A korszerű pedagógia legfontosabb szemléleti újdonsága az, hogy - a tények, konkrét ismeretek fontosságának megőrzése mellett - a tanítás-tanulás súlypontját el kell tolni a képességek fejlesztése felé. Ez a váltás mára halaszthatatlanná vált. A 2003-as NAT-ban, a NFT-hez kapcsolódó programfejlesztési munkálatokban, de még a közoktatásra fordítható európai pénzek pályázati kiírásaiban is a kompetenciák fejlesztése a kulcsfogalom. A kompetenciák: kifejlesztett készségek, valós helyzetek megoldására való képességek, adott területen való jártasságok. Fejlesztésükre az egyik legjobb út a világ komplexitásának megéreztetése, megértetése, a tudomány- és tantárgyközi szemlélet fejlesztése. Jelen CD ezt a célt kívánja szem előtt tartani. Az az üzenete, hogy a tudomány és a művészet segítik egymást a világ teljesebb megismerésében. Hasznos segédeszköz lehet ez a CD a földünk-környezetünk, a művészetek, az ember a természetben és más műveltségi területek, valamint sok egyéb kiemelt fejlesztési feladat célkitűzéseinek megvalósításában.
Célunk alapvetően a tanulók természetszemléletének formálása. Egyrészt megismertetésével, szépségeinek felvillantásával, másrészt az ember és a természet korszerű, (nem a természet leigázására törekvő, hanem azzal harmonikusan együtt élő) kapcsolatának bemutatásával. Így elsősorban a környezeti nevelés területéhez nyújt egy új lehetőséget, de a fentebb említett pedagógiai törekvések révén, szinte minden nevelési területre befolyással van. Hiszen a feladatok megoldásához sokszor türelem, precizitás, pontos fogalomismeret, fajismeret szükséges, a szintidőn belüli teljesítésekhez gyorsaság, koncentrálókészség kell, egyes feladatok fejleszthetik a tanulók térlátását, megmozgatják a fantáziáját stb. Tartalmát tekintve mintegy félezer művészi természetfotó képezi a CD alapját. Ezek fajokat, élőhelyeket, az élőlények és környezetük természetes kapcsolatát mutatják be, azonban nem a "dokumentumfotózás" mindennapi eszközeivel, hanem a művész sajátos látásmódján keresztül. Pedagógiai szempontú mélységét tekintve elsősorban a 10-18 éves korosztály számára terveztük, de eredményesen használhatják a természet (vagy a számítógépes igényes játékos feladatok) iránt érdeklődő még fiatalabbak is, a felső korhatár pedig határtalan. Ezt elsősorban a felhasznált szakanyag - sokszor a rejtvényfejtéshez hasonló - nagyon sokszínű feldolgozása teszi lehetővé, részben pedig az a technikai feldolgozási forma, amely korosztályos szinthez vagy az előképzettség szintjéhez képes igazítani megfelelő szelekcióval az anyagot.
A ma élő gyerekek és felnőtt érdeklődők jobban ismerik a távoli tájak egzotikus növényeit és állatait, mint hazánk élővilágát. Pedig nálunk is élnek érdekes fajok, különleges virágú növények, csillogó szárnyú pillangók, sajátos életmódú és megjelenésű madarak, a gyönyörű és egészen sajátos tájakról nem is beszélve. Ezekről rengeteg kép is készül. Ám ezek alig jutnak el az érdeklődőkhöz. A technikai lehetőségek napjainkban megteremtik annak a lehetőségét, hogy a meglévő érdeklődést kielégíthessük, újabb és újabb híveket nyerjünk a természetet kedvelők, védők és oltalmazók táborának. Hiszen a ritka, érdekes vagy védett faj bemutatásán túl, ugyanazok a képek szórakoztató formában, interaktív módon, feladatok megoldásával - ha úgy tetszik, játékosan - kerülhetnek elő. Ezzel a CD-vel élvezet a tanulás. Nemcsak azért, mert a tanulnivalót szép képekhez köti - és esetenként még az állat hangját is meghallgathatjuk -, hanem azért is, mert változatos játékokat is kínál, s azokon keresztül tanítja (illetve teszi próbára) a "nézőt". Aki a játékokra kattint, az a legkülönbözőbb felismerési, párosítási és emlékezet-próbáló játékok közül választhat. Aki viszont csak bóklászni akar a képek és szövegek között, azt is megteheti. És biztos, hogy még a találomra való tallózástól is gazdagodnak az ismeretei, vagy "csak" felüdül a lelke a szép képek látványától.