentékeny része követhető legyen online
- Világos és tananyagelemekkel összekapcsolt célrendszer
- Mérhető tevékenységek
Egy lehetőség, hogy az online felület vizuális megjelenítéseket kínál a gyűjtött adatok szemléltetésére, a beavatkozás pedig a pedagógus – egész intézmény esetén az intézményvezető – feladata. A nagyobb LMS/VLE rendszerek különböző vizuális megjelenítéseket kínálnak. Legegyszerűbb a teszteredmények bemutatása, összesítése, amik lehetnek akár mérföldkövek is. A felületek egy része gyűjti az idő adatokat, és kimutatást készít a hozzájárulásokról – például hozzászólásokról, kommentekről, fórum aktivitásról. Az aktivitás hiánya is kimutatható: például ha egy tanuló még nem nézett meg egy segédanyagot.
Egy másik lehetőség, hogy az adatok összegyűjtésén túl a rendszer előre meghatározott módon be is avatkozik, automatizált segítséget nyújt vagy újabb segédanyagokat kínál.
Mesterséges intelligencia
Az LMS/VLE-k egy része mesterséges intelligencia használatával, a korábbi felhasználók viselkedésének mintázataiból igyekszik megjósolni a tanulók várható előrehaladását, kiszűrni a lemaradókat és a lendületesen haladókat.
MI (mesterséges intelligencia) megoldások:
Szociogram
A Desire2Learn szoftver az interakciók alapján felrajzolja az együttműködő tanulói közösségeket és felhívja a figyelmet a gyenge szociális hálóval rendelkezőkre vagy a gyengén teljesítő csoportokra.
Erős tantervi kötődés
A norvég Neuro Minders LMS előnye, hogy a tervezési fázisban a norvég NAT és kerettanterv céljaihoz rendelt tanulási tevékenységeket enged csak meg létrehozni, és jelez, ha a tervezés során valamely cél kimaradt. Ezután a célrendszerhez igazodva gyűjti az előrehaladásról a riportokat.
Az Extramarks tantervi kötődése olyan erős, hogy a dél-afrikai cég megrendelésre inkább összeállítja az egész tananyagot, bármi legyen is az.
A Planet Bofa felület matematika és szövegértés feladatokon vezet végig, és az eredményektől függően ajánl újabb és újabb feladatokat.
Mérföldkövek
A felületek egy része úgy teszi lehetővé az alternatív bejárási útvonalakat, hogy mérföldköveket lehet beiktatni. A mérföldkő lehet egy feladat vagy egy teszt, amelynek az eredménye alapján kötelező vagy ajánlott egyik vagy másik bejárási útvonalat választani. Például az alsó, középső és a felső harmadban teljesítőknek más és más soron következő segédanyagot ajánlhatunk. A tananyag tervezője előre beállíthatja a mérföldkövek szabályait, a segédanyag felajánlását a szoftver ezek után automatikusan végzi.
Van ilyen funkciója az ELTE jelenlegi fejlesztéseiben használt Canvas rendszernek, és a köznevelésben hazánkban is népszerű NEO LMS rendszernek is. A NEO LMS ráadásul a lehetséges automatikus reakcióknak egy különösen széles tárházát kínálja fel:
- felvétel csoportba, kurzusba
- badge, tanúsítvány, pont kiosztása
- bejárási útvonalhoz rendelés
- tananyag feloldása vagy zárolása
- személyre szabott üzenet küldése
- webhook
Népszerű megoldás a Google tanulásmenedzsment rendszere, ami a Google dokumentumokra épül, és oktatási intézmények számára ingyenesen igényelhető. A felhasználók nagy előnyének tartják a közösen szerkeszthető dokumentumokat. Van néhány olyan kiegészítése, ami az értékelést és az analitikai funkciókat erősíti, mint a Hapara, a Goobric vagy a Doctopus.
Gyermekek jólléte
Vannak olyan felületek, amelyeknek a célja, hogy az iskolai dolgozók a tanulók jóllétére, közérzetére, magaviseletére vonatkozó adatokat egy helyen tárolják és összesítve láthassák. Ezek a szoftverek olykor a gyermekvédelmi felelős munkáját segítik a gyermekvédelmi szabályozással összhangban, vagy az intézményvezetés lemorzsolódás csökkentésének céljából használja őket. (Safeguarding Monitor, People diagnostix, CURA safeguarding, Safeguard)
Kortext
A Kortext hasonlít a hazai Tankönyvtárra, kiadók tankönyveit tartalmazza és szolgáltatja az előfizetőknek. A tankönyvekkel a felhasználók egy saját tanulási környezetben találkoznak, ahol jegyzetelésre, szövegkiemelésre és együttműködésre is lehetőség van. A Kortext nem ingyenes, azonban a szolgáltatás tartalma testreszabható. A megrendelők lehetnek oktatási intézmények, tankerületek vagy akár egy egész oktatási rendszer, akik a számukra releváns tankönyvek megjelenítését kérik a Kortextől. A Kortext a felhasználói aktivitásról adatokat gyűjt, és azokat visszaadja az intézményeknek és a kiadóknak.
Olvasd el a sorozat többi cikkét: