Ezen a linken megtekinthető a kezdeményezés bemutatkozó videója magyar felirattal.
A Kódolás Órája nem egy konkrét óra, a kezdeményezéshez csatlakozó tanárok december 8-a és 14-e között bármikor megtarthatják a kódolásról szóló tanórát. A részvétel feltétele, hogy a tanár csatlakozási szándékát előzetesen jelezze az alábbi linken található űrlap kitöltésével.
Minden az eseményhez csatlakozó tanár jelképes ajándékot kap 10 GB Dropbox tárhely vagy 10 USD értékű Skype kredit formájában.
A Kódolás Órájában részt vevő tanulócsoportok számítógépen dolgozva végigmennek egy feladatsoron, amelyet szakemberek állítottak össze, és amelyek lépésről lépésre, játékos formában mutatják be a programozás néhány alapvető fogalmát. A feladatsorok mind megtalálhatóak az hourofcode.org weboldalon. Magyar nyelvű feladatsorból sajnos nem túl nagy a kínálat, de íme néhány lehetőség:
Grafikus programozási nyelvvel ismerkedhetnek meg a tanulók az alábbi, Angry Bird figurákkal dolgozó feladatsorban. A feladatsor magyar nyelvű, (bár sajnos nem minden magyar betű jelenik meg helyesen), 6 éves kortól már alkalmazható, de az idősebb korosztálynak is kihívást jelentő feladatokat tartalmaz.
Egy másik izgalmas feladatsorban egy robotot kell pályákon irányítani és világításra bírni a lépcsőfokokat. A program angol nyelvű, de nagyon kevés szöveges utasítást tartalmaz, amelyeket könnyedén lefordíthatunk a tanulóknak. A feladatsor szintén alsó tagozattól alkalmazható, de a nagyobbaknak számára is meglepetéseket tartogathat.
A feladatsorok teljes gyűjteménye megtalálható ezen a linken.
Az oldalon ajánlott tevékenységek egy részéhez nem szükséges számítógép, a résztvevők „offline” tevékenységek során ismerkednek meg a kódoláshoz kapcsolódó néhány fogalommal. Az alábbi weboldalon számos ilyen foglalkozásterv megtalálható és letölthető magyar nyelven is.
Természetesen a programozás oktatásában jártas pedagógusok más, a témához kapcsolódó tevékenységeket is megvalósíthatnak a Kódolás Óráján.
Az esemény szervezői arra bátorítják a pedagógusokat, hogy a résztvevő tanulóknak ne siessenek túlságosan segíteni a problémák megoldásában. Azt javasolják, hogy alkalmazzák például a „Kérdezz 3” módszert: a tanulóknak mondják meg, hogy probléma esetén először három osztálytársukat kérdezzék meg, és csak ezután a tanárt. További módszertani javaslat, hogy a tanulók párban dolgozzanak. Ez akkor is praktikus, ha nem áll rendelkezésre elegendő számítógép, de ezen túl is van pedagógiai hozadéka. Ezt a fajta munkaszervezést páros programozásnak nevezzük. A páros programozás során a tanulók az autóvezetésből ismert szerepeket vesznek fel. Az egyik tanuló a „sofőr”, ő vezérli a számítógépet és írja a programot, a másik tanuló pedig a „navigátor”, ő javaslatokat tesz, hibákat keres és kérdéseket tesz fel, de nem nyúl az egérhez és a billentyűzethez. A tanulók rendszeresen cserélik a szerepeket. A módszerről az alábbi linken található egy angol nyelvű kedvcsináló videó.
A kezdeményezés célja, hogy minél több tanuló játékos, élvezetes formában szerezzen benyomásokat a kódolás, a programozás világáról. Reméljük, hogy hazákban is minél több tanuló megtapasztalhatja majd ezt az élményt. Kérjük, próbálja ki a feladatsorokat, és ha izgalmasnak találja őket, csatlakozzon Ön is a Kódolás Órájához!