Az Európai Bizottság már elkezdte kidolgozni azokat az uniós szabványokat, amelyekben kötelezik az autógyárakat, hogy magasabb motorháztetőt és vastagabb, élmentesebb lökhárítót tervezzenek gyártmányaikra. Az olyan drágább márkák esetében, mint a BMW, a Mercedes-Benz, az Audi vagy a Saab ez azt jelentheti, hogy az eddig vagy még a közeljövőben gyártott, elegánsan ereszkedő orrú karosszériatípusokkal szemben vastagabb, szögletesebb formákat kell gyártani. Robert Lutz, a General Motors cégcsoport termékfejlesztési alelnöke ezzel kapcsolatban az idei genfi autószalonon azt mondta: az autóipari formatervezők számára ez nagyon rossz hír. "Kicsit furcsán fognak kinézni a sportkocsik" - tette hozzá. A GM családjához tartozik többek között az Opel és a Saab márka is.
Noha ezek a szabályok, amelyeket a gyalogosok nagyobb védelmére vezetnek majd be, valószínűleg 2010 előtt nem válnak kötelezővé, a legtöbb európai autógyár már dolgozik az új szabványnak megfelelő karosszériák megtervezésén, és elképzelhető, hogy már a kötelezővé tétel előtt meg fognak felelni neki. A Honda autógyár máris elkezdte a motorháztetők áttervezését a jelenleg gyártott típusok esetében is, és a cég vezetői remélik, hogy megváltozott formájú autóik belopják magukat a gyalogosokért aggódó vásárlók szívébe. A Honda számításai szerint a motorháztető és a lökhárító áttervezése autónként 50-100 dollárba fog kerülni- derül ki az MTI összeállításából. Az amerikai autóvásárlók is meg fogják tapasztalni ezeket a változásokat, hiszen a Mercedes, a BMW és a Volkswagen és más európai luxusautó-gyártók is gyakorlatilag ugyanazokat a típusokat - ugyanolyan karosszériával - forgalmazzák mindenütt a világon.
A cégcsoportok amerikai gyárait például azonban nem fogják érinteni a változások, tehát a DaimlerChrysler esetében csak a Mercedesnél lesz kötelező az új szabvány. Lutz alelnök szerint a nagyobb termetű, bumfordi orrú gépkocsikat - mint például az Amerikában most nagyon népszerű platós kisteherautókat, vagy a mikrobuszokat - kevésbé látható változtatással meg lehet feleltetni az új szabványnak.Az Európai Bizottságot az késztette az új szabvány bevezetésére, hogy az EU országaiban évente 8000 gyalogost és kerékpárost gázolnak halálra a gépjárművek, további 300 ezernek pedig különböző sérüléseket okoznak. Az Európai Parlament határozatban sürgette, hogy törvényi úton kényszerítsék az autógyártókat a gyalogosok testi épségét jobban kímélő járművek építésére, a bizottság pedig célul tűzte ki, hogy az évtized végéig felére kell csökkenteni a közutakon a halálos gázolások számát.
Erkki Liikanen, a bizottság vállalkozási ügyekben illetékes biztosa kijelentette: "Javaslatunk biztosítja, hogy a leendő járműveket a gyalogosok testi épségét szem előtt tartva tervezzék. Örülök, hogy az autóipar már elkötelezte magát az irányelv tervezetben szereplő biztonsági követelmények teljesítésére. Bízom benne, hogy megtalálják hozzá a megfelelő műszaki megoldásokat is". A miniszteri tanács és a parlament jóváhagyására benyújtott bizottsági tervezetben foglalt biztonsági követelmények jelentősen csökkentik a sebesülések súlyosságát olyan baleseteknél, amelyekben egy gépkocsi óránként 40 kilométer alatti sebességgel üt el egy gyalogost, márpedig ez a jellemző eset városi környezetben, ahol a legtöbb ilyen baleset előfordul. A tervezet végrehajtása becslések szerint évenként kétezer emberéletet menthet meg Európában. A gépkocsipróbákat két szakaszban vezetik be az újonnan gyártott kocsikra, az elsőt 2005-ben, a másodikat a szigorúbb követelményekkel 2010-ben.
Az így gyártott gépkocsik a remények szerint kevesebb súlyos sebesülést okoznak majd a gyalogosok lábában, amelyet baleseteknél a gépkocsi ütközője okoz és a fejében, amelyet pedig a motorháztető. Az európai gépkocsigyártók egyesülete 2001 júniusában kötelezte magát, hogy 2002-től már bevezet olyan biztonsági intézkedéseket, amelyek fokozzák a gyalogosok védelmét. Azóta a japán és a koreai gyártók hasonló kötelezettséget vállaltak, így az Európában forgalomba kerülő járművek 99 százaléka ilyen kocsikból áll majd. Az Európai Parlament tavaly üdvözölte az iparág kötelezettségvállalását, de mégis irányelvet sürgetett a jogbiztonság kedvéért. A miniszteri tanács szintén üdvözölte az iparág magatartását. Ennek nyomán a bizottság előkészítette az irányelvet, amely az iparági kötelezettségek fő elemeit tartalmazza, mint a bevezetés határidőit, az ellenőrző teszteket és az elérendő határértékeket.
Mivel a gyalogosok rendszerint azért vesztik életüket a gázolásoknál, mert fejük a motorháztetőre csapódik, a bizottság felszólítja a gyártókat, hogy növeljék a távolságot a motor és a ráboruló motorháztető között, s így a motorháztető be tudjon horpadni és enyhíteni a fej ütődését. A magasabbra emelt motorháztetőtől viszont vaskosabb lesz a kocsik karosszériája. Az ütközőkre vonatkozó hasonló követelmény azt jelenti, hogy a gyalogos lábát érő ütés ereje jobban szétoszlana a 20 cm széles ütköző hosszában, de ezért le kellene mondani a kocsik elejének áramvonalasságáról. A tervezők nincsenek meggyőződve, hogy a módosítások valóban olyan mértékben csökkentik a halálos gázolások arányát, mint a tervezet kiagyalói remélik. A VW tervezési főnöke rámutatott, hogy a nagy probléma nem az, amikor a gyalogos beleütközik a kocsiba, hanem amikor a földre vágódik.