1. Kőszén
Az összesen 40 pontot érő feladat idén is a szövegszerkesztési rész volt, ahogy azt a jelenleg érvényes érettségi szabályzat előírja. Ez tartalmazta a legtöbb műveletet, és mint várható volt, ez igényelte a legprecízebb munkát is a maximális pontszámért.
A 12 pontba szedett, túlnyomóan irányított feladat szinte minden szövegszerkesztési elemet tartalmazott, amelyet oktatni kell, igazi állatorvosi ló példa lesz ez a jövőben érettségizőknek. A szövegbe beágyazott nyíl befogó téglalapjának pontos meghatározása és megkövetelése talán kissé túlzásnak tűnhet, de kész grafikai elemet használtat fel, így jogosan elvárható volt.
A bekezdések, címek és alcímek, felsorolások mindenre kiterjedő megadása, és a pontozásban ezek megvalósításának megkövetelése már-már a saját, nem alapértelmezett stílusok készítésére és használatára ösztönözne, de sajnos ezt nem követelmény középszinten, pedig jó lenne végre, mert egy valódi kiadvány ezek alkalmazásánál kezdődik.
A szénfajták képeinek pozícionálása és alakítása talán a legrugalmasabb pontja a feladatnak, ez biztosított egy kis kreativitást is a különben nagyon leszabályozott részen belül.
2. Szarka
A középszinten 30 pontot érő rész prezentáció vagy weblapkészítés, idén az utóbbit kombinálták a grafikai résszel. A pontszámban persze a grafikai rész is benne van. Aki vette magának a bátorságot és az idei emelt szintű érettségi első feladatát, a Varjú feladatot megoldotta, a felkészülés érdekében mindent megtett, a Szarka már nem foghatott ki rajta.
Az emelt szintnél kevesebb munkát igénylő képkészítés itt 6 pontot ért, de ahogy azt az érettségi szabályzat előírja, helyette volt egy pótkép is, amit fel lehetett használni a későbbi feladatrészekben.
A többi pontban részletesen leírt és korrekten pontozott ismeretet kért a feladat, mellesleg szinte azonos precizitással megint, mint ahogy emelt szinten is, de ez ugyancsak nem meglepő, ezt tartalmazza az érettségi szabályzat.
3. Nyelvtudás az Unióban
Nemcsak oktatunk, hanem nevelünk is! Akár az új NAT szellemében is foganhatott a harmadik feladat, amely a nyelvtudás fontosságára hívja fel a figyelmet tartalmában. A 30 pontos feladat szintén alig maradt el az emelt szint mögött, és itt valóban meg is kellett dolgozni ezért!
Az első pár feladat rutinmunka volt, és nem is igényelt különösebb extra tudást. A talán kívülállónak meglepő függvények voltak a KICSI() és NAGY() a MIN() és MAX() alkalmazásán túl, de ez is sejthető volt, mert a korábbi évek feladatait kitűzők szeretik ezeket. Hasonlóan az INDEX(), HOL.VAN() alkalmazása is alapkövetelmény ezen a szinten is, de elvárható módon ezek továbbra is kiválthatók voltak az FKERES() függvénnyel segédtábla használata mellett. Több megoldási lehetőséget is értékelhetőnek minősített a javítókulcs. A HA() függvény nem követelt bonyolult feltételt, csak abszolút hivatkozás használatát.
A formázási feladatokat főleg leírás, kisebb részben minta alapján kellett megtenni, pontozásuk is ennek követését értékelte.
4. ELTE 2007-2012
A középszint nehéz feladata az adatbázis-kezelés, bár ez ér a legkevesebb pontot, 20-at. Idén két táblás munkát követelt meg az utolsó rész, egyedül a jelentésben kellett egyszerre a két táblát használni.
A beolvasandó két tábla közül ugyan csak az egyik mérete követelte meg a valódi gépi munkát, a különben semmit nem érő kézi feldolgozás remélhetőleg ezért senkiben sem merült fel. A * karakter használatának pontos ismeretét kérte számon a 3olasz lekérdezés, a 4kezdes lekérdezés a csoportosítást, az 5tized pedig műveletvégzés ismeretét igényelte. A 6nyiltnap lekérdezés 4 pontja már jelzi, hogy ez már nehezebb volt. A középszint nem követeli meg valójában a többtáblás és allekérdezések készítését, ezért megoldható volt ezek nélkül is ez a részfeladat.
Záró elemként a jelentés és a hozzá szükséges lekérdezés együtt 6 pontért precíz kérdést és formakialakítást igényelt, talán azért kicsit sokat is ért, a teljes pontszám majd harmadát.
Összegezve: precíz feladatmegadás, hozzá kisebb javítási szabadság jellemzi az idei, szakmailag korrekt, adott idő alatt kényelmesen megoldható feladatsort. A szövegértés most is fontos volt, néhány megfogalmazás némi nekirugaszkodást igényelt. A domináló rutint igénylő elemek mellett megjelent néhány gondolkodást igénylő pont is, amely a középszintű érettségi eredetileg célként kitűzött önálló számítógép-használatra való képességét mérhetné. Ez azért is fontos, mert idén is fel lehet használni az ECDL bizonyítvány megszerzésére az ehhez szükséges követelményeknek megfelelő érettségit.
Az Informatika közép szintű érettségi hivatalos javítókulcsa