Az Európai Bizottság biztonságosabb autókat szeretne
Érsek Dóra
2004/08/07 09:46
977 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Általános formaváltoztatás várható az Európában gyártott autókon, de könnyen lehet, hogy szebbek nem lesznek ettől, legfeljebb biztonságosabbak - a gyalogosokra nézve.

Az Európai Bizottság már elkezdte kidolgozni azokat az uniós szabványokat, amelyekben kötelezik az autógyárakat, hogy magasabb motorháztetőt és vastagabb, élmentesebb lökhárítót tervezzenek gyártmányaikra. Az olyan drágább márkák esetében, mint a BMW, a Mercedes-Benz, az Audi vagy a Saab ez azt jelentheti, hogy az eddig vagy még a közeljövőben gyártott, elegánsan ereszkedő orrú karosszériatípusokkal szemben vastagabb, szögletesebb formákat kell gyártani. Robert Lutz, a General Motors cégcsoport termékfejlesztési alelnöke ezzel kapcsolatban az idei genfi autószalonon azt mondta: az autóipari formatervezők számára ez nagyon rossz hír. "Kicsit furcsán fognak kinézni a sportkocsik" - tette hozzá. A GM családjához tartozik többek között az Opel és a Saab márka is.

Noha ezek a szabályok, amelyeket a gyalogosok nagyobb védelmére vezetnek majd be, valószínűleg 2010 előtt nem válnak kötelezővé, a legtöbb európai autógyár már dolgozik az új szabványnak megfelelő karosszériák megtervezésén, és elképzelhető, hogy már a kötelezővé tétel előtt meg fognak felelni neki. A Honda autógyár máris elkezdte a motorháztetők áttervezését a jelenleg gyártott típusok esetében is, és a cég vezetői remélik, hogy megváltozott formájú autóik belopják magukat a gyalogosokért aggódó vásárlók szívébe. A Honda számításai szerint a motorháztető és a lökhárító áttervezése autónként 50-100 dollárba fog kerülni- derül ki az MTI összeállításából. Az amerikai autóvásárlók is meg fogják tapasztalni ezeket a változásokat, hiszen a Mercedes, a BMW és a Volkswagen és más európai luxusautó-gyártók is gyakorlatilag ugyanazokat a típusokat - ugyanolyan karosszériával - forgalmazzák mindenütt a világon.

A cégcsoportok amerikai gyárait például azonban nem fogják érinteni a változások, tehát a DaimlerChrysler esetében csak a Mercedesnél lesz kötelező az új szabvány. Lutz alelnök szerint a nagyobb termetű, bumfordi orrú gépkocsikat - mint például az Amerikában most nagyon népszerű platós kisteherautókat, vagy a mikrobuszokat - kevésbé látható változtatással meg lehet feleltetni az új szabványnak.Az Európai Bizottságot az késztette az új szabvány bevezetésére, hogy az EU országaiban évente 8000 gyalogost és kerékpárost gázolnak halálra a gépjárművek, további 300 ezernek pedig különböző sérüléseket okoznak. Az Európai Parlament határozatban sürgette, hogy törvényi úton kényszerítsék az autógyártókat a gyalogosok testi épségét jobban kímélő járművek építésére, a bizottság pedig célul tűzte ki, hogy az évtized végéig felére kell csökkenteni a közutakon a halálos gázolások számát.

Erkki Liikanen, a bizottság vállalkozási ügyekben illetékes biztosa kijelentette: "Javaslatunk biztosítja, hogy a leendő járműveket a gyalogosok testi épségét szem előtt tartva tervezzék. Örülök, hogy az autóipar már elkötelezte magát az irányelv tervezetben szereplő biztonsági követelmények teljesítésére. Bízom benne, hogy megtalálják hozzá a megfelelő műszaki megoldásokat is". A miniszteri tanács és a parlament jóváhagyására benyújtott bizottsági tervezetben foglalt biztonsági követelmények jelentősen csökkentik a sebesülések súlyosságát olyan baleseteknél, amelyekben egy gépkocsi óránként 40 kilométer alatti sebességgel üt el egy gyalogost, márpedig ez a jellemző eset városi környezetben, ahol a legtöbb ilyen baleset előfordul. A tervezet végrehajtása becslések szerint évenként kétezer emberéletet menthet meg Európában. A gépkocsipróbákat két szakaszban vezetik be az újonnan gyártott kocsikra, az elsőt 2005-ben, a másodikat a szigorúbb követelményekkel 2010-ben.

Az így gyártott gépkocsik a remények szerint kevesebb súlyos sebesülést okoznak majd a gyalogosok lábában, amelyet baleseteknél a gépkocsi ütközője okoz és a fejében, amelyet pedig a motorháztető. Az európai gépkocsigyártók egyesülete 2001 júniusában kötelezte magát, hogy 2002-től már bevezet olyan biztonsági intézkedéseket, amelyek fokozzák a gyalogosok védelmét. Azóta a japán és a koreai gyártók hasonló kötelezettséget vállaltak, így az Európában forgalomba kerülő járművek 99 százaléka ilyen kocsikból áll majd. Az Európai Parlament tavaly üdvözölte az iparág kötelezettségvállalását, de mégis irányelvet sürgetett a jogbiztonság kedvéért. A miniszteri tanács szintén üdvözölte az iparág magatartását. Ennek nyomán a bizottság előkészítette az irányelvet, amely az iparági kötelezettségek fő elemeit tartalmazza, mint a bevezetés határidőit, az ellenőrző teszteket és az elérendő határértékeket.

Mivel a gyalogosok rendszerint azért vesztik életüket a gázolásoknál, mert fejük a motorháztetőre csapódik, a bizottság felszólítja a gyártókat, hogy növeljék a távolságot a motor és a ráboruló motorháztető között, s így a motorháztető be tudjon horpadni és enyhíteni a fej ütődését. A magasabbra emelt motorháztetőtől viszont vaskosabb lesz a kocsik karosszériája. Az ütközőkre vonatkozó hasonló követelmény azt jelenti, hogy a gyalogos lábát érő ütés ereje jobban szétoszlana a 20 cm széles ütköző hosszában, de ezért le kellene mondani a kocsik elejének áramvonalasságáról. A tervezők nincsenek meggyőződve, hogy a módosítások valóban olyan mértékben csökkentik a halálos gázolások arányát, mint a tervezet kiagyalói remélik. A VW tervezési főnöke rámutatott, hogy a nagy probléma nem az, amikor a gyalogos beleütközik a kocsiba, hanem amikor a földre vágódik.

Csatlakozz hozzánk!

Őket ajánljuk

Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten
eBiztonság Minősítés Minősítő rendszer a biztonságos iskolákért
ENABLE program Program tantestületeknek a bullying ellen