Mesterségem címere: tanár
A European Schoolnet szervezésében idén is megvalósult a BETT Show-n a TeachMeet International, ahol az eredeti 3 perces bemutatók helyett 5 percet kaptak az előadók arra, hogy valami újdonságot mutassanak be a résztvevőknek.
Míg a TeachMeet lényege, hogy mindössze 3 perc alatt kapjunk valami jó ötletet (megismerjünk például egy új alkalmazást, amit a tanítás során kivitelezhetünk) ez a bemutató leginkább az eredmények bemutatásáról szólt.
A világ minden tájáról érkeztek előadók, így pl. Olaszország, Norvégia, Kanada, Izrael, Egyesült Királyság, Törökország, Nigéria, Horvátország.
Az előadók többsége először azt ismertette, hogy honnan érkezett, majd elmondta, hol tanít és milyen korú diákokkal foglalkozik, így nem feltétlenül az ötletek és új alkalmazások begyűjtése érvényesült, hanem a világ sokszínűsége, és ez volt a legérdekesebb. Látni ezt a sok pedagógust a világ különböző részeiről, és megismerni, hogy milyen körülmények között oktatnak. Természetesen nem árulok el titkot azzal, hogy mekkora nagy különbségek vannak. A kanadai előadó Nicole Lakusta elmondta, hogy tulajdonképpen azt próbál ki az iskolában, amit akar, mert mindenre van lehetőség. Egyfajta mottóként megjelent előadásában: „Love to tinker, code, laugh and travel!”vagyis szeret bütykölni, kódolni, nevetni és utazni, és minderre lehetősége is nyílik.
A nigériai előadó Olugbenga Latinwo (egy kb. 30 év körüli előadó) elmondta, hogy még középiskolában sem volt alkalma IKT eszközöket használni, az egyetemen ismerkedett meg velük. Felismerte, hogy ez mekkora hátrány, ezért kezdett el azzal foglalkozni, hogy segítsen a gyerekeknek hozzáférni a digitális technológiához, hiszen ma már ez elengedhetetlen. Elindított a munkatársaival egy programot Creative Computing névvel, ami a nigériai diákoknak segít abban, hogy megismerjék a digitális világot.
Alenka Miljević, a horvát előadó azt mondta el, hogy két fontos piros tárgy szükséges az órái során: a laptop, amivel tanít és a kályha, amit folyamatosan fűtenie kell, hogy megfelelő hőfok legyen az osztályban. A tanárnő olyan programot valósított meg a diákjaival, amely a hagyományokra és népi kultúra megismerésére épít, és amelynek végén egy kis kiállítást csodálhattak meg, amely nem pusztán a diákok, de a község lakosai számára is nyitva állt.
Végighallgatva a tanárokat, azt szűrtem le, hogy bármilyen dologról is legyen, szó három dologra van szükség a szakmai ismeretek mellett: motivációra, kitartásra és kreativitásra. Ha ez a megvan, akkor bármilyenek is legyenek a körülmények, elérhető a kitűzött cél.
Kincsesbánya: mit rejtenek a standok?
A kiállítás legizgalmasabb része számomra mindig a standok felfedezése. Olyan ez, mint egy kimeríthetetlen kincsesbánya, egy csodavilág, ami csak arra vár, hogy megismerje a látogató. Vannak olyan standok, amikről tudjuk, hogy mit rejtenek, mert rögtön lehet látni a bemutató asztalon csücsülő robotokat, vagy a legódarabkákat, de sok olyan is van, amit nehéz szemléltetni, így nem marad más, mint a kérdezés.
Így bukkantam rá a pobble.com standjára, ahol csak az látszott, hogy írásra és kreativitásra szeretnék buzdítani a gyerekeket. Mint kiderült a tanulók, főleg alsó tagozatban, nagyon élvezik, ha a kézzel írt fogalmazásaik online megjelennek, ezért egy zárt digitális teret biztosítanak a tanárok és diákok számára, ahol az irományokat meg lehet osztani biztonságos környezetben.
Vannak minták, sablonok az íráshoz, amelyeket lehet használni, és mintafogalmazásokat és feladatokat is meg lehet osztani a tanulókkal és a tanári közösség tagjaival is. A weboldal 2013 óta működik, és két évvel ezelőtt elnyerte a BETT-díját az osztálytermi segédeszközök tanulás és mérés kategóriában (Classroom Aids for Learning, Teaching and Assessment).
Természetesen vannak ’örök klasszikusok’ mint például a Microsoft, akik a tavalyi évhez hasonlóan idén is nagy és látványos standdal jelentkeztek.
Ebben az évben a természettudományi stand a világűrhöz és az űrkutatáshoz kapcsolódott. Így például lehetett modellezni azt, hogy milyen nyomás éri az asztronauták lábát, ha az űrben vannak, hol a legnagyobb ez a nyomás, például, ha lábukat beakasztják valahová.
Ezt a szettet (Astro socks) meg is lehetett vásárolni, de számos ötletet lehetett meríteni még a standon és a hozzá kapcsolódó weboldalon is, ahol óratervek, videók és modellek segítik a tanárok munkáját.
Emellett nagyon érdekesnek találtam (szintén a Microsoft standján megjelenő) Merge Cube-t. A kocka úgy működik, hogy az IOS vagy Play Áruházból le kell tölteni a telefonra, tabletre a megfelelő alkalmazást (ez Android esetén az object viewer, Galactic Explorer for MERGE Cube). Majd a letöltést követően megnyitjuk az alkalmazást, és mintha csak QR kódot próbálnánk beolvasni, különböző objektumokat lehet megjeleníteni 3D-ben, anélkül, hogy 3D-s szemüveget alkalmaznánk.
Az Object Viewer alkalmazás letöltése után számos elem közül lehet választani így pl. piramis, csontváz, dinoszaurusz, és a kocka mintázatát beolvasva megjelenik a tárgy, amelyet a kockát forgatva minden oldalról meg lehet vizsgálni.
A Galactic Explorer for MERGE Cube pedig lehetővé teszi, hogy az egész naprendszert a ’kezünkben tarthassuk,’ sőt ez még a bolygók folyamatos mozgását is érzékelteti. Bár az alkalmazások mobiltelefonon is működnek, ajánlott inkább tabletre telepíteni, mert használatuk nagy tárhelyet igényel.
A másik kedvencem a kiállításon a uHandy által forgalmazott Mobile Microscope volt. Az eszközt a mobiltelefonra vagy tabletre kell csíptetni, és ezt követően 200 szorosára nagyítja a felvételt. A standon kétféle lencsét mutattak be a Lo-Mag lencsét, amely főleg anyagok vizsgálatára jó, és Hi-Mag lencsét, amely már egy beépített fényforrást is tartalmaz, így ez részletesebb képet mutat.
Az alábbi képeket a saját telefonommal készítettem, miközben rácsíptettem a Lo-Mag lencsét. Az első kép egy pók lába, a második a lepkeszárny részeit, a harmadik pedig a polleneket ábrázolja nagyítva.
A Hi-Mag lencse kémiai reakciók megfigyelésére alkalmas, így például szépen látható a kristályosodás folyamata. A mikroszkóphoz természetesen mintákat is lehet vásárolni, így kísérleteket is könnyedén lehet szemléltetni. A mobil mikroszkóp könnyen alkalmazható, kis helyen elfér, így könnyen szállítható és használható terepen is.
Tóth Boglárka