Művészettörténet számítógépen II.
2004/04/05 10:52
1827 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

Sorozatunk újabb fejezete (még mindig a barokk művészet témakörében maradva) a barokk építészet Internetes vizsgálatához kíván segítséget nyújtani diákoknak és tanároknak egyaránt.

A barokk művészet építészete  Kerettantervi tantárgyak megnevezése, amelyekben használható:    Rajz és vizuális kultúra (művészettörténet; történelem)  Évfolyam/korcsoport:    Rajz és vizuális kultúra 9-10. évfolyam  Az óravázlat felhasználásának technikai feltételei:   Számítógépterem Internet-hozzáféréssel. Felhasználáshoz szükséges idő:   45 perc  Csoportméret:   2-3 fős csoportos munka.  Oktatási célok:  Az internetes óra célja az  OM által megfogalmazott feladat, azaz "a vizuális információforrások (pl. ... Internet) célszerű használatának megtanítása."   A tanulási helyzet bemutatása részletesebben:   A történelmi háttér feltérképezése (ld.  Barokk I.) és megbeszélése után rá lehet térni az egyes művészeti ágak, jelen esetben az építészet adott korszakra jellemző sajátosságainak vizsgálatára.   Mivel a barokk építészeti anyag felmérhetetlenül nagy, a téma feldolgozásánál a hangsúlyt (természetesen a legismertebb építészek és épületek bemutatásával) a barokk építmények stílussajátosságaira kell helyezni   A tanár 2-3 fős csoportokban kidolgozandó feladattal látja el a diákokat: miután megadja azokat a megfigyelési szempontokat, melyek segítségével a diákoknak maguknak kell megfogalmazniuk a reneszánsz építészethez viszonyítva a barokk építészetre általánosan jellemző sajátosságokat, a történetiség oltárán is áldozva az egyes csoportoknak vizsgálatra kiosztja azokat a barokk épületeket, melyek az egyes nemzetek barokk építészetére reprezentatívan jellemzőek. Ezek a következők lehetnek:  Itália   SS. Luca e Martina-templom (Pietro da Cortona)  Santa Maria delle Pace-temploma (Pietro da Cortona)  Il Gesù (Vignola; Giacomo della Porta)  Sant' Andrea al Quirinale-templom (Bernini)  San Carlo alle Quattro Fontane-templom (Borromini)  Sant' Ivo alla Sapienza-templom (Borromini)  Sant' Agnese-templom (Borromini)  Franciaország:  Maisons-Laffitte-i kastély (Francois Mansart)  Vaux-le-Vicomte-i kastély (Louis Le Vau)  Versailles-i királyi kastély (Louis Le Vau; Charles Le Brun; André Le Notre)  Louvre keleti homlokzata (Claude Perrault)  Invalidusok temploma (Jules Hardouin-Mansart) Spanyolország:  Santiago de Compostela-i székesegyház (Fernando Casas y Novoa) Anglia:   Szent Pál-székesegyház (Cristopher Wren) Németország:  A vierzehnheiligeni búcsújárótemplom (Johann Balthasar Neumann)   Ausztria:  Belvedere-palota (Lukas von Hildebrandt) Oroszország:  Téli Palota (Francesco Bartolomeo Rastrelli)  Szmolnij-kolostor (Francesco Bartolomeo Rastrelli) Magyarország:  A nagyszombati Jezsuita-templom (Pietro Spazzo?)  A kismartoni Esterházy-kastély (Carlone, Carlo Martino)  A ráckevei Savoyai-kastély (Lukas von Hildebrandt)  A gödöllői Grassalkovich-kastély  A fertődi Esterházy-kastély  A budai Királyi palota (Jean-Nicolas Jadot, Oraschek Ignác)  A megvizsgálható épületek köre tetszőlegesen bővíthető. A csoportoknak egyénileg kell rákeresniük az egyes épületekre az Internet valamelyik keresőprogramján, és egyénileg kell kiválasztaniuk a szerintük megfelelő információt tartalmazó oldalakat. Lehetőleg a legtömörebb és leginformatívabb anyagokat töltsék le a tanulók, melyek segítségével elvégezhetik az elemzést.