Aki már készített valaha videót, akárcsak mobiltelefonnal is, tudja, hogy az egész procedúrában van valami macerás. Persze a kameráink egyre kisebbek lettek, egyre könnyebb szép felvételt készíteni mindenféle körülmények között, de azért ha operatőri szerepben vagyunk, nem árt vigyázni, hogy a nagy koncentrálásban minek megyünk neki, miben botlunk meg. Mennyivel egyszerűbb dolgunk lenne, ha a kamerát egyszerűen rögzíthetnénk magunkon, és közben tehetnénk a dolgunkat a legnagyobb természetességgel.
Elérhető minőség
Amikor valamikor a kétezres évek első felében megjelentek a piacon azok az eszközök, amelyeket ma „action camera”-nak vagy sportkamerának nevezünk, nem az volt a nagy szám, hogy feltaláltak valami új dolgot – a filmes szakma már sokkal régebb óta alkalmazza a szóban forgó technológiát. Az az igazán egyedülálló ezekben a kütyükben, hogy bár igényes, strapabíró és rendkívül sokoldalú felvevőgépekről van szó, mégis könnyen elérhetőek – anyagi értelemben is. (Mondjuk csak amennyiben például az okostelefonok vagy a tabletek is könnyen elérhetőek.)
Genezis
A GoPro kameráknak, ahogy sok más sikerterméknek is, van egy híres eredettörténete. Nagyjából arról van szó, hogy Nick Woodman – ahogy azt ebben az interjúban is kifejti – huszonkét éves korában elhatározta, hogy harmincéves koráig megcsinálja a szerencséjét. Több sikertelen próbálkozás után aztán elhatározta, hogy szörfözni megy, így merítvén ihletet a folytatáshoz. Készülődés közben eszébe jutott, hogy milyen jó lenne, ha egy a csuklójára erősített kamerával fel tudná venni a barátait szörfözés közben. Az első GoPro tehát kifejezetten csuklókamera volt, amelyekkel másokat lehet filmezni. Egy újabb lépésként pedig Woodman felismerte az igényt arra, hogy az emberek többsége önmagát is szeretné látni a felvételeken – így bővült a testre és mindenféle tárgyakra könnyen fölerősíthető kamera funkcionalitása olyan mértékben, hogy ma már a legszélsőségesebb körülmények között – víz alatt, száguldás közben, levegőben – is remekül működik a GoPro.
Szelfi deluxe
Persze mondhatjuk, hogy viszonylag jó felvételeket már az egyszerűbb okostelefonokkal is lehet készíteni, és az sem lehetetlen, hogy egy kisebb fajta kamerát az ember valahogy magára applikáljon. A GoPro viszont kifejezetten erre való, ez a fő funkciója: jó minőségű (mit jó; kiváló HD) felvételeket készíteni szilárdan rögzített, de mégis dinamikusan mozgó pozícióból. Beszédes a cég szlogenje is: Be a HERO – vagyis légy hőse a saját filmednek (egyébként a GoPro egyes verziói is ezt a nevet viselik).
Egy kis körbetekintés után a YouTube-on is egyből látható, mennyire összenőtt a dokumentálás igénye az egyébként is látványos és/vagy extrém sportokkal. Mi értelme van egy-egy akrobatikus mozdulatnak, ha azt senki vagy csak néhány ember látja. Új dimenziói nyílnak így a szelfizésnek is: az üzenet így nemcsak annyi, hogy ott vagyok, vele vagyok, hanem hogy azt csinálom és úgy csinálom. Dinamizálja az önmagunkról alkotott képet is, és egyszersmind segít felépíteni egy olyan virtuális valóságot, amelyben mi is hasonlatossá válunk hőseinkhez: a mozi és a sport sztárjaihoz.
További érdekes oldalak:
Kerek Roland cikke