2009-ben már 1161 magyar nő szerzett mérnöki diplomát, ami kimagaslóan nagy szám más európai országokhoz képest. Habár méltányolandó hagyománya van a női, és általában a mérnökképzésnek Magyarországon, az Alcoa-Köfém Kft., más nagyvállalatokhoz hasonlóan, kiélezett versenyt folytat a jó szakemberekért. Tapasztalva a munkaerő-piaci kihívásokat, a magyarországi gyár felismerte, hogy fontos szerepe van a szakemberek képzésében házon belül és házon kívül is.
1920-ban Pécsi Eszter volt az első nő, aki mérnöki diplomát szerzett Magyarországon. Ő készítette a Hotel Americana, valamint a Columbia Egyetem két toronyházának statikai terveit. 1965-ben elnyerte „Az év legjobb statikusa” címet azért a különleges alapozási módszerért, amelyet a Hudson folyó partján épülő toronyházak építéséhez fejlesztett ki.
Az Alcoa-Köfém Kft. multinacionális nagyvállalatként a vállalati hagyományos erőforrásokon túl kísérleti/pilot projektek elindítására is lehetőséget kap az Alcoa Alapítvány jóvoltából. Az Alcoa-Köfém Kft. pályaorientációra vonatkozó ötleteinek projekttervvé formálását és annak az Alcoa Alapítványhoz való benyújtását a Partners Hungary Alapítványra bízta.
A „Project POWER – Progression Of Women EngineeRs” címet viselő projektterv, az Alcoa Alapítvány elismerését megszerezve, négy középiskola egy éven át tartó fejlesztési programjának finanszírozását biztosítja. Ez a kiegészítő támogatási lehetőség hozzájárul ahhoz, hogy az iskolák innovatív megoldásokkal és akciókkal felkeltsék diákjaik érdeklődését a matematika, a technológia és a mérnöki tudományok (STEM) iránt. Kiemelt figyelemmel a lányok érdeklődésének orientálására, valamint a munkaerő-piaci sikereket biztosító egyéb (angol nyelvi és személyes hatékonyságot növelő) „soft” kompetenciák fejlesztésére is.
A támogatásból a budapesti Városmajori Gimnázium, a dunaújvárosi Rudas Közgazdasági Szakközépiskola és Kollégium, a szekszárdi I. Béla Gimnázium, Kollégium és Általános Iskola valamint a kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégium részesül. A pályázati úton kiválasztott négy iskolában a saját igényeket figyelembe vevő, a természettudományos tantárgyak gyakorlatorientált, kiemelt fejlesztése valósulhat meg.
Az iskolai projektek keretében két (kereszt) féléven keresztül (2015. február – 2015. december) folyik majd a munka. A projekt keretében lehetőség nyílik mind a tanári kar, mind a diákok fejlődését támogató tevékenységek megvalósítására, a programban cél a szülők megszólítása is. A kiválasztott négy iskolában a természettudományos oktatásban résztvevő pedagógusok megismernek és a napi tanításba beépítenek olyan gyakorlatorientált elemeket, amelyekkel a következő évfolyamok tanulóinak érdeklődését is fel tudják kelteni a STEM témák iránt.
A fejlesztési projektben a kiválasztott középiskolák saját igényeiknek és lehetőségeiknek megfelelő egyedi szakmai tervet dolgoztak ki három tématerületbe rendezve:
- Pályaorientációs projektelemek: „karrier órák” – osztályfőnöki órák keretében; a szülők bevonása a műszaki tudományok felé orientáló aktivitásokba; jobshadowing (árnyékolás) az Alcoa-Köfém Kft. APWE (Keréktermék) üzletágának egyes pozícióiban dolgozó munkatársak mellett gyakornokként; olyan spotok / kisfilmek készülnek el, amelyekben a projektben résztvevő diákok női szakembereket (mérnöknőket, tudósokat, kutatásban résztvevő nőket) mutatnak be.
- Munkaerő-piaci felkészítést támogató projektelemek: gyárak és kutatóhelyek meglátogatása; szakmai tapasztalatcserék szervezése a tanárok részére; tanári továbbképzések szervezése; STEM tanulócsoportok működtetése; angol nyelvű, beszéd fókuszú fejlesztő kurzusok, személyes hatékonyságot fejlesztő tréningek diákok részére.
- STEM projektelemek: a műszaki pálya irányt érdeklődő tehetségek kiscsoportos fejlesztése; iskolai projektmunka a diákoknak: kortárssegítésen alapuló STEM tanulócsoportok létrehozása; „Kísérletek versenye” az iskolában; szakmai kirándulások szervezése kutatóközpontokba vagy műszaki kiállításokra.
A szakmai program közvetlen célcsoportja a 9-11. évfolyamok diákjai. A négy iskolában megvalósuló programok eredményeképpen a projekt során mintegy 1.600 diák kerül kapcsolatba a program valamely elemével, ezen belül 300 diák részesül intenzív (min. 40 órát meghaladó) fejlesztésben. A tevékenységeik jelentős részében az iskolák a lányok bevonását részesítik előnyben, így az intenzív fejlesztésbe bevont diákok minimum 60%-a lány lesz.
A program másik célcsoportja a pedagógusok. A projekt során kb. 200 tanárt szólít meg a program és körükből 50 pedagógus részesül 40 óránál több fejlesztésben.
A program hatásaként megcéloztuk, hogy a résztvevő iskolák egyetemekkel/ kutatóhelyekkel és munkaerő-piaci szereplőkkel szorosabb kapcsolatba kerüljenek, illetve, hogy az iskolákban a műszaki és természettudományi szakokra jelentkező továbbtanuló diákok száma megkétszereződjön.
A program részleteiről további információk elérhető a Partners Hungary Alapítvány honlapján vagy a program projektmenedzserétől Ferenczi Andreától (e-mailen: ferenczia@partnershungary.hu, telefonon: +36-70/944-6398) kérhető.
A program egyik hazai kommunikációs partnere a Scientix projekt, az természettudományos oktatás európai közössége. A Scientix projekt Nemzeti Kontaktpontja az Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. Digitális Pedagógiai Osztálya. Ha kérdése van a projekttel kapcsolatban, a scientix@educatio.hu email címen teheti fel azokat. Ha kíváncsi hazai és nemzetközi STEM hírekre, iratkozzon fel a Scientix projekt rendszeres magyar nyelvű hírlevelére > Feliratkozás.